גל עליות המחירים נבלם חלקית בקיץ האחרון על ידי יבואניות ויצרניות שנבהלו מתגובת הציבור וגם בזכות רשתות שיווק שסירבו להעלאות מחירים (כאסטרטגיה שיווקית) - אך לא לעולם חוסן. אף רשת או חברה לא מסרו שהן מבטלות את ההתייקרויות, למעט אסם. כולן אמרו: נייקר אחרי החגים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אצל חלקן אחרי החגים משמעו שבועיים אחרי שמחת תורה: 1 בנובמבר, יום הבחירות לכנסת. האם בחודש הבא הכל יתייקר? גורם ברשתות השיווק אמר ל-ynet: "זה יהיה יום בחירות והתייקרויות. האם הכל יתייקר? כל רשת והאסטרטגיה שלה". משופרסל נמסר כי "אנחנו לא מעלים מחירים בעת הזו", אך לא נמסרה התייחסות לתאריכים.
2 צפייה בגלריה
בחירות והתייקרויות?
בחירות והתייקרויות?
בחירות והתייקרויות?
(צילום: אוראל כהן)

חלק מההתייקרויות כבר אירעו: מוצרי יכין התייקרו באוגוסט וכך גם כמה ממוצרי שסטוביץ. לגבי מוצרי החלב שבפיקוח, חלק מהרשתות כמו שופרסל כבר העלו מחירים. חלק מהרשתות כמו רמי לוי אמרו שימתינו עד אחרי החגים.

מה צפוי להתייקר?

מוצרי קימברלי קלארק, יוניליוור, טרה, מחלבות גד ודיפלומט יתייקרו ב-1 בנובמבר, לבקשתן. ויליפוד העלתה מחירי אורז. גם פררו ביקשה העלאת מחירים בנובמבר.
דיפלומט הודיעה בקיץ שתייקר מוצרים כמו סטארקיסט, מילקה, אוריאו ואריאל בעד 23% ואז דחתה את ההתייקרות ל"אחרי החגים".
מוצרי הנייר יתייקרו בעד 25%: סנו הודיעה שתעלה מחירים ב-1 בנובמבר ב-12% עד 14%. בין היתר תייקר את סנו סופט, סנו סושי מגבות נייר, מפות שולחן חד-פעמיות, מפיות לאירוח ומגבונים לחיטוי.
חברת יוניליוור תעלה ב-1 בנובמבר ב-10% עד 20% את מחיריהם של דאב, בדין, פינוק, קליק וקורנפלקס תלמה. היא כבר ייקרה בתחילת אוקטובר את הקרמבו ב-15%.
ההתייקרות של קימברלי קלארק בשיעור של עד כ-9.6% נדחתה מאוגוסט. החברה מוכרת מותגים כמו לילי, שמורת טבע, ניקול, קלינקס, האגיס וטיטולים. יחד עם זאת, יש לה מתחרים בכל קטגוריה, חלקם לא העלו מחירים.
מחלבות גד תייקר מוצרים ב-9.5%. בין היתר גבינות מלוחות, גבינות קשות, מעדנים וטופו.
גם פררו מעלה מחירים ב-1 בנובמבר של מוצרים כמו האפי היפו שיתייקר ב-5%, קינדר בואנו לבן ב-2% ומיני קינדר ב-6%.

"מנסים לבלום"

אייל רביד, הבעלים של רשת ויקטורי, טוען כי "עד 1 בנובמבר אלוהים גדול. עד כה לא אישרנו את רוב ההתייקרויות. תראו מה קורה באירופה עם משבר האנרגיה".
קמעונאי אחר מדגיש: "נילחם על מחירי חיתולים, נייר טואלט, קמחים, טונה ומוצרי חלב. לא על שוקולד". הקמעונאי מוסיף: "כל מקרה לגופו. הקמעונאים לא עושים חיים קלים לספקים. אנחנו מנסים לבלום התייקרויות ולווסת. ייתכן שזה קשור למעורבות של התקשורת. זה לא שיבואנים ויצרנים שולחים מחירונים וישר למחרת המחירים קופצים לבקשתם. כרגע יוניליוור היא השחקנית הכי מעניינת שמעלה מחירים כי היא בין חמש החברות הגדולות בישראל בתחום מוצרי הצריכה. דגני בוקר למשל מעניין יותר מקרמבו שהוא גם שלהם ודיברו עליהם המון. קורנפלקס זה מאכל של ילדים ויוניליוור (תלמה) שולטת בו. מוצרי מחלבות גד לעומת זאת, זה יותר מוצר מותרות. אין לי תחזית מבוססת לומר מה יקרה בנובמבר. כל רשת והתוכנית שלה".
קמעונאי נוסף מסביר: "הצרכנים יקבעו אם מוצרים יתייקרו להם. הרי כמעט לכל שמפו יש חלופה. מי שמשתמש בפינוק של יוניליוור יכול לעבור להוואי או נקה 7. יהיו ניסיונות לבלום ברשתות, אבל מי שלא יאשר התייקרויות לא יקבל מוצרים. יש לנו הרבה חזיתות".

מחפשים מותגים

לדבריו, הצרכנים לא מוכנים לקבל חוסר במותגים. "יש רשתות שלא מימשו את עליית המחיר של הקרמבו. ואז יוניליוור לא מספקת להן קרמבו. הצרכן מגיע לסניף, מבקש קרמבו, מסבירים לו שלא קיבלנו את העלאת המחיר של היצרן. אז הצרכן אומר: 'מה אתה מטרטר אותי לקנות במקום אחר'. בנוסף, אף אחד לא זוכר כמה עלה קרמבו בשנה שעברה. ושתדעו שקצב המכירות של קרמבו עלה ב-30% בגלל השיח על הקרמבו. הביקוש אדיר".
הקמעונאי אומר: "ללקוח יש חלופות וניתן להוזיל את הסל ב-25%. אבל הבעיה היא שהצרכן הישראלי רוצה מותגים ואם אתה לא מביא לו הוא מעניש אותך. היום כל 100 מטר יש חנות מתחרה לשלך. לדוגמה, לא הבאנו אבוקדו לפני שבועיים כי עלה 40 שקל לק"ג בגלל תחילת עונה. חיכיתי שבועיים. צרכנים כעסו עליי שאין אבוקדו וכשהסברתי למה כעסו עוד יותר: 'מה אתה מחליט עליי, אולי בא לי לשלם יותר'".