טבע הודיעה לפנות בוקר (יום ד') שהציעה הסדר פשרה בפרשת האופיואידים בארצות הברית בסך של 4.35 מיליארד דולר. מדובר בהסדר שעשוי לתת מענה לאלפי תביעות משפטיות שעומדות נגד יצרנית התרופות הישראלית על תפקידה לכאורה בפרשת ההתמכרות למשככי כאבים בארצות הברית. המניה זינקה במסחר המאוחר אמש בניו יורק ב-17% אחרי ההודעה על ההסדר ובהתאם היא זינקה היום בכ-21% במסחר בבורסה בתל אביב.
בהסדר מוצע כי טבע תשלם למדינות ארצות הברית עד 3.7 מיליארד דולר במזומן במשך 13 שנים, ובנוסף תספק תרופות בסך 1.2 מיליארד דולר שתפקידן לסייע לגמילה לחולים שהתמכרו. טבע תשלם גם כ-100 מיליון דולר לשבטים אינדיאנים ושכר טרחה לעורכי הדין שהפעילו המדינות והשבטים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם
מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם
מפעל של טבע
(צילום: סיון פרג')
בהסדר גם מתאפשר למדינות ארצות הברית לבחור בפיצוי נוסף במזומן במקום הפיצוי של התרופות לגמילה, בשווי של 20% יותר ממחיר המחירון של התרופה. גובה הסכום שמוצע בהסדר גבוה ממה שהציע מנכ"ל טבע, קאר שולץ, בחודש מאי, אז אמר שהוא מצפה שהחברה תשלם כ-2.6 מיליארד דולר במזומן ובתרופות כדי להגיע להסדר כלל ארצי.
התובע הכללי של איווה, טום מילר, שמנהל את המשא ומתן מטעם המדינות בארה"ב, כינה את ההסדר המוצע "צעד מרכזי נוסף בטיפול בפרשה. אנו מצפים שהכספים הללו יעשו הבדל משמעותי בטיפול בהפרעת התמכרות".
עם זאת, ההסדר המוצע עדיין לא אושר, והוא לא יושלם עד שמספיק מדינות יסכימו לקבל את התנאים המוצעים בו. טבע כבר הגיעה להסדרים עם מערב וירג'יניה, טקסס, פלורידה, רוד איילנד ולואיזיאנה, והסכום של הסדרים אלה ייכלל בתשלום המוצע של 3.05 מיליארד דולר במזומן. מדינת ניו יורק לא תשתתף בהסדר, והיא ממשיכה לדרוש להעמיד את טבע לדין, לאחר שחבר המושבעים בניו יורק מצא שהחברה אחראית למשבר האופיואידים של המדינה.
בתוך כך, טבע פרסמה הלילה גם את הדו"חות הכספיים של החברה לרבעון השני של השנה, מהם עולה כי החברה רשמה הכנסות של 3.8 מיליארד דולר, מעל התחזיות, אבל 3% פחות בהשוואה לרבעון השני אשתקד, ורווח של 68 סנט למניה - כאשר התחזיות היו לרווח של 57 סנט בלבד. עם זאת, החברה הנמיכה את התחזית השנתית בעיקר כתוצאה מהכנסות נמוכות יותר מקופקסון, שיעמדו על 700 מיליון דולר לעומת תחזית קודמת של 750 מיליון דולר. ההכנסות צפויות לעמוד על 15-15.6 מיליארד דולר, עם רווח של 2.4-2.6 דולר למניה.
קאר שולץ, מנכ"ל החברה, ציין הלילה עם פרסום הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השני: "אנו שמחים לבשר שהגענו להסכמה עקרונית על הסדר כלל-מדינתי בארה"ב, בכפוף להשתתפות המדינות ותתי-המחוזות, ליישוב רוב התביעות היקרות הללו בעניין משככי הכאבים, ויתרה מכך, להנגשת תרופות קריטיות לאנשים שהושפעו יותר מכל ממגפת משככי הכאבים בארה"ב".
פורסם לראשונה: 07:33, 27.07.22