1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה שהגיש עובד נגד מעסיקתו לשעבר, חברה לממכר מזון לבעלי חיים, בטענה שהוא זכאי לפיצויים משום שהתפטר לטובת טיפול בתאומים שנולדו לו ולאשתו. השופט דורי ספיבק קבע שהוא יפוצה בכ-87 אלף שקל.
התובע הועסק בחברה בשנים 2017-2006. אחרי שהתפטר הוא עתר לתשלום פיצויי פיטורים וכן לקבלת תשלום בגין עבודה בשעות נוספות, הפרשי הפרשות פנסיוניות, פדיון חופשה, פיצוי בגין אי מתן הודעה לעובד ופיצוי בגין תלושי שכר לא תקינים. הוא טען שמשך מרבית התקופה עבד במשמרות של 12 שעות שעליהן לא קיבל גמול עבודה בשעות הנוספות.
הוא הוסיף כי עם סיום חופשת הלידה של אשתו היא שבה לעבודתה, ומאחר שהוא היה בהתאוששות מניתוח בקע מפשעתי שעבר, החליטה המשפחה כי הנכון הוא שהוא יישאר לטפל בילדים ולא יחזור לעבודתו, שבה הוא נדרש להרים משאות כבדים.
החברה העבירה לו, "מבלי לפגוע בטענות", המחאה בגין יתרת פיצויי הפיטורים שלו, על סך 40 אלף שקל. עם זאת היא טענה שהוא לא זכאי לפיצויים ויש לקזז את הסכום מכל תשלום שייפסק לטובתו. לטענתה, הוא לא הוכיח שהוא התפטר בשל לידת ילדיו. היא הוסיפה שבמרבית תקופת עבודתו הוא לא עבד שעות נוספות, וככל שכן עבד שעות נוספות, אלה שולמו לו ברכיב שכונה "בונוס" ושולם בתלוש.
באשר לשעות הנוספות ולאחר בחינת מכלול העדויות קיבל השופט דורי ספיבק את גרסת התובע ברובה וקבע כי הוא עבד במשמרות בנות 12 שעות בשנים 2014-2011. במקביל הוא קבע כי העובד קיבל רכיב "בונוס" כתגמול על שעות נוספות עד אפריל 2015, ולאחר מכן שולם הבונוס עבור שילוב של תגמול על רווחיות החברה ושעות נוספות. בנסיבות אלה נקבע שהוא זכאי ל-60,162 שקל עבוד עבודה בשעות נוספות.
עו"ד לילך סנג'רועו"ד לילך סנג'רו
באשר לפיצויי הפיטורים, השופט דחה את עמדת החברה והבהיר כי בתי הדין לעבודה מעניקים פרשנות רחבה לסעיף בחוק הקובע את זכאותם של עובד או עובדת לקבל פיצויי פיטורים במקרה של התפטרות לטובת טיפול בילד.
בפסק הדין הודגש שגם כשהעובד או העובדת התפטרו לאחר הלידה ובסמוך לאחר ההתפטרות החלו לעבוד במקום עבודה אחר שתנאי העבודה בו נוחים יותר לגידול ילד, תישמר זכאותם לפיצויי פיטורים.
השופט כתב כי ניכר שבמקרה זה ההחלטה המשפחתית הייתה שהתובע יתפטר לטובת הטיפול בילדים מכיוון שהעבודה הייתה קשה לו פיזית. הוא הדגיש שאין צורך להראות כי ההתפטרות הייתה אך ורק למטרת הטיפול בילדים ודי בכך שבני הזוג הוכיחו כי האישה חזרה לעבודתה ובן זוגה התפטר על מנת לטפל בילדים, כאשר מטבע הדברים ההחלטה יכולה להיות מבוססת על שיקולים נוספים ואין בכך פגם.
בסיכומו של דבר חויבה החברה לפצות את העובד לשעבר ב-77,342 שקל בתוספת הוצאות משפט בסך 10,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד פבל מורוז • ב"כ הנתבעת: עו"ד צפריר פז • עו"ד לילך סנג'רו עוסקת בדיני עבודה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין