היום ה-19 למלחמה, ובכנסת עדיין רבים על מתווה הסיוע והפיצוי, ורחוקים מהעברה של מתווה כלשהו באופן רשמי או סופי: בוועדת הכספים, שאמורה לאשר את המתווה, עדיין מחכים לדבריהם למתווה חדש ממשרד האוצר, ובוועדת הכלכלה ממשיכים להתווכח ולתקוף את תוכנית הסיוע שהציג האוצר.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר בפתח את הדיון: "קיימנו דיון קשה על מתווה הסיוע והפיצויים, לא הסכמנו פה על הנושא של 7 קילומטר, דרשנו 20 קילומטר לפחות, דיברנו על מועצה אזורית אשכול. אני חושב שאנחנו מתקדמים עם העניין", אמר גפני, "חלק גדול מהדברים שעלו כאן יהיו בפנים כנראה. משרד האוצר צריך להכין את זה ולהביא את זה לוועדת הכספים. אני מקווה שזה יהיה כמה שיותר מהר".
בוועדת הכלכלה שהתכנסה גם היא הבוקר, וגם היא ללא בשורות של ממש, אמר ח"כ שלום דנינו, מהליכוד: "המתווה של האוצר לא מקובל עלינו. לא נאשר אותו. זה לא עניין של קואליציה ואופוזיציה. אין פה מענה לעסקים ולעצמאים". יו"ר הוועדה, דוד ביטן, הוסיף: "סמוטריץ' לא שולט בפקידי האוצר. הם לא מחוברים לאירוע".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב):)
ח"כ אלי דלאל: "האוצר לא מבין שאנחנו במלחמה. לא חייבים לקבל כל מה שמשרד האוצר אומר. אנחנו לא חותמת גומי. נגמר". ח"כ אליהו ברוכי, מיהדות התורה, הוסיף: "האוצר לא באירוע. אני מסכים עם המתווה של ברקת. יש עלינו חובה לדאוג לעסקים".
ברקת, שהציג השבוע מתווה משלו, שתואם לדבריו עם כל בכירי המשק אך לא תואם עם מי שאחראי להעבירו, שזה משרד האוצר והעומד בראשו, המשיך גם הוא במתקפה נגד המתווה של סמוטריץ' בדיון בוועדת הכלכלה: "פקידי האוצר לא מבינים שאנחנו במלחמה. העצמאים והעסקים לא בחרו במלחמה הזאת. היא נכפתה על כולנו. חובתנו כמדינה לדאוג שעסקים לא יקרסו, שהעצמאים יוכלו להתקיים, שלא יהיו פה מאות אלפי מובטלים שיוצאו לחל"ת.
"אני לא מבין את האוצר", הוסיף ברקת. "הם רוצים שהכלכלה שלנו תקרוס? למה 360 אלף מילואימניקים צריכים להיות מוטרדים מהפרנסה שלהם בזמן שהם נלחמים בחזית? הניתוק של האוצר מטריד מאוד ויעלה למדינה ביוקר".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, שהשתתף גם הוא בוועדת הכלכלה והדגיש את הצורך להעניק תשובות לעסקים, אמר מוקדם יותר היום באולפן ynet: "היו לנו הרבה דיונים עם האוצר, ושמעו אותנו, אבל המתווה שהוצג בסוף הוא מתווה גרוע, שלא נותן מענה לכל הבעיות. אני חושש שבאמת מתוך רצון לקמץ את היד. אני מבין, צריך לנהל את המשק באחריות, אבל מצד שני עסקים עלולים ליפול, ואז לא יהיה לך מקורות הכנסה וצמיחה אחר כך. המתווה שהאוצר פרסם, לא מכוונות רעות, היה מתווה רע.
"אני חושב שבאוצר לא הבינו את הגודל של האירוע ואת המשמעות לעסקים. לא היינו באירוע כזה. לא היינו במלחמה כל כך נרחבת על העורף. תזכרו ביום כיפור, תזכרו בלבנון, תזכרו בכל שאר המלחמות האחרות. העורף נפגע בצורה מסויימת, אבל מעבר לזה לא היה לנו אירוע כזה.
