בית משפט השלום בירושלים קיבל לאחרונה תביעה של קיבוץ אלמוג לפינוי דיירים ששכרו דירה ביישוב: השופט אלעד פרסקי קבע שאין להם כל זכויות בנכס, והוא יימכר לחברי קיבוץ חדשים.
התובעת היא אגודה שיתופית קיבוץ אלמוג והנתבעים הם בני זוג החיים עם בנותיהם בשכירות מאז 2004. הסכם השכירות נחתם לתקופה של שנה והוארך כל פעם בשנה נוספת.
במהלך 2017 הודיע הקיבוץ לנתבעים שהדירה שהם שוכרים עתידה להימכר לחברי קיבוץ חדשים, והוצעה להם דירה חלופית שבה יוכלו להתגורר עד תום תקופת השכירות אך הם סירבו. הנתבעים עמדו על סירובם גם לאחר שהקיבוץ הציע לשפץ עבורם את הדירה החלופית על חשבונו.
1 צפייה בגלריה
שכירות אילוס אילוסטרציה נדלן
שכירות אילוס אילוסטרציה נדלן
אילוסטרציה
(shutterstock)
בעקבות זאת הגיש הקיבוץ תביעה לפינויים. הדיירים טענו להגנתם כי ההתקשרות עם האגודה והגעתם להתגורר בקיבוץ יצרו להם זכות מגורים בדירה ללא הגבלת זמן, או שהוצג להם מצג שווא שכזה. הם טענו שיש לראות בהם כחברי קיבוץ או כמועמדים לחברות בקיבוץ ושהסכם "בר הרשות" שנחתם עימם הוא בלתי הדיר.
אבל השופט פרסקי קיבל את התביעה. הוא ציין שאמנם הסכמי השכירות הראשונים שנחתמו עם הנתבעים נקראו "הסכם בר רשות", אך הכותרת נובעת מהיחסים המיוחדים בין הצדדים הנגזרים מהמגורים בקיבוץ, שבמסגרתם לדוגמה ניתנים שירותי מכבסה או שימוש בחדר אוכל. אלא שבמהותו מדובר בהסכם שכירות רגיל בו מוגדרת תקופת השכירות ואף נכתב במפורש שהקיבוץ אינו מאפשר לתושב להתגורר מעבר לתקופת ההסכם.
בפסק הדין נדחתה טענת הדיירים שלפיה נסיבות הגעתם לקיבוץ בעקבות פרסומים ועידוד של רשויות שונות כגון ההסתדרות הציונית יצרו מסלול לקליטה בקיבוץ, כיוון שמסלול שכזה אינו מעוגן במסגרת נורמטיבית כלשהי.
השופט הסביר שהוא ער לכך שהגעתם להתגורר בקיבוץ נעשתה מתוך מחשבה ארוכת טווח, אלא שהם מעולם לא הגישו בקשה להתקבל כחברים. הם אמנם בחנו את האפשרות להגשת מועמדות, אך נתקלו בקושי לעמוד באחד התנאים.
עצם ניסיונם להתקבל כחברים לימדה לטעמו של השופט כי הנתבעים הבינו היטב שללא חברות - אין להם זכות בלתי מוגבלת למגורים בקיבוץ.
לפיכך נקבע שלנתבעים אין זכות בדירה מעבר לזכות השכירות שכבר פגה, ולכן הורה השופט על פינויים מהדירה. מועד הפינוי נקבע ליולי 2022, מתוך התחשבות בתקופת המגורים הארוכה שלהם בקיבוץ ובעובדה שיש להם בנות קטנות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הקיבוץ: עו"ד אילנה שפרלינג בוטנסקי • ב"כ הדיירים: עו"ד מרדכי שמעון • עו"ד דקל מנחמי עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין