1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: ירון ברנר)
חברי ועדת הערעור לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום) קיבלו לאחרונה ערעור שהגישה קצינת כושר לשעבר (29) נגד החלטת משרד הביטחון שלא להכיר בה כנכת צה"ל עקב התפרצות בולימיה. בפסק הדין נקבע כי אף שהיו אצל החיילת ניצנים של הפרעות אכילה כבר בגיל ההתבגרות, הוכח שהבולימיה התפתחה בתקופת הצבא גם בגלל תנאי שירות מלחיצים ביחידה מובחרת.
הצעירה התגייסה ב-2011 ושירתה כמד"סית ביחידת "מגלן". לאחר מכן היא עברה קורס קצינים ושובצה כקצינת כושר קרבי באגד ארטילרי. זמן קצר לאחר מכן החלה לסבול מכאבים ברגל והושבתה מפעילות גופנית. בשלב הזה, לטענתה, היא החלה לקרוס נפשית ופיתחה הפרעות אכילה חמורות שהתאפיינו בבולמוסים ובהקאות ותנודתיות קיצונית במשקל. ב-2013 היא שוחררה מהצבא עם פרופיל 21 ואושפזה במחלקה להפרעות אכילה בתל השומר – שם אובחנה כבולימית.
שלוש שנים לאחר מכן דחה קצין התגמולים במשרד הביטחון תביעה שהגישה להכרה כנכת צה"ל, לאחר שקבע שאין קשר סיבתי בין ההפרעה הנפשית לבין השירות הצבאי, מאחר בנימוק שהיא סבלה מהפרעות אכילה עוד בגיל ההתגברות. על החלטה זו היא הגישה את הערעור לוועדה.
בחוות דעתו של פסיכיאטר שמונה כמומחה מטעם הוועדה צוין כי לצעירה היו גורמי סיכון רבים להתפתחות הפרעות אכילה כמו הגירושים של הוריה, העיסוק האינטנסיבי של המשפחה בספורט וגורמי לחץ סביבתיים. עם זאת, הוא התרשם שגם לשירות הצבאי המלחיץ ולהידרדרות הפיזית שלה הייתה תרומה להחמרה בהפרעת האכילה בתקופת הצבא, וזאת בשיעור של 33%.
חברי הוועדה בראשות השופטת צבייה גרדשטיין פפקין קיבלו את עמדת המומחה. הם ציינו כי אף שהוכח באופן חד-משמעי שהמערערת החלה לסבול מהפרעת אכילה כבר בגיל ההתבגרות, הם שוכנעו כי המחלה החמירה והתפתחה לבולימיה נרבוזה בתקופת השירות הצבאי.
נקבע שתנאי השירות האינטנסיביים והמלחיצים של המערערת כקצינת כושר קרבי ביחידה מובחרת בהחלט תרמו להידרדרות במצבה שהתבטאה לראשונה בהקאות ובולמוסים רק בתקופת הצבא.
חברי הוועדה ציינו כי הגישה היא לפרש את חוק הנכים ברוחב לב, ולכן הם מצאו לנכון "לאמץ הנחה מיטיבה שלפיה לתנאי השירות הייתה השפעה מסוימת (בהחלט לא בלעדית), על התפתחות המחלה ולכל הפחות על לוח הזמנים של התפתחותה".
לפיכך הערעור התקבל ונקבע כי שהתרומה של השירות הצבאי להחמרת הפרעות האכילה הייתה בשיעור של 33%. קצין התגמולים חויב לשלם למערערת הוצאות ושכר טרחת עו"ד של 10,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד אריק שלו עוסק בדיני צבא וביטחון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין