אפשר לומר בביטחון שמגיע לנו פיצוי על התקופה האחרונה, ושכדאי שהפיצוי הזה יזכיר לנו כמה נהדרת הארץ שבה אנו חיים. לא משנה אם קראתם לאירוע שאותו אנחנו עוברים רפורמה או מהפכה – הגיע הזמן שנשב קצת ביחד, נקשיב אחד לשני, ונחשוב איך מסדרים את המקום הזה והופכים אותו לנעים יותר.
אין נייר שיוף יותר טוב לשיחה מבקבוק יין טוב, מקומי, ואם כבר אנחנו בתקופה קשה – אז בואו ניהנה מיינות העילית שיש ליקבים הישראליים להציע. זה מרגיש כמו חג גורלי במיוחד לכולנו, בואו נעשה אותו חגיגי.
בשבועות האחרונים, כדי שאתם לא תצטרכו, שתינו כמה מהיינות הכי טובים שעושים בארץ, והגענו למסקנה חד־משמעית: לפחות בכל מה שנוגע ליין, אין לנו במה להתבייש. אז הינה מה שמחכה לכם בחג הקרוב.
- אח, איזה כיף, ברבדו. בכרמי יוסף צמח אחד היקבים המרשימים בארץ, נצר לעבודות מחקר ופיתוח של צמד פרופסורים, שהיום עושים כמה מהיינות הטובים בישראל. השרדונה העמוק והמורכב שלהם לא שונה: נגיעה של חמאה מהחבית, אבל רק נגיעה, כי הוא חיכה שם שלושה חודשים, סקאלת טעמים מינרלית, רק לשים במקרר שעה לפני השתייה ויש לכם את אחד מיינות השרדונה הטובים בארץ.
שרדונה ברבדו, 89 שקל
- המגמה הים־תיכונית נמשכת גם אצל ברבדו: השירז ניטע ב־2009 בכרם נחל שחם, והמיץ הניגר ממנו קורר על קליפותיו למשך שלושה שבועות למיצוי מאפייני הפרי. יין רך, ידידותי, שלא מיועד ליישון ארוך, וטוב שכך: ממש כיף לשתות אותו עכשיו. אגב, הוא לא מסונן, אם אתם לא אוהבים קליפות ביין שלכם. אני כן.
ברבדו שיראז, 119 שקל

9 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ )
- גם יקב אלכסנדר השיק השנה סנדר הגדול קברנה סוביניון. הענבים גדלים בכרם בן זמרה, הבציר ידני, והיין עצמו עשיר ויוצא דופן. לאחרונה הוא נכנס לתפריט היינות של מסעדת Le Mond, ששוכנת בטוקיו ומארחת שלושה כוכבי מישלן. על תווית היין, אגב, יש איור שהוא פרט שמופיע על טבעת יהלום העוברת מדור לדור במשפחת שלום, הבעלים של היקב. יין בעל מורכבות גבוהה.
אלכסנדר הגדול קברנה סוביניון 2016, 350 שקל
9 צפייה בגלריה
( צילום: יח"צ)
- רק 7,000 בקבוקים עשו טפרברג מ־Providence, יין הדגל של היקב, שאומנם נמצא איתנו כבר 150 שנה, אבל קיים במיתוג מחודש מהשנים האחרונות. יש פה 60% קברנה סוביניון, 20% מרלו, והיתר פטי ורדו וסירה מכרמים שונים: עמק קדש בגליל העליון, עמק האלה וגוש עציון. כל כרם נבצר בנקודת השיא של הענבים, שרוסקו וקוררו לפני התסיסה. יין ארומטי מאוד, שוקולדי ועצי. שווה לחכות איתו לפסח של 2027.
טפרברג 2018 Providence, מחיר: 250 שקל
- משפחת בן זקן מיקב קסטל החליטה להחיות את יקב קסטל גם במיקומו המקורי, ברמת רזיאל, ולקרוא לו פשוט ״רזיאל״. היינות של רזיאל קצת שונים מהיינות של יקב קסטל, אם כי מבחינת איכות גם הם נמצאים באלפיון העליון של יינות ישראל. הרזיאל, בלנד של סירה, גרנאש, מורברדה וקריניאן, התיישן שנה וחצי בעץ אלון צרפתי, ואפשר לחכות איתו חמש־שש שנים עד השתייה. אבל חבל: תפתחו אותו עכשיו, הטאנינים כבר עדינים, והיין פשוט אדיר. כיף אמיתי.
רזיאל אדום, 159 שקל
9 צפייה בגלריה
(צילום: איילת ארד)
- אח, פלדשטיין. תמיד עשה כמה מהיינות הכי מיוחדים בארץ, והרוסאן החדש שלו בהחלט עומד בסטנדרטים האלה - כבר משלב כיסוי הפלסטיק על פקק הבקבוק. הענבים ברוסאן הזה מגיעים משני כרמים שונים בגליל העליון המזרחי, והוא אחד הלבנים הכי מינרליים ששתיתי בארץ. יין שדורש ריכוז ומחשבה, ושווה לגמרי את ההשקעה.
רוסאן של פלדשטיין, 110 שקל
- אם יש לי בעיה אחת עם הברקן פלטינום, הרי זה הבקבוק הכבד שלו: הוא נותן את הרושם כאילו נשאר עוד יין בבקבוק, גם כשהוא כבר ריק לגמרי. זהו קברנה סוביניון מהגליל העליון, עם אלכוהול גבוה יחסית, טעמים של קקאו. רב שכבתי.
ברקן פלטינום 2020, מחיר: 79 שקל
9 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ )
- יין הדגל של כרמלֿ, היקב הגדול בארץ, הוא בלנד בורדולזי (בבקבוק ממוספר) של מרלו, קברנה סוביניון ופטי ורדו. 16 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי הביאו לתוצאה מעניינת במיוחד, כולה פירות אדומים ומורכבות מעניינת. יין ראוי להתיישנות ארוכה, אבל כבר עכשיו הוא מפגין הרבה צבעים יוצאי דופן שיחמיאו לשתיינים מתקדמים.
כרמל לימיטד אדישן 2019, מחיר: 249 שקל
- אם תגידו למישהו שקסטל הוא היקב הכי טוב בארץ, כנראה לא תשמעו יותר מדי ויכוחים. ביקב החדש ביד השמונה, על מרכז המבקרים וחדר החביות היפהפה שלו, מייצרים שלושה יינות אדומים ושלושה לבנים, ביניהם את יין הדגל של היקב, ה"גרנד וין", יין ישראלי שקיבל את הציון הגבוה ביותר בארץ ממבקר היין הנודע רוברט פרקר. איך הרוזה שלהם? איך שאתם חושבים: בלנד נהדר של מרלו, קברנה פרנק ומלבק, שנותן לו את המורכבות והעומק של יין אדום ואת הקלות והפירותיות של הלבן. חלום.
רוזה קסטל, 105 שקל
9 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ קסטל)
- לברבדו יש גם קברנה סוביניון, עם נגיעה (15%) של פטי ורדו, מאותו כרם. הענבים צמחו באדמת גיר כבדה ועשירה, והביטוי שלהם עשיר מאוד, מרשים, שמחכה לכתף טלה או למנה כבדה דומה. התיישן בעץ אלון צרפתי 12 חודשים, אפשר לשתות אותו כבר עכשיו.
ברבדו קברנה סוביניון, 119 שקל
- סדרת הדגל של בנימינה נקראת אבני החושן, ואנחנו טעמנו ממנה שני בקבוקים: ספיר ותרשיש. הספיר הוא 75% קברנה פרנק והיתר שירז, שהתבגרו יפה בחביות עץ אלון צרפתי 15 חודשים והגיעו לעולם בצבע כמעט שחור. יין עשיר מאוד, שוקולדי, מרוכז.
התרשיש מאותה סדרה נעשה 100% מקברנה סוביניון, כולם מרמת הגולן והגליל, ששרה על קליפותיו שבועיים ואז נרדם בחביות עץ אלון ל־16 חודשים נוספים. קברנה ישראלי קלאסי, בעל גוף, עם נגיעות של פטל וסיומת ארוכה.
בנימינה מסדרת אבני החושן, 95 שקל
9 צפייה בגלריה
( צילום: יח"צ - חושן)
- אף שלחלקנו הוא חולף תחת הרדאר, קלו דה גת הוא אחד היקבים המעניינים בארץ. היקב שוכן על מורדות הרי יהודה, בואכה עמק איילון, בבועה של מיקרו אקלים המאפשר ענבים באיכות יוצאת דופן. בשיתוף קיבוץ הראל, שיפץ איל רותם הבעלים מבנה ערבי ישן, ששימש כמפקדתו של יצחק רבין במבצע הראל, וסביבו נבנה מבנה היקב שמארח מבקרים לטעימות במחיר של 150 שקל ל־5 טעימות. עמק איילון של היקב הוא אחד היינות הישראליים האהובים עליי, בלנד של קברנה סוביניון, מרלו ופטי ורדו. יין כמעט סגול, מתובלן, מורכב ומעניין. השרדונה הוא לבן אלגנטי במיוחד, חומצי, שנותן הרבה ביטוי לענב ומעט לכל היתר. יינות נהדרים, לא פחות.
