1 צפייה בגלריה
רופאים ניתוח
רופאים ניתוח
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בקרית גת קיבל לאחרונה את בקשתה של אם לפעוטה כבת שנתיים לערוך לבתה ניתוח כפתורים וכריתת שקד שלישי, וזאת חרף התנגדותו של האב. השופט בן שלו קבע שהתנגדות האב אינה משכנעת, ואף סותרת הסכמה קודמת מצדו לניתוח, שניתנה טרם פרידתו מהאם.
בני הזוג נפרדו לפני כחודשיים וחיים בבתים נפרדים. לאחרונה החלה בתם לסבול מדלקות אוזניים ומירידה בשמיעה על רקע נוזלים שהצטברו בחלל האוזן. עוד בטרם נפרדו ההורים הם הסכימו כי היא צריכה לעבור את הניתוח, אלא שאז תקפה את התינוקת דלקת שלא אפשרה זאת והניתוח נדחה.
לאחר הפרידה שינה האב לפתע את עמדתו והתנגד לניתוח, באופן שאילץ את האם לערב את בית המשפט. בבקשה שהגישה נטען כי הניתוח עשוי לשפר פלאים את שמיעתה של הפעוטה ולשים סוף לדלקות האוזניים שמהן היא סובלת. האם הדגישה כי מדובר בפרוצדורה רפואית שגרתית הנמשכת כעשר דקות בלבד ואינה מצריכה אשפוז.
מנגד טען האב בין היתר שישנן חלופות רפואיות שטרם נשקלו ויש להעריכן אל מול ניתוח הכפתורים. הוא הוסיף כי פרודתו מונעת ממנו זמני שהות עם הילדה וממדרת אותו ממנה, ולשיטתו בנסיבות אלה אין להיעתר לבקשתה.
אבל השופט שלו דחה את עמדת האב, שלא הציג סיבה משכנעת לכך שחזר בו מהסכמתו לביצוע הניתוח, וציין שנראה שהתנגדותו קשורה לפרידה מהאם. הוא הוסיף כי האב מדבר בשני קולות - כשמצד אחד הוא מבקש לאפשר לו לבצע הערכת סיכונים ולבחון אלטרנטיבות לניתוח, אבל מצד שני הבהיר במהלך הדיון שהתנגדותו נחרצת והוא לא מוכן לאשר את הניתוח.
בהחלטה הודגש שעמדת האב מנוגדות להסכמתו הראשונית לניתוח בתקופה שבה ניהלו הצדדים קשר זוגי, והדבר המעורר תמיהה. נקבע כי סמיכות הזמנים בין פרידת ההורים לבין התנגדות האב מלמדת שהסיבה קשורה בפרידה ולא בטובת הפעוטה. צוין כי הדבר העיקרי שיש לשקול במסגרת הבקשה הוא טובת הקטינה, וכי הדאגה לילדה אינה יכולה להפוך במה להתנצחות בין ההורים.
לגופו של עניין כתב השופט כי הפעוטה צריכה וזכאית לטיפול רפואי. יש לה זכות להתפתח ולגדול מבלי סבל מיותר ומבלי ששמיעתה תינזק בגלל הקונפליקט בין הוריה. הוא ציין שמדובר בהתערבות רפואית קלה וקצרה ללא אשפוז, אשר אינה מעמידה את התינוקת בפני סיכונים בלתי סבירים. לאור האמור הוא אישר את בקשת האם והתיר לה לחתום לבדה על ההסכמה לביצוע הניתוח.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האם: עו"ד אביטל אדרי • ב"כ האב: עו"ד אברהם כהן • ב"כ היועמ"ש: עו"ד שגיא לצ'א • עו"ד שירלי גלילי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין