התייקרות משמעותית בחשבונות החשמל: רשות החשמל פרסמה היום (ב') שימוע בנוגע לעדכון תעריפי החשמל, לפיו המחיר יעלה ב-9.6% כבר באוגוסט, כך שמחיר האנרגיה לצרכן ביתי יעמוד על 54.49 אגורות לקוט"ש. לפי ההודעה, "התעריף צפוי להיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט 2022 לאחר קבלת החלטה סופית". התייקרות החשמל צפויה להשפיע על מחירי מוצרים רבים, וההערכה שתוסיף לפחות רבע אחוז לשיעור האינפלציה בחודשי הסתיו עם קבלת החשבונות.
בהודעה על פרסום השימוע הסבירה רשות החשמל את הסיבות להתייקרות: "במחצית השנייה של 2021 החל משבר אנרגיה עולמי אשר השפיע באופן משמעותי על מחירי כל סוגי הדלקים. הסיבות לתחילת המשבר היו מגוונות, אך הוא הוחרף עקב מלחמת רוסיה באוקראינה שהחלה ברבעון הראשון של שנת 2022. כתוצאה מכך מחירי האנרגיה והחשמל במדינות רבות בעולם עלו משמעותית".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: גלעד קוולרציק)
עוד נכתב בהודעה כי בניגוד למדינות רבות בעולם, ההשפעה של משבר האנרגיה על ישראל היא מוגבלת משום שמרבית החשמל בארץ מיוצר על ידי גז, אך עם זאת, כ-23% מסך הייצור הוא עדיין באמצעות פחם, שמושפע מאוד ממשבר האנרגיה. "בחודשים האחרונים המשיכו לעלות בחדות מחירי הפחם בשיעור של למעלה מ-140% ביחס למחיר עליו התבסס עדכון התעריף בתחילת השנה. בנוסף, מדדים נוספים המשפיעים על העלות עלו, בפרט שער החליפין שעלה בשיעור של כ-12% ומדד המחירים לצרכן שעלה בשיעור של כ-3%.
"בהתאם לכך, נכון לתחילת חודש יולי, הגיעה עליית המדדים והמחירים לגובה של כ-20% מהעלות שנלקחה בחשבון בתחילת השנה. על כן נוצר צורך לעדכן את התעריף לצרכן כבר באמצע השנה, על מנת לוודא כי לא נוצר פער משמעותי בין התעריף לעלויות בפועל.

"עם זאת, בשל המדיניות והפעולות המתוכננות לצמצום הייצור בפחם עד כדי הפסקה מלאה בסוף שנת 2025 ולאחר בחינת תרחישים שונים, החליטה הרשות לעדכן את העלות המוכרת בשיעור חלקי ולא במלוא ההתייקרות בפועל, ולהמשיך לבצע מעקב ולקבל החלטות ככל שיידרש".
גורמים המעורים בנושא אמרו ל-ynet שההתייקרות נועדה לממן עלות נוספת של כ-2.6 מיליארד שקל בעלויות בשל התייקרות הפחם. מחיר חשבון חשמל ממוצע בישראל עומד על כ-400 שקלים בחודש, (600 בחורף) ולכן התייקרות כזאת משמעותה תוספת של עשרות שקלים לחשבון החשמל.
לפני כשבועיים נודע כי מחירי החשמל צפויים לעלות בהדרגה, וזאת בעקבות התייקרות הפחם בעולם בכ-200% בשנתיים האחרונות. בימים האחרונים דנו ברשות החשמל מתי תבוצע הפעימה הראשונה של ההתייקרות, כאשר נציגי משרד האוצר ניסו בשליחות השר אביגדור ליברמן לדחות את העלאת המחירים. אולם, ברשות הבהירו להם שבשל התייקרות הפחם דחייה היא בלתי אפשרית. במשרד האנרגיה ובחברת החשמל שמעו על שיעור העלייה שפורסם היום מהתקשורת.
לממשלת המעבר מאוד לא נוח שמחיר החשמל יעלה לפני הבחירות, אולם בהתאם לחוק רשות החשמל היא עצמאית לחלוטין ואסור לממשלה להכתיב לה מחירים. יצוין כי ליברמן הפחית את המס על הפחם בחודש אפריל, לאחר שהחשמל כבר התייקר בפברואר השנה בשיעור של 5.7%. בעקבות ההפחתה החל מחשבון החשמל לחודש מאי 2022 שיעור ההתייקרות ירד ל-3.5%. מאחר שלא נותר כמעט מס על הפחם לא ניתן למתן כעת את ההתייקרות, וממילא מהלך כזה עלול להיחשב ככלכלת בחירות, ולכן הוא אסור.