1 צפייה בגלריה
חוב חובות פשיטת רגל דאגה אילוס אילוסטרציה
חוב חובות פשיטת רגל דאגה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
אם יחידנית לארבעה שנקלעה לחובות של כ-133 אלף שקלים ונכנסה להליך חדלות פירעון, קיבלה לאחרונה הפטר בכפוף להשתלבות בתוכנית להכשרה כלכלית והשלמת מסמכים חסרים. ההפטר ניתן לה על ידי שופט השלום בנצרת עופר שורק תוך פחות משנה וחצי, בניגוד להמלצת הממונה על הליכי חדלות פירעון והנאמן, כשבתקופה זו היא הפקידה בקופה כ-32 אלף שקל בלבד.
החייבת (30) היא גרושה ומגדלת לבד ארבעה ילדים. היא גרה בשכירות בדירת עמידר בעפולה ומשתכרת כ-4,500 שקל בחודש. בדצמבר 2020 היא פתחה בהליך חדלות פירעון לאחר שנקלעה לחובות של כ-133 אלף שקל. מאז היא שילמה לקופת הנושים 150 שקל בחודש והפקידה כ-31 אלף שקל שקיבלה בירושה מהסבים שלה.
בתחילת החודש ביקשה החייבת מבית המשפט להוציא לה צו הפטר מיידי מכלל החובות שנותרו לה. היא טענה כי אין לה נכסים או פוטנציאל השתכרות ממשי שמספיק מעבר למחייה השוטפת, וכי אמה עוזרת לה כלכלית.
הממונה על הליכי חדלות פירעון במחוז חיפה והצפון ביקש שלא לפטור אותה מחובותיה. הוא טען שהיא לא מממשת את פוטנציאל ההשתכרות שלה ובוחרת לעבוד בחצי משרה אף שהילדים שלה נמצאים במסגרות חינוכיות ויש לה הכשרה כמזכירה רפואית.
עו"ד לירן כפירעו"ד לירן כפירמיכל קושרוב
הוא הוסיף כי היא נמנעת מלהגיש תביעת מזונות נגד הגרוש שלה, שיכולה להגדיל את הכנסותיה. לדבריו בקרוב היא תסיים קורס חשבי שכר שלאחריו תוכל להרוויח 10,000 שקל בחודש. כל הנתונים האלה מעידים לטעמו על כך שהיא יכולה להמשיך לשלם את התשלומים החודשיים שנקבעו לה. הנאמן הסכים עם הדברים וביקש להמשיך בהליך עוד שנה וחצי.
אבל השופט עופר שורק קבע כי הממונה לא הציג נתונים כלשהם שמבססים את הטענה שלו לגבי כושר ההשתכרות של החייבת. השופט ציין כי לדעתו, גם אם היא תמצה את מלוא כושר ההשתכרות שלה תגיע לכל היותר לשכר של 7,000 שקל בחודש, בהתחשב בכך שהיא מגדלת לבד ארבעה ילדים קטנים.
הוא הוסיף שהחייבת הסבירה שלא הגישה תביעת מזונות משום שהגרוש שלה מסובך כלכלית והתנהג כלפיה באלימות. מעבר לזה, גם אם הייתה מגישה תביעה, היא לא הייתה מצליחה לקבל מזונות מביטוח לאומי בשל שכרה.
השופט קבע כי לפי אמות המידה שפרסם הממונה, דמי מחייה במצבה של החייבת עומדים על 9,700 שקל וכושר ההשתכרות המקסימלי שלה נמוך מזה ואין לה נכסים. במצב כזה, אין להטיל עליה חובת תשלומים והיא זכאית לקבל הפטר מיידי, בכפוף לכך שתצטרף לתוכנית להכשרה כלכלית ותגיש לנאמן ולממונה אישורי מסירה על המצאת צו פתיחת ההליכים לשלושה מהנושים שלה – חברת נביעות, עיריית שפרעם וחברת החשמל.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד לירן כפיר עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין