יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) פתח היום (שלישי) את דיון הוועדה בפנייה חריגה ליבואנים ולרשתות השיווק: "לאור מגמת התחזקות השקל והוזלת מחירי היבוא בעקבותיה, אין לכם שום סיבה להעלות מחירים. זה הזמן להראות סולידריות. אני מקווה ומצפה שלא תנצלו את התקופה הזו להעלאת מחירים, ולכל הפחות תשמרו על רמת המחירים הנוכחית, ואולי כשתרכשו מלאים חדשים, תפנו להוזלת מחירים".
4 צפייה בגלריה
אלכס קושניר
אלכס קושניר
יו"ר הוועדה אלכס קושניר
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
פנייתו של קושניר מגיעה על רקע הצהרות חוזרות ונשנות מצד בעלי רשתות השיווק וחלק מהיבואנים על העלאת מחירים צפויה ו"בלתי נמנעת" לטענתם.
הבעלים של רשת ויקטורי אייל רביד טען בפוסט בפייסבוק כי "אנחנו בפתח של גל עליות מחירים". הסיבות שסיפק היו התייקרות השילוח הימי והדלק, המס הצפוי על כלים חד-פעמיים והמס על משקאות ממותקים. "נילחם בספקים ונעמיק את היבוא המקביל", כתב, כשהוא מזהיר את הציבור מפני התייקרויות שספקי מוצרי הצריכה מתכננים.

4 צפייה בגלריה
שסטוביץ עליות מחירים ברילה קולגייט ליידי ספיד סטיק
שסטוביץ עליות מחירים ברילה קולגייט ליידי ספיד סטיק
המוצרים של שסטוביץ. רוצים להעלות מחירים
(.)

4 צפייה בגלריה
יוני שסטוביץ
יוני שסטוביץ
יוני שסטוביץ

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, אמר ל"ממון" כי הוא לא קיבל בקשות להעלאות מחירים, אבל הוא עוד יקבל. כי אין ברירה. חברת שסטוביץ, יבואנית ענק של מוצרים כמו ספיד סטיק, קולגייט וברילה, הודיעה לרשתות שהיא מתכוונת להעלות מחירים על מוצריה. גם חברת סנו סיפקה הודעה דומה.

4 צפייה בגלריה
איציק אברכהן שופרסל
איציק אברכהן שופרסל
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. באמת אין מנוס מעליית מחירים?
(צילום: סיון פרג', אביהו שפירא )
קושניר התייחס בדבריו היום לסערה שמתחוללת בשוק המט"ח ולצניחה המשמעותית בשערי הדולר והאירו. הדולר קרס אתמול לשפל של 25 שנה עד ל-3.08, ורק לאחר שבנק ישראל התערב הוא נבלם והתחיל לטפס חזרה. הבוקר נסחר הדולר סביב 3.11, ואז החל לרדת שוב לאזור 3.10.
והדולר לא לבד. שערי המטבעות הזרים התנדנדו אתמול במשך כל יום המסחר מול השקל הישראלי, כאשר הם צנחו לשערי שפל שלא נראו שנים רבות. האירו למשל הגיע עד 3.57 שקלים, כאשר הבוקר הוא נסחר סביב 3.6.

מי מרוויח מקריסת הדולר, והאם זה הזמן לקנות מטבע זר?

למה צונחים שערי המטבעות הזרים? שוק המט"ח בישראל קולט לאחרונה מיליארדי דולרים מכיוונים שונים, החל מאלה הנכנסים לשוק מהפקות הגז הטבעי הנמכר לחו"ל, דרך הכספים הגדולים שמביאות לארץ חברות ההיי־טק, שנאלצות להמיר את הדולרים לשקלים כדי לשלם משכורות, חשמל, מים וארנונה, וכן רכישות של אג"ח שמבצעים משקיעים זרים בארץ. מנגד, יציאתם המועטה יחסית, בעיקר באוקטובר אחרי החגים, של הישראלים לחו"ל, שלא רוכשים מטבע זר בכמויות גדולות כבעבר, הקטינה עוד את הביקושים. בכל החגיגה הזאת משתתפים גם ספקולנטים ממולחים ש"עושים סיבוב" מהנדנדה בשערי המטבעות בישראל ומרוויחים כסף קל מתנודות הדולר והיורו.
למי זה יכול להיות בעייתי? הירידה בשערי המטבעות הזרים פוגעת מאוד בתעשיינים וביצואנים הישראלים, שאת כל הוצאותיהם בארץ מבצעים בשקלים. הם משלמים שכר בשקלים ואת כל החשבונות וההוצאות, אך מקבלים כעת רק 310 שקלים על כל 100 דולר, לעומת 340 אשתקד. כך גם הדבר ביחס למי שמייצא לאירופה ומקבל רק 360 שקל ל־100 יורו, לעומת כ־400 שקל אשתקד.
מי מרוויח מהמצב?
צניחת שווי המטבעות הזרים מוזילה את הוצאות הישראלים שיוצאים לחו"ל. כרטיסי הטיסה, חדרי בתי מלון או הרכבים השכורים בחו"ל הופכים משתלמים וזולים יותר. מדובר ברווח של מאות וגם אלף שקלים ויותר למשפחה שתבלה שבוע בחו"ל. מעבר לכך - אנחנו בחודש הסיילים: יום הרווקים, הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי. בעקבות קריסת הדולר והיורו והקניות בחו"ל, יחד עם המבצעים הצפויים, כל העסק הופך אטרקטיבי מאוד עבור הישראלים.
זה הזמן לקנות אירו ודולר? השקל הוא מטבע חזק כי כלכלת ישראל מפגינה עוצמה והתאוששה יפה אחרי משבר הקורונה. אבל בתחזית כלכלית יש תמיד משום הימור. גל חמישי של קורונה יכול להגיע, או חלילה הידרדרות ביטחונית, שעלולים לפגוע בכלכלת ישראל. כל אירוע כזה יכול לטלטל לפתע את שוק המטבעות ולהשפיע על הדולר והשקל. בכל מקרה, איש לא מבטיח ששערי הדולר והיורו הגיעו כבר לרצפה.
מה צפוי כעת? המומחים בבנקים ובבתי ההשקעות כבר קבעו מזמן כי אי אפשר להשפיע על שערי המטבעות הזרים באופן מלאכותי. אם הדולר נחלש בעולם, שום צעד של בנק ישראל לא יוכל לחזק אותו בישראל הקטנה. בנק ישראל יתקשה להמשיך ברכישות הדולרים לאורך זמן ובקביעות. לכן תחזיות שנשמעו בימים האחרונים מפי מומחי המטבע גורסות כי לא ירחק היום שהדולר בארץ יהיה שווה פחות מ־3 שקלים, וכי שיא השפל של היורו עוד לפנינו ויישבר גם הוא.