התקדמות בצעדים לאכלוס פרויקט הדיור המוזל בשכונת איילת השחר בצפון בני ברק, שבו כ-840 רוכשי דירות ממתינים לקבלת טופס 4 מאז נובמבר האחרון. ל-ynet נודע כי בישיבה שהתקיימה לאחרונה בעיריית בני ברק הבהיר מ"מ ראש העיר, חנוך זייברט, כי העירייה אינה מתנגדת עוד לאכלוס הפרויקט, וכי לאחר פגישות שקיים עם שר הבינוי והשיכון ועם נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים, בוצעו סדרת צעדים שמקדמים את האכלוס. רוכשים בפרויקט אומרים בשיחה עם ynet כי למרות הבשורה של העירייה, הם עדיין מצויים באי ודאות ואינם יודעים אם יוכלו להיכנס לדירות בסוף החודש, כפי שהובטח להם לאחר שכבר נרשם איחור במסירת הדירות בסוף נובמבר האחרון.
שכונת איילת השחר עתידה לכלול יותר מ-3,000 יחידות דיור חדשות, מהן כ-840 דירות בפרויקט "מתחם הסופרים", שהוקם במסגרת מכרז מחיר למשתכן שבו זכתה חברת ארזי הנגב בבעלות היזם עודד שריקי. השכונה מיועדת בעיקרה למגזר החרדי, אך כ-10% מהרוכשים הם חילונים ו-10% נוספים דתיים-לאומיים. במשך תקופה ארוכה התנגדה העירייה לאכלוס הפרויקט בעקבות עיכוב בבניית גשר "הרלינג", שאמור לחבר את השכונה לעיר ולאפשר יציאה וכניסה לשכונה, וכן עיכוב בקירוי מסילת הרכבת הסמוכה בעלות מוערכת של מעל מיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
פרויקט מתחם הסופרים בבני ברק
פרויקט מתחם הסופרים בבני ברק
אי ודאות לגבי מועד כניסת הרוכשים. פרויקט מתחם הסופרים בבני ברק
(צילום: Mike air)
לפני למעלה מחודש דיווח שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, על פריצת דרך, לאחר שנפגש עם נציגי רשות מקרקעי ישראל, רכבת ישראל, משרד האוצר והעירייה. בפגישה הוחלט כי בניית הגשר, שעלותה מעל מיליארד שקל, תמומן באמצעות הגדלת היטלי הפיתוח של היזמים הבונים בשכונה, וכן נקבע כי רכבת ישראל תעביר לעירייה הסכם המאשר את בניית הגשר בשטח ששייך לה.
במכתב שהופץ השבוע לרוכשים והגיע לידי ynet נכתב כי בוצעו צעדים לצורך קידום אכלוס הפרויקט, בהם הרשאה תקציבית של משרד האוצר, מכתב של רכבת ישראל לראשי הערים הסמוכות לקביעת מועד סגירת כביש "אם המושבות" ל-55 ימים לצורך ביצוע עבודות הקמת הגשר, וכן התחלת סיכומים בין היועץ המשפטי של הרכבת ליועץ המשפטי של החברה הכלכלית בני ברק בנושא. עם זאת, הצעדים שנותרו לביצוע כוללים הרשאת עבודה לתקציב קירוי הרכבת; וכן תשובה סופית של הרכבת שתאפשר התחלת עבודות על ידי החברה הכלכלית, דבר שיאפשר את האכלוס.
עוד נכתב כי בשלב הראשון, ככל שהרכבת תסיים את הסיכומים עם החברה הכלכלית, מבחינת העירייה ניתן יהיה לקדם את אכלוס המגרשים הצפוניים (בניינים 4-19), וכן תידרש במקביל השלמת עבודה של הקבלן מול הגורמים הנוספים (כיבוי אש ועוד), אך מבחינת העירייה ניתן יהיה להוציא טופס 4. המועד המשוער, כך לפי המכתב – סוף ינואר. בהמשך נכתב כי "לאחר מכן יש לוודא את הזזת מסילת הרכבת לתוואי זמני ודרומי יותר, כדי לאפשר את עבודת הקירוי שלה. לצורך זה נדרש תקציב נוסף של מאות מיליוני שקלים. כשדבר זה יוסדר סופית, ניתן יהיה לאכלס גם את בניינים 28-33.
2 צפייה בגלריה
פרויקט מתחם הסופרים בבני ברק
פרויקט מתחם הסופרים בבני ברק
פרויקט מתחם הסופרים בבני ברק
(צילום: Mike air)

"זורקים אלפי שקלים לפח"

עו"ד ליאור לוי, המייצג אלפי רוכשי דירות במחיר למשתכן ובשוק החופשי מול הקבלנים, מסביר כי "המקרה של חברת ארזי הנגב זה מקרה מיוחד - מדובר במאות יחידות דיור שהיו אמורות כבר להימסר ב-עד 30 בנובמבר. מצד אחד, העירייה הודיעה על איחור מאוד משמעותי עקב עבודות פיתוח, ומצד שני מבחינת החברה הכול נמשך כרגיל, היא לא הודיעה בצורה מסודרת על העיכוב אלא רק 7 ימים לפני מועד המסירה החוזי, לא הסבירה מה הסיבה לעיכוב ובמכתב ששלחה לרוכשים הם נותרו באפילה ולא הבינו אם יפוצו, למרות שהם מתקרבים לסיום תקופת הגרייס. בסופו של יום החברה השאירה מאות משפחות באוויר".
