זאת הייתה אחת הכהונות הקצרות ביותר בתפקיד ממשלתי, ועוד בעיצומה של מלחמה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיבל הערב (ראשון) את בקשתו של ראש המשל"ט האזרחי טל בסכס לסיים את תפקידו "לאור העובדה שבשל קשיים בירוקרטיים ומשפטיים המשל"ט לא קיבל את הכלים והסמכויות הנדרשים", כנאמר בהודעת לשכת השר.
סמוטריץ' אמר בעקבות התפטרות בסכס פחות משלושה חודשים לאחר שמונה לתפקיד, ב-31 באוקטובר, כדי לתאם בין גורמי הממשלה העוסקים בענייני המלחמה: "אני מודה לטל על התגייסותו ועל העבודה המאומצת שלו בחודשים האחרונים. טל איש מקצוע, פטריוט, שברגע אחד התגייס לשירות פעיל למען מדינת ישראל ועל כך הערכתי הרבה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
טל בסכס
(צילום: דנה קופל)
שר האוצר מינה את בסכס לפרויקטור מרכז השליטה האזרחי לתקופת המלחמה שלושה שבועות וחצי לאחר שהחלה. קודם לכן ניסה סמוטריץ' למנות לתפקיד מועמדים אחרים, בהם את מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר, שהחליט לא להיענות להצעה, כאשר הבין שהתפקיד כנראה ריק מתוכן.
גורמים במשרד האוצר תיארו בפני ynet את מה שקורה בגוף החדש שהוקם כחסר כל עבודה ממשית ומחוסר סמכויות, זאת לאחר שעל הקמת הגוף הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בהכרזה שמדובר בגוף חשוב ביותר שיתפעל את כל הגורמים השותפים לניהול העניינים האזרחיים במלחמה, אולם למעשה היה זה תפקיד חסר כל צורך אמיתי ורוב הגורמים הממשלתיים נמנעו מלשתף עמו פעולה.
לבסכס עצמו הובטחו תנאי מנכ"ל משרד ממשלתי עם משכורת קרובה ל-50 אלף שקל ברוטו בחודש, והוא אף פרסם מכרז לאיוש שלושה תפקידי ניהול בכירים לגוף החדש, שאכן אוישו בימים האחרונים.
בסכס שימש עד למינויו כמנכ"ל החברה למתנ"סים, וביום בחירתו נאמר כי "נבחר לתפקיד נוכח ניסיונו המקצועי בניהול פרויקטים מורכבים מרובי שותפים, היכרות מעמיקה ועבודה שוטפת עם משרדי הממשלה והשלטון המקומי. בסכס יביא את ניסיונו הניהולי לטובת תכלול העבודה וניהול המשל״ט האזרחי". שר האוצר אף אמר כי בסכס מביא עימו לתפקיד ניסיון רב בניהול בכיר בארגונים בעלי פעילות ציבורית ועסקית.
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קלומויסקי)
הכוונה הייתה שמרכז השליטה האזרחי יהיה אחראי על גיבוש תמונת מצב רציפה בכל הנוגע לרציפות התפקודית של הממשלה והמשק, ולצרכי העורף הנובעים מהמלחמה ועל התאום והסנכרון בין המשרדים השונים, וירכז את עבודת הקבינט החברתי כלכלי ואת ביצוע החלטותיו.
בסכס הצטרף עם מינויו לישיבת הקבינט החברתי כלכלי, ואף כינס את מנכ"לי משרדי הממשלה, רח"ל ופיקוד העורף לחיתוך מצב.
בשיחה עם ynet אמר בסכס כי במסגרת תפקידו במרכז השליטה הוא יקיים תדרוכים קבועים לציבור באופן תדיר ויענה על שאלות עיתונאים בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה. תדרוך כזה לא התבצע מעולם. כעת, לא ברור אם המשל"ט, שלא פעל הלכה למעשה, ימשיך להתקיים.