"זה לא משנה מי הולך להיות שר האוצר, כי בסופו של דבר אתה רואה מי השותפים הקוליציוניים ומה הדרישות שלהם. לכן זה לא חשוב מי בדיוק יישב באוצר - בשורה התחתונה הציבור הישראלי משלם המיסים צריך להיות מוכן לפתוח את הכיס מאוד עמוק כדי למלא את כל ההבטחות של הקואליציה הזאת". כך אומר יו"ר ועדת הכספים של הממשלה היוצאת, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), בריאיון ראשון לסיכום הקדנציה שלו ב"כסף חדש" ב-ynet radio. את הריאיון המלא תוכלו לשמוע בנגן שבראש הכתבה.
4 צפייה בגלריה
אלכס קושניר
אלכס קושניר
אלכס קושניר
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על השאלה האם הוא חושב שיהיו העלאות מיסים, קושניר משיב כי "בסוף הכסף לא נופל מהשמיים, ואני לא תולה תקוות באף אחד מהקואלציה כי אני מבין את הדרישות שלהם, ולצערי הרב אני אומר לציבור שבסופו של דבר ההכנסות של המדינה מגיעות מהכיס של הציבור, מהמיסים, כך שככל שהדרישות הקואליציניות עולות והמדיניות התקציבית תהיה מרחיבה, הממשלה תצטרך לממן את זה מאיפשהו. אז או שזה ממיסים או שזה מהלוואות, ואם זה מהלוואות אז אנחנו נשלם ריבית - בזמן שאנחנו רואים את סביבת הריבית הולכת ועולה.
"כל זה אומר שההבטחות של הממשלה הזאת יעלו לנו הרבה מאוד כסף יקר, ואם מוסיפים את זה לכך שכוח הקנייה של הציבור הישראלי נמוך יותר יחסית למדינות אחרות, אז זה מעורר אצלי הרבה מאוד דאגות לכך שמעמד הביניים, אותם אנשים שעובדים, שמשלמים, שמשרתים בצבא, שעושים מילואים, ושגם ככה נאבקים תחת הנטל - הנטל הזה לצערי הרב כנראה הולך להיות יותר כבד".
מה עם העודפים הגבוהים יחסית מהשנה שנשארו בקופה הציבורית מהשנה שלכם בקואליציה? "אכן יש עודפים סביב ה-30 מיליארד שקל, אבל צריך להבין שזה עודף שוטף, זה לא שיש לנו פתאום 30 מיליארד שקלים עודפים. מדובר בעודף שוטף וצריך לזכור שיש טריליון שקל חובות, אז העודף הזה לא כזה דרמטי. כשנכנסנו לממשלה המדינה הייתה בגירעון של כמעט 10%, אז לא רק שצמצמנו אותו אלא גם השארנו עודף".

4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"אני מאוכזב שנשארתי בחוץ, אבל קיבלנו החלטה נכונה לגוון את הרשימה". שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: קובי קואנקס)

קושניר הוסיף: "הממשלה הזו תנהיג כלכלה 'סוציאל-פופוליסטית', שדואגת לקבוצות אינטרסים ולמונופולים, בדיוק כפי שהיה לפני שנכנסנו לממשלה וזה מאוד-מאוד עצוב. אני אזכיר לך שיוקר המחייה במדינת ישראל בשנת 2009 היה סביב הממוצע של מדינות OECD. ב-2021, כשנכנסנו לממשלה אחרי שנתניהו סיים את הקדנציה, היינו ב-37% יקרים יותר. זאת אומרת שבמשך כל התקופה הזו אף אחד לא באמת קיבל שום החלטה, ואם קיבל החלטה אז זו הייתה החלטה שגויה, שמרכזת את הכלכלה ולא פותחת אותה לתחרות. אז אנחנו בשנה אחת עשינו המון דברים ועבדנו מאוד קשה, וחבל לי שעכשיו כל הדבר הזה כנראה ילך לטימיון".

"כל משפחה חילונית שתומכת בחינוך חינם אומרת 'בואו קחו ממני כסף'"

על תוצאות הבחירות שהורידו את ישראל ביתנו לשישה מנדטים, אומר קושניר כי "בסך הכל כשאני מסתכל על התוצאה אז ישראל ביתינו איבדה רק מנדט אחד. בהתחשב בזה שכולם אמרו שתפקיד שר אוצר הורג את המפלגה של השר, אז אני חושב שדווקא קיבלנו תוצאה טובה כמפלגה ואנחנו ממשיכים בדרך שלנו. אנחנו כמובן מכבדים את ההכרעה ונערכים לפעילות באופוזיציה. אני כמובן לא אהיה שם, אבל אמשיך לתרום ולהשפיע גם מבחוץ".
עד כמה אתה מאוכזב באופן אישי להישאר מחוץ לכנסת? במיוחד אחרי תפקיד בכיר בוועדת הכספים? "אני מאוכזב, כן, אבל צריך להסתכל על זה גם בפרופורציות. אני במקום השביעי כבר כמה סבבים, ואנחנו מפלגה מאוד יציבה, סיעה מאוד מגובשת. עבדנו ביחד, אנחנו ממשיכים לעבוד ביחד, הציבור החליט את מה שהחליט וצריך לכבד את זה ולהמשיך הלאה. לא נולדתי חבר כנסת ואני גם לא אמות חבר כנסת".
אתה חושב שהיית צריך להיות במקום גבוה יותר אצלכם? "לא, אני חושב שקיבלנו החלטה נכונה לגוון את הרשימה. זו הייתה החלטה משותפת. רצינו לממש את האג'נדה שלנו שמדברת על שיוויון מגדרי, ולכן הכנסנו במקום הרביעי את שרון ניר. אני חושב שזה מאוד נכון במיוחד כשאתה מסתכל היום על הקואליציה, שיש בה לדעתי רק תשע נשים, ונשאלת השאלה כמה שרות יהיו בממשלה. אז אני חושב שאנחנו מובילים קו נכון מאוד שמדבר על שיוויון מגדרי ושיוויון הזדמנויות. בסופו של דבר פוליטיקה זה מרתון ואם אתה מאמין בדרך, אז אתה הולך בה גם כשיש מהמורות בדרך ומכות קלות בכנף".
על הגישה של הכלכלה החופשית שהוא ומפלגתו ניסו להוביל, ועל הקרב על הקולות שמתעניינים בנושאים האלה מול ח"כ אביר קארה מ"חופש כלכלי", הוא אומר "בסופו של דבר פנינו לקארה לא פעם ולא פעמיים, ואם האג'נדה של כלכלה חופשית באמת הייתה חשובה לו הייתי מצפה שיפרוש ויעודד את התומכים שלו להצביע לנו. זה באמת יכול היה לתת לנו כוח.

4 צפייה בגלריה
נתניהו, דרעי וגולדקנופף. "הציבור לא מבין שההבטחות שלהם פוגעות בכיס שלו"
נתניהו, דרעי וגולדקנופף. "הציבור לא מבין שההבטחות שלהם פוגעות בכיס שלו"
נתניהו, דרעי וגולדקנופף. "הציבור לא מבין שההבטחות שלהם פוגעות בכיס שלו"
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
"עכשיו אתה שומע את נתניהו ואת דרעי מבטיחים כל מיני הבטחות פופוליסטיות למיניהן, שבסוף אני חושב שהציבור אולי לא מבין עד הסוף שכל הבטחה כזו בעצם פוגעת בכיס שלו. גם הסיפור של מימון מוסדות לימוד במגזר החרדי ללא לימודי ליבה, זה מליארדי שקלים, גם הנושא של חינוך חינם לגיל הרך. כשאתה מסתכל על הדמוגרפיה ואתה רואה משפחות חילוניות עם 2-3 ילדים, ומשפחות חרדיות עם 7 ילדים - אז אתה מבין שבעצם כל משפחה חילונית שתומכת בתוכנית כזאת אומרת במילים אחרות 'בואו קחו ממני כסף, אני רוצה לממן עוד ילדים'. ברור שאלו הבטחות פופוליסטיות, זה לא חדש.
"תסתכל על הכלכלה שקיבלנו מנתניהו בירושה, עזוב את הגירעון שאחרי הקורונה, זה ברור. גם לפני הקורונה היה גירעון מבני מאוד גדול, של 3.7%, וחוב של כטריליון שקלים שאנחנו, כל אחד מאיתנו, משלמים היום כ-43 מיליארד רק על ריבית על החוב הזה. אז אתה יודע, הם חושבים שהם יכולים להגדיל את החוב הזה על חשבון הציבור, אנחנו כמובן מתנגדים לתפיסה הזו ולכן פעלנו בקדנציה הזו גם כדי לפתוח את השוק לתחרות, גם להוריד מכסים. ובסך הכל, אם אתה מסתכל על הצונאמי האינפלציוני שקורה בעולם, אז מדינת ישראל דווקא שורדת לא רע - וזה בזכות המדיניות שהובלנו, ששר האוצר הוביל ושאני יישמתי".

"יבטלו את מס הסוכר? יעיד על חוסר היכולת שלהם לקבל החלטות לא פופולריות"

כל מה שעשיתם עם המס על משקאות ממותקים והמס על החד פעמי ייזרק לפח עכשיו? "כנראה שכן, וזה שוב מצביע על חשיבה פופוליסטית וחוסר יכולת לקבל החלטות לא פופולריות בממשלה המסתמנת. בסופו של דבר אתה רואה שמדינת ישראל מובילה את העולם בתחלואה בסוכרת, אתה רואה שכל המחקרים מראים ששתייה ממותקת היא אחד הגורמים המשמעותיים לזה וכתוצאה מכך שהעלנו את המס הצריכה של המשקאות האלו ירדה ב-30%. אותו דבר גם לגבי חד פעמי, אנחנו היינו מובילים בעולם בשימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים, הורדנו את הצריכה בחצי שנה ב-30%. לכן אלו מהלכים מאוד נכונים שלא נועדו לפגוע בציבור כזה או אחר".
4 צפייה בגלריה
קושניר בוועדת הכספים
קושניר בוועדת הכספים
קושניר בוועדת הכספים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

מה שבטוח זה שחברות המשקאות מרוצות מביטול המס הזה. "כן זה ברור אבל תשמע, מה שהוביל אותנו זו לא קבוצת אינטרס או לובי כזה או אחר, אלא מיליון אזרחי ישראל שבסוף רוצים לחיות בסביבה נקייה יותר, להיות בריאים יותר. בנינו את המס ככה שמי שמרגיש את זה הוא מי שקונה שישיות של קולה ומשקאות אחרים לבית ואז הילדים שותים את זה בלי סוף. מי שקונה פחית אחת זה לא מאוד משמעותי בשבילו. זה אמור להשפיע על מי שמפריז בצריכה וזו הייתה המטרה שלנו.
למה לא צבעתם את המס הזה לסבסוד מוצרים בריאים למשל? מדובר ב-700-800 מיליון שקל הכנסות ממס. "זה מה שעשינו, אפשר לראות בקמפיין של משרד הבריאות בטלוויזיה עידוד שתייה של מים רגילים למשל, זה בדיוק זה. לגבי הכסף מכלים חד פעמיים, חלק מהכסף הלך כדי לממן מדיחי כלים בכל מיני מוסדות ציבוריים".
מה התוכניות שלך להמשך? "אנחנו ממשיכים לעבוד באותו הקו, ממשיכים להציג אלטרנטיבה יחידה שהיא גם ימין וגם חילונית וגם חופש וגם ליברלית, ונהיה אופוזיציה לוחמת אבל אחראית, לא כמו האופוזיציה שעכשיו הולכת להיות קואליציה. ביום הבוחר הבא נבוא לבוחר ונבקש את אמונו כדי לשפר - גם להמשיך את מה שעשינו וגם לתקן את מה שהממשלה הזו כנראה הולכת לעשות".
אפשר להניח שתעשה חפיפה מסודרת ליו"ר ועדת הכספים החדש? "כשאני נכנסתי לתפקיד גפני עשה לי חפיפה שארכה אפס דקות ואפס שניות. אני גם מנצל את השידור שלך כדי להגיד שאם הוא צריך אותי אז אני אשמח לבוא לשבת איתו ולהעביר לו את המקל".