עו"ד לוי מוסיף: "ביצעתי כמה פניות לחברה וקיבלתי תגובה שלא נותנת מענה מלבד הטענה שהיא 'עושה את כל המאמצים'. לאחרונה שלחתי מכתב נוסף וגם לגביו אני ממתין למענה שעדיין לא הגיע. נראה שחלק מהדירות באמת מוכנות למסירה, אבל לא כולן ואנחנו חוששים שהחברה מנסה 'להתלבש' על איחור שלטענתה לא קשור אליה וכך בסופו של דבר להכין את הקרקע לכתב ההגנה שלה, כאשר יגיע המועד שבו היא תצטרך לפצות את הרוכשים בסוף החודש הקרוב".
"אנחנו משלמים משכנתא ושכירות במקביל ולא יכולים לשאת בנטל", מספרת אחת הרוכשות בפרויקט, נשואה עם שני ילדים קטנים ועוד אחד בדרך. "זכינו לפני 5 שנים בהגרלת מחיר למשתכן בבני ברק וקנינו דירת 5 חדרים. אנחנו חיים בדירה שכורה בת 3 חדרים בלי ממ"ד, חוששים מהמצב הביטחוני, אני בהיריון באמצע חודש שביעי, והחששות ואי הוודאות מאוד מקשים עליי. הדירה שאנחנו גרים בה כרגע לא מתאימה לצרכים שלנו, ציפינו שניכנס לדירה החדשה ונהיה מוגנים ובטוחים על רקע המצב הביטחוני, ציפינו גם שנגור שם לפני הלידה וניערך בהתאם כדי לפתוח דף חדש".
"אנחנו חיים בדירה שכורה בת 3 חדרים בלי ממ"ד, חוששים מהמצב הביטחוני, אני בהיריון באמצע חודש שביעי, והחששות ואי הוודאות מאוד מקשים עליי. הדירה שאנחנו גרים בה כרגע לא מתאימה לצרכים שלנו, ציפינו שניכנס לדירה החדשה ונהיה מוגנים על רקע המצב"
לדבריה, "אנחנו לא יכולים לאפשר לעצמנו לשלם במקביל משכנתא ושכירות על דירה גדולה יותר, כבר חודשיים שאנחנו משלמים אלפי שקלים וזה פשוט לזרוק כסף לפח. אנחנו אמורים להיכנס בסוף ינואר ולא יודעים מה קורה, הקבלן לא מעדכן, בעל הבית רוצה לדעת אם אנחנו ממשיכים את החוזה, אנחנו לא יודעים אם לרשום את הילדים למסגרות בעיר שאנחנו חיים בה כעת או בבני ברק ואין לנו תשובות – אנחנו ממש תלויים באוויר".
רוכשת נוספת, נשואה עם 7 ילדים שרכשה דירת 5 חדרים בפרויקט, מוסיפה: "אנחנו גרים למעלה מ-20 שנה בשכירות, ושמחנו מאוד כשזכינו בפרויקט. אבל כבר תקופה ארוכה שאנחנו משלמים תשלומים כפולים. בעלי ואני חרוצים, עבדתי ב-3 עבודות, אנחנו לא מתלוננים, אבל זה לא נגמר ואנחנו מוציאים סכומים אדירים. זה לא הגיוני שאין צפי לאכלוס הפרויקט, שלא מעדכנים אותנו, שאין פיצוי על האיחור במסירת הדירות".
"למה אני צריכה להיחנק כשהגופים החזקים לא לוקחים אחריות על חוזה המכר והאזרח הקטן צריך לשלם על זה?", היא ממשיכה, "הדירה שאנחנו חיים בה מאוד ישנה, אז מה – נשפץ אותה? היא הרי לא בבעלותנו. גם הייתה ציפייה שנעבור לדירה החדשה ונחוש מוגנים בזכות הממ"ד, הרי רקטות זה לא איום ערטילאי. אם הייתי יודעת שזה ייקח כל כך הרבה זמן, הייתי עוברת למקום אחר כי עוגמת הנפש גדולה וקשה".
"למה אני צריכה להיחנק כשהגופים החזקים לא לוקחים אחריות על חוזה המכר והאזרח הקטן צריך לשלם על זה? הדירה שאנחנו חיים בה מאוד ישנה, אז מה – נשפץ אותה? היא הרי לא בבעלותנו"
מעיריית בני ברק טרם נמסרה תגובה.
מרכבת ישראל נמסר: "הרכבת תפעל בנושא זה כמו בכל נושא אחר בהתאם להנחיות משרד התחבורה".
מחברת ארזי הנגב לא נמסרה תגובה.