1 צפייה בגלריה
פלאפל
פלאפל
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום ברחובות קיבל לאחרונה תביעת פינוי שהגיש קיבוץ קבוצת שילר נגד חבר הקיבוץ שמפעיל בשטח חקלאי דוכן פלאפל נייד. השופט ישראל פת דחה את טענת הנתבע שלפיה מדובר ברוכלות, שהיא שימוש מותר בכפוף לרישיון עסק בלבד.
ב-2014 כרת איתו הקיבוץ הסכם הרשאה מותנית לעשות שימוש בקרקע לשם הפעלת מזנון למכירת פלאפל. כשנתיים לאחר מכן נדרש הקיבוץ על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להסדיר את השימושים החורגים בשטחו, ובכלל זה לסלק מהשטח החקלאי את המזנון בהיותו פעילות מסחרית.
הקיבוץ ניסה להסדיר את הסוגייה מול רמ"י אולם ללא הצלחה. בנסיבות אלה הגיש הקיבוץ, באמצעות עו"ד משה גולדברג, תביעה כנגד מפעיל הדוכן ודרש להפסיק את השימוש החורג.
הנתבע, שיוצג על ידי עו"ד עמיר דרורי, טען שאין כל שימוש חורג שכן הדוכן פועל על פי רישיון עסק כדין מהמועצה המקומית. לדבריו מכיוון שהדוכן פועל מקרוואן נייד, מדובר ברוכלות שהיא שימוש מותר בכפוף לרישיון עסק בלבד. הוא ציין שבהתאם לדיני התכנון והבנייה אף לא ניתן להוציא היתר לשימוש חורג לרוכלות. לדבריו, הוא השקיע בדוכן כמיליון שקל והוא מפרנס שתי משפחות.
אבל השופט ישראל פת הבהיר שאין לו זכויות קנייניות במקרקעי הקיבוץ, וכל מעמדו ביחס למזנון הוא כשל בר רשות. בנסיבות אלה, ובהתחשב בהודעת הקיבוץ בדבר ביטול הסכם ההרשאה, די בכך כדי לקבל את התביעה ולהורות על פינוי המזנון.
בהתייחס לטענת הנתבע שלפיה ניתן להציב קרוואן נייד המתנייד על גלגלים בשטח הבהיר השופט שגם קרוואן נייד יכול להיחשב "בניין" לצורכי חוק התכנון והבניה והצבתו טעונה היתר. הוא הסביר שהסכם ההרשאה של הקיבוץ מול הנתבע מותנה בהסכמת רמ"י, ושהקיבוץ רשאי לבטל את ההרשאה לאלתר, במקרה שבו רמ"י תדרוש הפסקת פעילות הנתבע במקרקעין. בנסיבות אלה הנתבע איננו יכול לטעון כל טענת הסתמכות על ההסכם.
"לקיבוץ הזכות והחובה לפנות את הנתבע ואת הדוכן ממקרקעיו, וזאת, כפועל יוצא מהאמור בחוזה החכירה של הקיבוץ עצמו מול רמ"י וכן נוכח הסכם ההרשאה שבין הקיבוץ לבין הנתבע", כתב.
נדחתה גם גישת הנתבע שלפיה די ברישיון עסק על מנת להכשיר את המזנון. נקבע שכבר בעת כריתת הסכם ההרשאה היה ברור לכל הצדדים כי המקום שבו מוצב הדוכן הוא קרקע חקלאית וכי ייתכן שבגין שימוש זה יוגש כתב אישום כנגד הקיבוץ ואורגניו, וכן כי יידרש תשלום בגין שימוש חורג. בסופו של דבר הורה השופט על פינוי המזנון משטח הקיבוץ בתוך 60 יום. הנתבע חויב בהוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 46,800 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הקיבוץ: עו"ד משה גולדברג • ב"כ הנתבע: עו"ד עמיר דרורי • ב"כ רמ"י: עו"ד אורלי ברנע מפמ"מ (אזרחי) • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין