"כשנכנסתי לתפקיד הייתי מודע לעוצמת הפרשה, אבל לא ידעתי שהסיפור יהפוך לכל כך מאתגר". כך אמר היום (ראשון) מנכ"ל חברת טבע, קאר שולץ, במסיבת עיתונאים בהקשר פרשת משככי הכאבים שצפויה לעלות לחברה מיליארדי דולרים. חוזה ההעסקה של שולץ יסתיים בשנה הבאה והוא צפוי לסיים את תפקידו לאחר כחמש שנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שולץ טען כי החברה מקווה לסיים את הפרשה תוך שלושה חודשים, עם חתימת הסכם משפטי. כנשאל על המחיר הכולל של הנזקים שגרמה הפרשה לחברה, בחר להצביע דווקא על מחיר המניה נמוך, והוסיף "שילמנו מחיר בתמחור הנמוך של המניה, שנסחרת במכפיל 3 ולא 10, כמו שהייתה צריכה. כמובן שאנחנו לא מרוצים מהרמה הנוכחית של המניה, אבל אנחנו מעריכים שאנחנו בעמדה טובה להמשך".
2 צפייה בגלריה
טבע כפר סבא
טבע כפר סבא
טבע
(צילום: סיון פרג')
כחלק מהפיצוי שתשלם טבע לאזרחים אמריקניים שהתמכרו לתרופות נגד כאבים (אופיואידים), לצד התשלום במזומן המפוצים יוכלו לקבל גם משאפים בחינם של נלוקסן, תרופה שמייצרת החברה וניתנת כתרסיס לאף למכורים לשעבר שנתקפו "בקריז". סך כל היקף הפיצוי שתיאלץ טבע לשלם לפי הסדר עם השלטונות והמדינות השונות בארה"ב, יעמוד על ארבעה מיליארד דולר בתשלומים ל-13 שנים.
בתוך כך, שולץ הציג את תהליך ההתייעלות שעברה טבע מאז כניסתו לתפקיד, מ-80 מפעלים ברחבי העולם נשארו כיום 54 מפעלים, ופעילותם מוזגה למפעלים אחרים של הקבוצה. עוד 10 מפעלים צפויים להיסגר השנה.
יש לציין כי כיום בישראל הפעילות יציבה ולא צפויים עוד קיצוצים משמעותיים. כוח האדם של טבע הופחת בחמש השנים אחרונות ל-37 אלף איש. גם החוב הענק בסך 34 מיליארד דולר שרבץ על טבע בעקבות מסע הקניות והמיזוגים שערך המנכ"ל הקודם, ארז ויגודמן, הופחת לכ-20 מיליארד דולר. טבע גם מיחזרה חלק מהחוב באג"ח בריבית נמוכה יותר.
2 צפייה בגלריה
קאר שולץ
קאר שולץ
קאר שולץ
(צילום: יריב כץ)
טבע היא חברת גנריקה (ייצור תרופות שהיו מקוריות והפטנט שלהם פג, ואיתה הבלעדיות של היצרן). לחברה הייתה תרופה מקורית בולטת "קופקסון", שטיפלה בטרשת נפוצה והייתה אחראית לחלק נכבד מרווחי טבע, אבל עם סיום תקופת הפטנט שלה לפני חמש שנים, ההכנסות מהקופקסון ירדו במהירות, ואחת הביקורות נגד טבע היא שלא מצאה והכינה תחליף בדמוי תרופות מקוריות חדשות. על כך אמר שולץ: "השקענו כמיליארד דולר ביכולות הייצור הביולוגיות שלנו. בשנים הבאות הרבה תרופות ביולוגיות יאבדו את הפטנט שלהן ונוכל לייצרן".
התחום הגנרי חווה קשיים בארה"ב - השוק הגדול של טבע - בגלל לחץ שמפעילות חברות הביטוח הרפואי על מחירי התרופות, ובכלל התחרות הקשה. שולץ אמר "אנחנו מובילים בגנריקה ועובדים על להיות מובילים בביו-גנריקה. על מעל מ-95% מהתרופות בעולם כבר פג הפטנט. לפעמים אומרים לי 'גנריקה היא עסק לא טוב', אבל זה אחד העסקים היציבים שיש. תמיד יהיה זרם של מוצרים שהפטנט שלהם פג, ואנחנו נוכל לייצר בחמש השנים הבאות תרופות בהיקף של 188 מיליארד דולר".