1 צפייה בגלריה
האכיפה בתל אביב
האכיפה בתל אביב
ארכיון. הטיילת בתל אביב
ההוצאה לפועל בתל אביב קיבלה לאחרונה טענת "פרעתי" של בעלי נכס בתל אביב, שהופקע ממנו על ידי העירייה לטובת הרחבת הטיילת: הוא סירב לפנות את המקום בטענה שלא קיבל את מלוא הפיצוי (כ-3.1 מיליון שקל), ואילו העירייה התעקשה שהסיבה לכך היא קיזוז חובות שונים שלו אליה. הרשמת יעל קינן מרקוביץ קיבלה את טענת החייב וקבעה שכ-700 אלף שקל מתוך הקיזוזים נעשו שלא כדין.
תיק ההוצאה לפועל נפתח בספטמבר 2020 לביצוע פסק דין פינוי שניתן בבית המשפט המחוזי. בעליו חויב למסור את חזקתו בנכס לעירייה תוך 90 יום לעירייה. במקביל הורה לה בית המשפט לשלם לו 3,075,408 שקל בתוספת שכר טרחת עו"ד בסך 246,032 שקל.
בעל הנכס הגיש טענת פרעתי שבמסגרתה טען בין היתר כי העירייה קיזזה מהתשלום המגיע לו חובות ארנונה, קנסות חנייה וקנסות חוקי עזר, ושילמה לו רק 1,479,914 שקל מתוך הפיצוי. לטענתו, הוא אינו חייב לפנות את הנכס עד לתשלום המלא. הוא הוסיף שהחובות היחידים שאותם זכאית העירייה לקזז הם כאלה הנוגעים לדירה המופקעת בלבד ורק כאלה שנוצרו לפני אוגוסט 1989, המועד שבו פורסמה תוכנית ההפקעה.
העירייה טענה מנגד כי היא קיימה את פסק הדין שכן ביצעה ניכויים כדין בגין חובות שונים שרבצו על החייב והצטברו עד מועד מתן צו הפינוי (פברואר 2022).
עו"ד דניאל גולשהעו"ד דניאל גולשה
הרשמת יעל קינן מרקוביץ קבעה שהליך הפינוי הוא מכוח פקודת הקרקעות. בנסיבות אלה, "יום הרכישה" הקובע לעניין הפיצוי הוא המועד שבו פורסמה ברשומות ההודעה על הכוונה להפקיע את החלקה. הודעת ההפקעה פורסמה באוגוסט 1989 וזה מועד הרכישה ולא ביום בו ניתנה הודעה על צו הפינוי כטענת העירייה.
משכך נקבע כי העירייה הייתה רשאית לקזז את החובות שהצטברו עד למועד זה בלבד, ובהתייחס לנכס נשוא התיק בלבד. הודגש כי קנסות חניה וקנסות חוקי העזר אינם בגדר תשלום חובה ולא היה ניתן לקזזם. כך, בין היתר, העירייה לא הייתה רשאית לקזז מהפיצוי חוב הארנונה בסכום של 648,563 שקל המתייחס לנכס אחר.
כמו כן, לא ניתן היה לקזז הוצאות שכר טרחת עו"ד בסך 30,009 שקל בגין קנסות חניה וקנסות בגין הפרת חוקי עזר. הרשמת קבעה שבסך הכל קוזז סך של 705,536 שקל שלא כדין.
בנסיבות אלה היא קיבלה את טענת "פרעתי" של הדייר וקבעה כי כל עוד לא שולם לו מלוא הסכום על ידי העירייה, ואף קוזזו סכומים מעבר לניתן, הוא לא נדרש לפנות את המקרקעין. היא סיכמה שהעירייה לא הייתה רשאית להגיש את התיק לביצוע כל עוד לא שולם מלוא הסכום לאיש ולכן התיק ייסגר.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד דניאל גולשה עוסק בהוצאה לפועל • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין