שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס הערב (שבת) להחלטת סוכנות הדירוג מודי'ס, שהורידה לראשונה אי-פעם את דירוג האשראי של ישראל - וזלזל בה. "הכלכלה הישראלית חזקה בכל המדדים. ביכולתה לתמוך את כלל מאמצי המלחמה, בחזית ובעורף, עד הניצחון שיושג בעזרת השם ובגבורת הלוחמים, ולחזור למסלול צמיחה מואץ. חמאס לא ינצח אותנו, לא ביטחונית ולא כלכלית".
בהודעה החריגה במיוחד שפרסם שר האוצר, שמבטלת לחלוטין את הערכות הכלכלנים של אחת מסוכנויות הדירוג החשובות והמשפיעות בעולם, הוא טען שההחלטה של מודי'ס הינה פוליטית, ולא כוללת "טיעונים כלכליים רציניים".
"ההודעה מהווה כל כולה מניפסט פוליטי מבוסס תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת, שמשקפת חוסר אמון בחוסנה הביטחוני והלאומי של ישראל, וככל הנראה גם חוסר אמון בצדקת דרכה מול אויביה. מודי'ס לא מסוגלת אפילו להגדיר בהודעתה את חמאס וחיזבאללה כארגוני טרור, ורומזת כי הייתה נמנעת מהורדת הדירוג לו רק ישראל היתה מקבלת את מתווה ההתאבדות שמוצע לה על ידי גורמים בקהילה הבינלאומית לעצור את המלחמה ולהקים מדינת טרור ערבית בעזה וביהודה ושומרון", כתב.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
בצלאל סמוטריץ' מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עוד הוסיף סמוטריץ' כי "איננו יונקים את עוצמתנו הלאומית, הביטחונית, החברתית והכלכלית מאיך שופטים אותנו בעולם, אלא מאמונה עמוקה בצדקת הדרך, שנשענת על עבר מפואר של אלפי שנים ועל מחויבות לעתיד מפואר עוד יותר. גם הודעת מודיס לא תערער זאת ולא תחליש אותנו במלחמה על עצמאותנו וריבונותנו בארץ מולדתנו.
"אני מודה לחשב הכללי, לנגיד בנק ישראל וליתר אנשי המקצוע בכלכלה הישראלית על מאמציהם מול חברת הדירוג. יחד ננצח בע"ה ונמשיך להוביל את הכלכלה הישראלית באחריות ובשיקול דעת ולנווט אותה אל חוף מבטחים".

השר גולדקנופף לנתניהו: "ההודעה בשבת לא הייתה במקומה"

אתמול הגיב גם ראש הממשלה בנימין נתניהו להורדת הדירוג, בהודעה קצרה בערב שבת, ומסר כי: "כלכלת ישראל איתנה. הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה, היא נובעת כולה מכך שאנחנו במלחמה. הדירוג יעלה חזרה ברגע שננצח במלחמה - ואנחנו ננצח".
יו״ר יהדות התורה, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, תקף את נתניהו על עצם תגובתו, וכתב: "ההודעה של ראש הממשלה בשבת בנושא דירוג האשראי לא היתה במקומה. לא מדובר בפיקוח נפש, לא בנושא חירום, ולא בתגובה שלא ניתן היה לפרסמה בצאת השבת".
יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני, הצטרף גם הוא לדבריו של גולדקנופף בכנס בחירות בבני ברק, ואמר: "אני לא מבין למה ראש הממשלה נתניהו היה צריך להוציא את ההודעה בשבת. לאיזה צורך? מיותר היה לגמרי".
3 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו בהצהרה לתקשורת
"היה אפשר לפרסם את התגובה בצאת השבת". נתניהו וגולקנופף
(צילום:יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני מסר בתגובה להורדת דירוג האשראי: "המשמעות היא לא טובה אבל הכלכלה הישראלית היא כלכלה חזקה, אמרתי את זה בעבר ואני אומר את זה גם היום. גם בתקופה הקשה הזאת כשיש הוצאות גדולות למלחמה ישראל מתמודדת וגם תדע להתמודד עם זה בעזרת השם".
מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, חה״כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר בתגובה לדבריו של סמוטריץ': "תגובתו של שר האוצר להורדת דירוג האשראי היא תגובה של פוליטיקאי מגוחך, הזוי וציני להחריד. ‏פוליטיקאי שגורם נזק עצום לאזרחי המדינה, ומתגאה בכך. ‏איתו בקואליציה יושבים גם הערב 75 חברי הכנסת. כל מי שלא דורש הערב את סילוקו ממשרד האוצר, כל מי ששותק ומסתתר - שותף מלא להשמדת ערכה של כלכלת ישראל".
בליאק דרש מוקדם יותר מיו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לפעול לנוכחותו של שר האוצר לכל אורך הדיון בהצעת תקציב המדינה שיתקיים ביום שני הקרוב. בין השאר כתב בליאק: "במידה והשר כהרגלו יגיע על מנת למסור את הצהרתו ולברוח, אני רואה בכך זלזול במעמד ועדת הכספים. אין שום משמעות לדיון בנושא כה משמעותי - ללא נוכחותו של שר האוצר".
