1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קבע לאחרונה שתושבת ירכא שנפצעה אחרי שנפלה במדרגות ביתה בדרכה למשרד בבוקר, תוכר כנפגעת עבודה. השופט בועז גולדברג הסביר שעשה זאת פסיקה עדכנית של בית הדין הארצי המכירה באירוע דומה.
האישה מתגוררת בבית פרטי הנמצא על עמודים. הגישה אל הבית מתבצעת על ידי מדרגות חיצוניות המובילות אליו. מדובר בגרם מדרגות המחולק לשניים: החלק העליון נמצא בשימוש התובעת ומשפחתה, ואילו החלק התחתון משמש את יתר דיירי המתחם, קרובי משפחתו של בעלה. התובעת נהגה מנהג בעלים בחלק העליון של גרם המדרגות, ובין היתר ניקתה אותו והציבה קקטוסים בצדדים על מנת שילדיה לא יתקרבו למעקה.
התאונה התרחשה לפני כארבע שנים. התובעת, שעובדת כפקידה בבית עסק הנמצא בכניסה לירכא, התארגנה ליום בעבודה. היא יצאה מדלת ביתה אל המדרגות החיצוניות כדי לרדת לחניה שבחצר ומשם לנסוע לעבודה. בירידה למטה המעקה נשבר והוא נפלה מגובה שלושה מטרים ונחתה על עץ הנטוע בחצר. היא נחבלה ופונתה באמבולנס למרכז הרפואי לגליל שבנהריה שם אושפזה למשך חמישה ימים.
האישה הגישה תביעה לביטוח הלאומי להכרה באירוע כתאונת עבודה, אך נדחתה בנימוק שמדובר בתאונה שהתרחשה בתחומי ביתה הפרטי, המוחרגת מהגדרת "תאונת עבודה" לפי החוק. בעקבות זאת פנתה היאשה לבית הדין, וטענה שגרם המדרגות משמש את כל השכנים העוברים דרך החצר המשותפת, וממילא הוא אינו מצוי בשליטתה על מנת שייחשב למעונה הפרטי.
עו"ד טארק חוריעו"ד טארק חוריצילום: ואסים אבו חאדרה
השופט גולדברג ציין שטענות הביטוח הלאומי הן כבדות משקל. כך, מהראיות עולה שהתובעת היא זו שתחזקה באופן שוטף את חלקו של גרם המדרגות שממנו מעדה. בנוסף, היה ביכולתה לדאוג לתיקון המעקה באופן שימנע את הסיכון לנפילה.
"התובעת היא זו שהציבה עציצי קקטוס לאורך המעקה, היא זו שניקתה את גרם המדרגות, לפחות בחלק העליון המוביל לדירתה וחזקה עליה כי היא זו שיכולה הייתה או צריכה הייתה לדאוג לכך שיוסרו סיכונים מגרם המדרגות", כתב.
ואולם, הוא נימק כי פסיקה עדכנית של בית הדין הארצי לעבודה מסייעת דווקא לעמדת התובעת. באותה פסיקה נקבע שאין לראות גרם מדרגות המוביל לבית פרטי כחלק מהבית. בית הדין הארצי קבע שיש לראות בגרם המדרגות כמתחם אחד ולא ניתן לחלקו לחלקים המובילים לדירות השונות.
מכאן, הכריע השופט, יש לקבל את התביעה שכן בפסק הדין של הארצי דובר על גרם מדרגות המוביל לבית פרטי בעוד שבמקרה זה מדובר בגרם מדרגות שחלקו משמש את כל דיירי המתחם. לפיכך הוא הכיר באירוע כתאונת עבודה והעביר את העניין לבירור של מומחה רפואי כמקובל בהליכים מסוג זה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד טארק ח'ורי עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין