שוב מוכח הבוקר (ד') כי רק התערבות מסיבית של בנק ישראל במסחר במטבע חוץ מונעת את התחזקות השקל מול המטבעות הזרים באופן מלאכותי. שער הדולר ירד במהלך היום עד 3.14 שקל ושערו היציג נקבע על 3.15. שער האירו ירד עד 3.54 שקל ושערו היציג נקבע על 3.565.
אחת הסיבות לירידת שערי המטבעות הזרים היא המרות גדולות של מט"ח לשקלים על ידי מאות חברות מייצאות וכאלה הפועלות בחו"ל כדי לשלם משכורות בראשית החודש. למרות אי הוודאות בהקשר לצעדים שיינקטו בישראל נוכח זן הקורונה החדש אומיקרון והפגיעה הקשה המחודשת בענפי התעופה והתיירות בישראל, השקל מתחזק שכן הזן החדש גרם לבהלה ופגיעה כלכלית באירופה ומחליש שם כבר ימים אחדים את האירו.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
אתמול הדולר ירד ב-0.5% ושערו היציג נקבע על 3.162 שקלים, והאירו ירד בשיעור דומה ושערו היציג נקבע על 3.589 שקלים.
השקל שב להתחזק בימים האחרונים לאחר שבאמצע השבוע האחרון חל מפנה ושער הדולר זינק משפל בן 26 שנים במסחר הרציף - 3.04 שקלים לדולר - ל-3.180 שקלים והאירו עלה תוך שלושה ימים משפל של 3.44 שקלים לשער יציג של 3.5817 שקלים.
הזינוק בשערים לא היה מקרי, אלא נבע מרכישות רצופות של דולרים בשוק המט"ח, לאחר הפוגה, שביצע בנק ישראל. ההערכות בשוק הן שבנק ישראל רכש כמיליארד דולר בשבוע האחרון ואותת בכך באופן רציני מאוד כי לא יימנע מעוד רכישות בהיקף משמעותי, אם ימצא צורך בכך.
בראשית החודש הודיע נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי סיים את מכסת רכישת 30 מיליארד הדולרים, שאותם הבטיח לרכוש ב-13 בינואר השנה, כאשר שער הדולר צנח לשפל של 3.11 שקלים. בעקבות הכרזת הנגיד טיפס שער הדולר בהדרגה עד לסוף חודש מרץ לשער של 3.34 שקלים, אולם בחודשי הקיץ שב וירד לסביבות שער של 3.25 שקלים.
עם זאת, השער עלה וירד לסירוגין, עד שבנק ישראל חדל לרכוש דולרים במשך יותר משבועיים, על פי ההערכה כתגובה לביקורת נוקבת של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדו"ח השנתי שלו.
המבקר קבע כי בנק ישראל חרג מסכומי רכישות סבירות של מטבע חוץ ולעומת הצהרת הבנק המרכזי עצמו שיש צורך בישראל ביתרות מט"ח שמגיעות ל-110 מיליארד דולר, היתרות הגיעו כבר ל-185 מיליארד דולר ולאחר פרסום הביקורת אף ל-207 מיליארד דולר. לדעת המבקר אנגלמן, "בנק ישראל פגע בכך במוניטין שלו בעולם".
אולם, "השביתה" ברכישת הדולרים, כביכול, שאין לה הוכחות או אישור רשמי מהבנק המרכזי עצמו, הסתיימה כאשר שער הדולר צנח במהירות, עם הפסקת הרכישות מ-3.25 שקלים עד ל-3.04 שקלים.
באותו אחר הצהריים החל בנק ישראל לרכוש דולרים בכמות גבוהה, על פי הערכות כרבע מיליארד דולר, והעלה מחדש את השער.
פורסם לראשונה: 10:20, 01.12.21