גם יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) הגיב אתמול להורדת הדירוג: "הורדת דירוג האשראי של ישראל היא הוכחה נוספת שהממשלה הזו לא מתפקדת ופוגעת בציבור. כבר מעל שנה שהממשלה הזו מפקירה את הצמיחה במשק, מביאה תקציב מופקר וחסר אחריות וגם תוך כדי מלחמה אין שר אחד מבין 38 שרים שעובד בשביל הכלכלה הישראלית. כלכלת 'בעזרת השם' ו'יש כסף להכל' נכשלה".
שר האוצר לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן, מסר: "ההחלטה להוריד את דירוג האשראי של ישראל על ידי מודי׳ס לא הגיעה כרעם ביום בהיר. אלא, היא תוצאה של צעדים פופוליסטיים ובלתי נסבלים שהממשלה קידמה מאז הקמתה. ממשלת החורבן ממשיכה לדרדר אותנו לאסון כלכלי בדיוק כפי שהביאה אותנו לאסון ביטחוני בשבעה באוקטובר. התקציב כפי שאושר בכנסת רק השבוע בקריאה ראשונה, הוא תקציב שפוגע בצמיחה, נותן תמריצים שליליים ליציאה לעבודה ולרכישת מקצוע, ולא כולל בתוכו שום בשורה ושום מנועי צמיחה".
פורום העסקים, שמורכב מכמאתיים ראשי החברות מהגדולות במשק, המעסיקות את מרבית העובדים במגזר הפרטי, מסר על ההחלטה להוריד את הדירוג: "הורדת הדירוג והצבת האופק השלילי הינה התפתחות שלילית ומסוכנת שלא הייתה 36 שנים, גם במהלך מלחמות ואתגרים קודמים שהתמודדנו איתם. הורדת הדירוג עלולה לפגוע במרכיב היסודי של החוסן הלאומי ובתפיסת שוקי ההון הגלובליים את הכלכלה הישראלית".
בפורום העסקים קראו לתקן את התקציב שהוגש לכנסת השבוע: "אנו מאמינים שעוד לא מאוחר מדי לקבל החלטות אמיצות, מקצועיות וענייניות כך שיוגש תקציב אחראי עם גרעון נמוך מזה שנקבע ועם סדר עדיפויות שמוטה לתמיכה בצמיחה המובלת ע"י המגזר העסקי, תוך עידוד החדשנות, היצירתיות והגידול בפריון הייצור. סביר שהצעה כזאת יכולה הייתה להביא לתוצאה אחרת, ואף למנוע את האופק השלילי שנקבע עבור המשק. זה הזמן לפעול. צו 8 כלכלי. אנו מאמינים מאד במשק הישראלי ובפוטנציאל העתידי שלו. הצעת התקציב ל-2024 טרם נדונה וטרם אושרה באופן סופי ע"י כנסת ישראל. עדיין לא מאוחר להכניס שינויים משמעותיים שיבטאו חזון של סדר עדיפויות אחר, ברוח הדברים שנאמרו לעיל".
מטה ההייטק מסר בתגובה להורדת הדירוג: "בניגוד להבטחת נתניהו כי בסיום המלחמה הדירוג יעלה, מודיס מתריעים מפורשות בדו'ח שרק מדיניות כלכלית אחראית שמייצרת מנועי צמיחה תעזור לעליית הדירוג. הורדת הדרוג היא הבעת אי אמון מוחלטת במקבלי ההחלטות שמובילים את ישראל ומה שהוביל אליו הוא תקציב מופקר, אי עידוד הצמיחה וחוסר היכולת של הממשלה להוביל להחלטות שיצעידו את ישראל קדימה. אנו קוראים לממשלה ולכל החברים בה לקבוע תאריך מוסכם לבחירות כדי שעם ישראל יוכל לבחור מחדש את מנהיגיו שיובילו אותו בשנים הקרובות למקום מבטחים הן ברמה הבטחונית והן ברמה הכלכלית".
כאמור, חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס, אחת משתי החברות הגדולות והנחשבות בעולם, הודיעה אתמול על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל לרמה A2 (מרמה של A1). החברה אף הוסיפה להורדת הדירוג "תחזית שלילית", שעלולה להוביל להורדת דירוג נוספת, אם מצבה הביטחוני, הגיאו-פוליטי והכלכלי של ישראל יורע בקרוב בשל המלחמה בעזה או עקב פתיחת חזית נוספת בצפון.
נציין שרק בחודש אפריל האחרון הורידה מודי'ס את תחזית הדירוג של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה" בעקבות החשש מהמהפכה המשפטית והמחאה בעקבותיה, לאחר שהעלתה אותה ל"חיובית" שנה לפניכן, באפריל 2022.
הילה ציאון ומורן אזולאי השתתפו בהכנת הידיעה