"ההחלטה להעלות את הריבית היא העמקה דרמטית של בנק ישראל את משבר הדיור", כך טוען ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. את הדברים אומר סרוגו על רקע העלאת ריבית נוספת של בנק ישראל עליה הוחלט אתמול. כזכור, בנק ישראל קיבל החלטה להעלות שוב את הריבית, הפעם בשיעור 0.25%. "מדובר בהחלטה שגונזת לרבבות של זוגות צעירים את חלום הדירה ורווחתם הכלכלית, גורמת לעצירת בניה חדשה ולנסיקה במחירי השכירות. בכך, גורם בנק ישראל להקטנת ההיצע ולהחרפת משבר הדיור. לא ברור כיצד המשך העלאת הריבית יכולה למתן עליות במדד המחירים כשרבע ממנו מושפע ממחירי השכירות ומגיב בחוזקה ובמהירות בכיוון המנוגד".
2 צפייה בגלריה
ראול סרוגו ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
ראול סרוגו ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
ראול סרוגו ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
(צילום: יאיר שגיא)
עוד הזהיר סרוגו כי העלאת הריבית גורמת נכון לעכשיו להאטה משמעותית בהגדלת ההיצע בשטח: "אנו חווים ירידה דרמטית של 25% בהתחלות הבנייה מאז העלאות הריבית. למרות ההשלכות של העלאת הריבית על משבר הדיור הממשלה לא מקבלת החלטות, ולא מביאה פתרונות אמת לעתיד הצעירים במדינת ישראל. העלאת הריבית משפיעה גם באופן ישיר ומיידי ובצורה קשה על קבלני הביצוע והתשתיות ועל יכולתם לעמוד בתנאים הנדרשים מהם ובהתאם למוסר התשלומים הנהוג. עיכוב, דחיה וביטול פרוייקטי תשתיות מובילים לפגיעה ישירה בכלכלת המדינה ובאיכות החיים של אזרחיה. רק השבוע ראינו את הנתונים על מספר חברות הבניה הנמצאות בסכנת קריסה, קבלני ביצוע מתקשים לגשר על הפער ההולך וגדל בין עלויותיהם לבין מועדי התשלום הנהוגים בענף, ונטל המשכנתאות והשכירות מכביד יותר ויותר על משפחות צעירות בכל רחבי הארץ. בנק ישראל חייב לקחת בחשבון השלכות אלו בשיקוליו להעלאת הריבית וממשלת ישראל חייבת לנקוט בפעולה להמשך רציפות הבניה למגורים והקמת תשתיות. יש לפעול עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי".
גם ניר מסיקה, סמנכ"ל מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר לשעבר סבור שמדובר במהלך בעייתי: "כבר שנה שהריבית עולה בשיעור דרמטי. בליל הסדר אשתקד הינו בריבית אפסית שזינקה מאז מ- 0.1% ל- 4.5%, פי 45. לא קיים מוצר אחר בישראל, מלבד כמובן הכסף, שמחירו זינק זינוק כל כך חד וחסר תקדים בשנה האחרונה. את הזינוק כולנו מרגישים מצוין והשפעתו עוברת כחוט השני בכל ענפי המשק ונותנת את אותותיה על כל אזרחי המדינה". אבל מסיקה מדגיש את ההשפעה על ענף הנדל"ן: "כתוצאה מעליית הריבית, המשכנתאות של מרבית האוכלוסייה התייקרה במאות שקלים בשנה האחרונה ולחלק מנוטלי המשכנתאות התייקרות אף חצתה את רף אלף השקלים בחודש. בעוד שלנוטלי המשכנתאות, שזוהי דירתם היחידה המשמשת אותם למגורים, לא נותר אלא לרטון ולצמצם בשאר ההוצאות אחרות של משק הבית, הרי שהמשקיעים יעשו הכול על מנת שלא לספוג את העלייה החדה הנ"ל, וזאת באמצעות "גילגול" ההתייקרות (כולה או חלקה) על שוכרי הדירות. האינפלציה שנמצאת כיום הרחק מחוץ לתחום יעד האינפלציה העליון שקבעה הממשלה, הינה אחד הגורמים העיקריים לעליית הריבית בשנה החולפת, ובנק ישראל עוקב בדריכות אחר מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביום ה-15 בכל חודש קלנדרי ונשען על נתונים אלו בבואו לקבוע את הריבית במשק. חשוב לזכור כי אחד המרכיבים המרכזיים במדד המחירים לצרכן הינו מרכיב הדיור לרבות מרכיב שכר הדירה וכיום, משקלו של סעיף הדיור מהווה 26% מכלל סל הצריכה של משקי הבית ותרומתו לאינפלציה בחודשים האחרונים משמעותית. בפרסום האחרון של המדד ציינה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בהודעתה, כי מדד שכר הדירה עלה ב- 0.5%, כאשר לשוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 4.4% ואילו עבור השוכרים החדשים זינק המחיר ב7.5%. כלומר, אנו רואים היטב שהמשקיעים אכן לא שוקטים על השמרים ולא מוכנים לספוג את הקפיצה שחלה בתשלומי המשכנתאות. כך הלכה למעשה נוצר מעגל קסמים – ככל שבנק ישראל מייקר את הריבית, המשקיעים מייקרים את שכר הדירה עבור שוכרי הדירות ומדד המחירים לצרכן (שמושפע כאמור משכר הדירה) עולה ולבנק ישראל לא נותר אלא להמשיך בעליות הריבית וחוזר חלילה. חשוב שנהיה מודעים לקשר הזה, שפועל בצורה הפוכה מהתפיסה הכלכלית המקובלת קרי, גם עליית הריבית תורמת, בהשפעתה על רכיב הדיור במדד הכללי, לעליית האינפלציה". מסיקה מסכם ואומר כי: "על מקבלי ההחלטות במשק להימנע מנקיטה בצעדים פופוליסטיים, שעלולים לגרום נזק לכלכלה הישראלית".
2 צפייה בגלריה
ניר מסיקה ופרויקט מחיר למשתכן במעלות
ניר מסיקה ופרויקט מחיר למשתכן במעלות
ניר מסיקה
(צילום: גיל נחושתן)
גורמים נוספים בענף הנדל"ן סבורים אף הם שמדובר בטעות. דני סויסה יו"ר צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות: "העלאות הריבית, לצערי, מנותקות לחלוטין מטיפול שורש בכל מה שקשור לענף הנדל"ן ובמיוחד להגדלת ההיצע. לטעמי, לא היה צריך באופן אוטומטי ללכת אחרי העלאות הריבית בארצות הברית, כי שם המצב שונה בעליל. יש מקום לעצור סופית את ההעלאות ואף לשנות כיוון".
רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו": "הנגיד ממשיך להעלות ריבית כאילו אין מחר, האינפלציה ממשיכה להשתולל כי הציפיות הינן להעלאות נוספות ובינתיים ענף הנדל"ן מתרסק. אנא ממך, הפרופסור ירון, עצור את הפיאסקו המיותר הזה".