קלו דה גת עמק איילון 2016, 205 שקל
קלו דה גת שרדונה 2021, 185 שקל
9 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
- יקב ויתקין החינני נחשב לאחד מחלוצי השימוש בענבים הים־תיכוניים, ובראשם הקריניין, שזו לו המהדורה ה־19 של היקב. זהו ענב מעניין מאוד, עם מעט טעמי אדמה, והיין של ויתקין, שמגיע מכרם מבוגר בן כ־40, הוא דוגמה מצוינת לאיך יינות כאלה מתפתחים בארץ. התיישן 16 חודשים באלון צרפתי, פוטנציאל התיישנות ארוך נוסף מאוד, ואם גם העיקרית שלכם תהיה ים־תיכונית, זה בן הלווייה המושלם בשבילה.
ויתקין קריניאן גפנים בוגרות 2020, 125 שקל
- גם הלבן של רקנאטי, ובאמת שאין לי כוונה להיכנס פה להגמוניה שאינה מודעת להגמוניותה, הוא יין ישראלי מאוד, בלנד של רוסאן ומרסאן ילידי עמק הרון. הזנים האלה תוססים בנפרד, מתיישנים באותה חבית 10 חודשים, שבסופם נוזלת מהבקבוק ארומה פרחונית ומעט לימונית.
רקנאטי ספיישל רזרב לבן 2018, 149 שקל
9 צפייה בגלריה
(צילום: עומרי מירון)
- יקב רקנאטי המצוין עשה, כמו שאומרים בפוקר, ״אול-אין״ על גל היינות בעלי המאפיינים המקומיים. ״פרא״ שלהם, גם הוא קריניאן עסיסי, התיישן 12 חודשים בחביות 500 ליטר מיוחדות עבור היקב, המיוצרות בבורגונדי, ובוקבק לאחר סינון גס. זהו אולי היין הכי ישראלי ברשימה הזאת במובן הטוב של המילה.
רקנאטי קריניאן ״פרא״ 2020, 149 שקל
- קחו די הרבה קברנה סוביניון מכרם זרעית, מרלו מכרם בן זמרה ועוד קצת קברנה פרנק, שירז וגרנאש, ערבבו אותם שנה וחצי בחביות עץ אלון, וקיבלתם תוצאה סגולה כהה, פלפלית, בעלת עדינות מפתיעה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: אורי גורן)

דלתון עלמה אדום כהה, 85 שקל

- גם בלבנים דלתון אוהבים בלנדים מעניינים, שכאן מכילים הרבה ויונייה וקולומברד, גרנאש בלאן ושנין בלאן, כמעט כולם מאזור רמת הגולן. יין שיוצריו כיוונו אותו למטבח הישראלי, ריחני מאוד, שנותן תחושה של מישהו שכבר לפחות דור שביעי בארץ.
דלתון עלמה לבן, 75 שקל
- יקב תבור, הממוקם בכפר סבא – סתם, נו, הממוקם בכפר תבור – הוא סיפור הצלחה מקומי מחמם לב: הוקם על ידי ארבע משפחות כורמים מהאזור, והיום הוא אחד היקבים הגדולים בארץ, עם קרוב ל־2 מיליון בקבוקים בשנה (היקב נרכש על ידי החברה המרכזית למשקאות לפני כ־15 שנה). המרסלאן, שענביו מגיעים מפסגות הרי יהודה, הוא יין עשיר ומעניין, וכולו רעננות ומורכבות.
תבור מרסלאן סינגל ויניארד 2019, 110 שקל
אגב, אם התעייפתם קצת מלשתות את היין שלכם בסלון, סמוך לכרם בן זמרה תוכלו למצוא את מרכז המבקרים של היקב. אפשר לתאם ביקור הכולל טעימות (דרך אפליקציית ״אונטופו״) בכמה רמות איכות ובמחירים סבירים לגמרי (3 יינות ב־75-40 שקל), לשלב אותם בפלטת גבינות, ואם אתם ממש בעניין, אז אפילו עם פיצה מרגריטה שכולה מוצרלה, והיא אפילו כשרה לפסח.