דיפלומט נסוגה מעליות המחירים עד אחרי החגים: החברה אמנם העלתה מחירים היום (שני) לקמעונאים, אבל ברוב רשתות השיווק קיים מלאי קודם וכן הגדולות מביניהן לא אישרו את ההתייקרויות.
בשל מרד הרשתות מולה (שבעצמן העלו מחירי מותג פרטי ומחירי ספקים אחרים), ובשל היותה במוקד של מחאת צרכנים, בין היתר בהובלת יו"ר ההסתדרות, היא יצאה במתווה: מבצעים עד אחרי החגים.
2 צפייה בגלריה
מוצרים של דיפלומט
מוצרים של דיפלומט
מוצרים של דיפלומט
(צילום: מירב קריסטל וצביקה טישלר)
מהחברה נמסר: "דיפלומט הציעה בימים האחרונים לכל לקוחותיה ברשתות השיווק מתווה הכולל רצף מבצעים כדי שהצרכן יוכל ליהנות מהמחיר הקודם, עד לאחר החגים, ללקוחות אשר לא יאשרו את המתווה המוצע, לא תסופק סחורה. דיפלומט מעודדת תחרות ועושה כל שביכולתה להתמודד מולה במקצועיות וביושר.
"דיפלומט עושה מאמצים רבים למנוע עליות מחירים, אך עקב האינפלציה ועלייה בתשומות גלובליות, הנושא עלה בידה רק באופן חלקי".
החברה, שמייבאת לארץ ומפיצה את המותגים סטארקיסט, אריאל, טייד, פנטן, הד אנד שולדרס, מילקה, אוריאו, לוטוס, ג'ייקובס והיינץ בין היתר, רומזת שאם רווחיותה תיפגע היא תיאלץ לפגוע במצבת העובדים: "דיפלומט היא חברה ישראלית הפועלת בחמש מדינות בעולם ומעסיקה כ-2,500 עובדים, מתוכם כ-750 בישראל והיא צריכה לשמור על איתנות כלכלית מינימלית, כדי לדאוג לרווחת עובדיה ובעלי המניות שלה הכוללות גם את הציבור".

גל המחאה נגד היבואניות

דיפלומט הודיעה בחודש שעבר לקמעונאים כי תייקר רבים ממוצריה בעד 23%. והיא לא הייתה היחידה. גם שסטוביץ ייקרה את מותגי מאסטר שף, טונה ריו מארה וצ'וקטה, והיצרנית קימברלי קלארק את האגיס, לילי וקלינקס. בעקבות כך החל גל מחאה נגדן ברשתות החברתיות, וכאמור, על ידי יו"ר ההסתדרות, שקרא להחרים את המוצרים שלהן ולא לקנות, וכמו כן לא לכלול אותם במתנות לקראת חגי תשרי.
במקביל, הרשתות הודיעו כי הן לא מאשרות את ההתייקרויות, אז דיפלומט הגיבה ואמרה כי לא תשלח להן מוצרים. אבל יש רשתות שטענו כי צעדים חד צדדיים לא יועילו.
"המלאים של מוצרי דיפלומט קיימים, אך בחלק מהמוצרים הם יסתיימו תוך שבוע-שלושה. לכן לא יקרה כלום אלא אם דיפלומט תתקפל. הכל תלוי בה", טוענים ברשתות. "שופרסל לא תעלה את המחיר? אז דיפלומט לא תשלח מילקה ואוריאו לשופרסל, עד שבשופרסל יירדו מהעץ. אם המתחרה באותו מתחם יקנה את המוצרים במחיר היותר גבוה וימכור במחיר גבוה יותר הצרכנים יבואו אליו.
"דיפלומט משוחחת כרגע עם הרשתות ויש עדיין מלאים, אבל הן לא השולטות בסיטואציה. כל התהליך תלוי רק בדיפלומט. אם דיפלומט יעמדו על כך שיש לייקר את המוצרים ולא יעשו רוורס מהעלאות המחיר, לקמעונאים לא תהיה ברירה והם יצטרכו לייקר את המוצרים. זה המשחק פה".

טונה סטארקיסט כמשל

אבל מילים לחוד ומעשים לחוד. מכירות טונה סטארקיסט, מוצר שדיפלומט מייבאת, לא חווה שינויים גדולים. "יש אצלנו ירידה כמותית במכירות סטארקיסט של 10%-15%", אמרו לנו באחת הרשתות. לעומת זאת, ברשת ויקטורי מסרו כי אצלם חלה דווקא עלייה של 40% במכירות, בעקבות מבצע ארבע ב-20 שקל. בשתי רשתות נוספות טוענים שאין שינוי במכירות: "לקוחות לא יודעים אלו מותגים הם של דיפלומט", כך נטען. באחת מהן טוענים שהביקוש לטונה ויליפוד וטעמן עלה בעקבות המחאה ובעקבות מבצעים. ברמי לוי, אגב, הורידו את טונה סטארקיסט מהמדף ליותר מחודשיים והמותג חזר רק לאחרונה למדפים.
באחת הרשתות הסבירו את הביקוש: "הביקוש לכל מותגי הטונה היה גבוה בשבוע החולף, בגלל הסמיכות לשבוע הראשון של חודש אב (לקראת ט' באב נוהגים לאכול דגים במקום בשר בקר או עוף מ-ב' באב עד צאת י' באב - מ.ק.)".
מה יקרה השבוע? "ה'מאני טיים' של סטארקיסט יתחיל מהיום, כי היום נגמרו המבצעים ברשתות", אמרו לנו באחת הרשתות. "מהיום נראה אם מחאת הצרכנים עובדת".
2 צפייה בגלריה
טונה סטארקיסט
טונה סטארקיסט
טונה סטארקיסט
(צילום: מירב קריסטל)
ברשת אחרת אמרו לנו: "אין שינוי במכירות בשוק מסיבה פשוטה מאוד: המחירים של סטארקיסט עדיין לא עלו ויש מבצעים. אין כרגע עליית מחירים בסטארקיסט בשום רשת. אנחנו בדיונים עם דיפלומט, וכל הסחר שלנו ממוקד מחיר צרכן. חשוב להבין שהמחיר ברשתות הגדולות לא עולה כל כך מהר. בחנויות הקטנות המחיר אולי עלה. אצלנו יש מלאי, נשאר מלאי לעוד חודש, יש זמן. זה לא לחיצת כפתור - ב-1 באוגוסט עולה המחיר.
"אז כרגע לא העלו לנו את המחיר על סטארקיסט. אם נמשיך לסרב לעליית המחירים שדיפלומט מבקשת, היא תפסיק לספק לנו סחורה ונהיה בבעיה. כי אין סופר בלי מותגים. מה אני יצרן של קוקה קולה? של פפסי? של קוטג' תנובה? המחסן שלנו מלא יבוא מקביל, יש לי שני מותגים של משחות שיניים שאני מייבא אבל יש עוד 10 מותגים, אני לא יצרן ויבואן. מה, אריב עם כל הספקים?".