הביקורת שמתח בימים האחרונים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על סוכנות הדירוג הנחשבת מודי'ס בעקבות החלטתה להוריד את דירוג האשראי של ישראל ממשיכה לעורר הדים. "התגובות של שר האוצר - זה מיותר", אמר היום (שני) ל-ynet ערן היימר, מנכ"ל חברת מידרוג לשעבר, ומי שכיהן כסגן בכיר של החשב הכללי במשרד האוצר.
לדבריו, "היו לי הרבה תגובות כאלה מלקוחות ישראלים שבאות מהבטן - 'אתם לא מבינים שום דבר ומה אתם מבינים'. בסדר, אף אחד לא מבין שום דבר. האם מדינה שנכנסת למלחמה שעולה כ-200 מיליארד שקל צריכה לעשות צעדים כלכליים אמיצים כדי לראות איך משלמים על זה? ברור שכן. אז צריך לשים בצד את האמוציות ולהתנהג כמו ג'נטלמנים כי אנחנו בשוק הבינלאומי ומצפים מאיתנו לסטנדרט אחר".
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
השר סמוטריץ'
(צילום: אלכס קלומויסקי)
היימר התייחס לטענות של שר האוצר לפיהן הדוח של מודי'ס הוא "מניפסט פוליטי, פסימי ומופרך". "הדוח לא מדבר על פוליטיקה ומודי'ס היא לא יצור פוליטי. אין שום קשר לפוליטיקה ולא לאנטישמיות. מודי'ס היא חברה שעוסקת באנליזה של חברות, מדינות ומוצרים מובנים. יש לה תהליכים סדירים ומתודולוגיות סדורות", אמר. "זה קל להיתפס לאמירה ולהגיד זה פוליטיקה. בואו נסתכל על זה בעיניים מפוקחות. עברנו יומיים, אפשר להירגע, לנשום עמוק ולקרוא את הדוח כתוכנית עבודה. האם אנחנו רוצים לאמץ חלק ממנו או לא? האם אנחנו מתייחסים לכל דבר שם כפוליטי או כלכלי? עכשיו צריך לעשות תוכנית פעולה, לייצר תקציב אחראי וגם להטיל גזרות על מי שאפשר. בואו נתייחס לדוח הזה כתמרור אזהרה שאומר שיש לטפל עכשיו בחזית הכלכלית ולא רק בחזית הביטחונית".
היימר הבהיר כי "אנחנו צריכים להסתכל בעניים מפוקחות על המצב. אנחנו רגילים למלחמות קצרות ואנחנו כבר ארבעה חודשים במלחמה. זה יקר וזה הולך להיות יותר יקר אם אנחנו הולכים להיכנס ללבנון. איך נשלם על זה? הם אמרו שאם תיפתח חזית עם חיזבאללה זה עולה כסף. במלחמה מתמשכת המילואימניקים לא עובדים, התיירות לא עובדת, אין פועלים עזתים וזרים אז החקלאות לא עובדת, ענף הבניין לא עובד. זה פוגע בצמיחה וכשאין צמיחה אין מיסים. הבור מתחיל לגדול ולגדול ומה שמצפים מהממשלה שכמו שהיא נחושה בחזית הצבאית בעזה שככה תדאג גם לחזית הכלכלית".
הוא הוסיף בנוגע להורדת הדירוג כי "קיבלנו כאפה. בואו נפסיק להתייחס לזה ונטפל בבעיות שלנו. זה בסוף תמונת ראי - אתה לא אוהב את מה שאתה רואה במראה אל תאשים את המראה תטפל בבעיה".