"זה לא עניין של שבוע שבועיים, ולכן זה גם בסדר לא להבין על ההתחלה מה קורה. השאלה אם סמוטריץ' יתקן תוך כדי תנועה או לא, ואני מצפה מהשר, שיש לי היכות איתו והוא יודע לתקן תוך כדי תנועה, להבין שהמתווה לא נכון, ולהיכנס למצב שכולנו, ביחד איתנו, ביחד עם שר הכלכלה והתעשייה, לייצר מתווה נכון, שגם אם הוא יעלה טיפה יותר למשק, הוא יגרום למשק להיות הרבה יותר חזק. אני מצפה שייתן לנו אפשרות להיות חזקים, לעבור את זה בלי להיפגע, ולתת למילואימניקים שלנו בית לחזור אליו. לא מבחינת הבית הפיזי, אנחנו ננצח במלחמה והעורף יישאר חזק, אבל בית מבחינת כלכלה, לחזור לחיים הנורמליים כמה שיותר מהר".
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות, אמר בוועדה: "אנו פונים לחברי הכנסת להעביר 'נוהל לחיצה על כפתור' שכבר שנתיים אנו בהסתדרות ובפורום העצמאים מנסים להעביר. היינו חוסכים את כל הדיון המתקיים כעת אם היה נוהל מוסדר כי זה בדיוק עונה לפרמטרים שהציג שר הכלכלה: ודאות, מהירות ופשטות.
"משרד האוצר צריך לשנות דיסקט כי הקיבעון המחשבתי שלו בלשמור על הקופה הציבורית אינו מתאים לעת הזו, לא מתאים לזמן מלחמה. העצמאים הלכו והתנדבו כבר מהרגע הראשון לסייע בכל מה שצריך אך כשצריך לדאוג לנו אין מענה. פתחו את תקציב המדינה ותזרימו תקציבים מידית. זה עניין של חמצן וטיפול נמרץ. יש להפסיק עם ההתחשבנויות עם העצמאים והעסקים הקטנים. אלו צריכים להחזיק גם את העסק וגם את הבית. תנו אפשרות להגן על עצמנו".

משרד הפנים: מחכים לכספים עבור המפונים ממשרד האוצר

רוב הדיון בוועדת הכספים עסק בכספים שמשרד הפנים אמור להעביר ליישובי הצפון והדרום המפונים. איתן כהן, נציג משרד הפנים, אמר: "הקצנו כמעט 200 מיליון שקלים ליישובים המפונים, אבל התקציב טרם במשרד". ח"כ גפני: "שמעתי את שר האוצר אומר שאין בעיה של כסף, שמעבירים, היינו מצפים שאתם, כמשרד הייעודי, תגידו בוועדה שהעברתם כך וכך מקדמות, אני רוצה לדעת מתי תעבירו".
ידידיה גרינוולד, נציג אגף תקציבים במשרד האוצר, ציין: "הקצנו את כל התקציבים, הרשויות המקומיות יודעות שהן יכולות להתחייב בסכומים האלה, ברגע שתגיע אלינו פנייה עם כלל הסכומים הנדרשים למשרד הפנים, אני מאמין שכבר היום תועבר בקשה לוועדה עם הסכומים השונים, לצורך הפינוי העברנו תקציבים לכלל הרשויות לשוטף, כבר עברו 40 מיליון שקלים לרשויות בדרום, בנוסף עוד כספים יוקצו דרך מנהלת תקומה עכשיו".
חברי הוועדה זעמו על התשובה, יו"ר הוועדה, ח"כ גפני: "אני רוצה לדעת היום מתי הכסף יוקצה למשרד הפנים ומתי לרשויות, עושים מאיתנו צחוק, אנחנו מדברים על 120 אלף מפונים, על כך שהשרים מדברים בתקשורת ובסוף אנחנו באים לכאן והכסף לא עבר"
ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני: "כל מקום שהמדינה נכנסת היא רק מפריעה לנו, כל המשרדים. היה הסכם שאנחנו מפנים את התושבים שלנו לאן שאנחנו יודעים ומאומנים ומדינת ישראל צריכה רק לעשות דבר אחד, להעביר צ'ק למלון. המדינה לא יודעת לטפל בתושבים ולא בקהילות, אנחנו עוברים כקהילות כגוף אחד, אל תתערבו לנו"
במהלך הדיון הוצג כי לגבי אשקלון אושר שיפוי כ-70 אלף תושבים מחוסרי מיגון, כאשר התפנו 59 אלף אשר לא ברור עדיין אם עונים לקריטריונים. מלבד אשקלון הוצג כי פונו בצפון ובדרום כ-110 אלף איש, וכי ישנם עדיין כ-3,000 חדרי מלון פנויים, חלקם מיועדים לתושבי קריית שמונה שטרם פונו.