בית הדין הארצי לעבודה אסר הלילה (יום שני) על ההסתדרות להשבית ולשבש את העבודה בנמלי חיפה ואשדוד, כפי שהכריזה שתעשה בעקבות כוונת נמל המפרץ החדש לפרוק אוניות מטען כללי, בטענה שמדובר במהלך שמנוגד לסיכום של ההסתדרות עם המדינה. זאת עד שיקבל החלטה בסכסוך העבודה שעליו הכריזה ההסתדרות.
בראיון מוקדם יותר היום לאולפן ynet בנוגע לפקקים המחריפים בתור לפריקה בנמלים הוותיקים, אמר אבי אדרי, יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות: "אנחנו לא שובתים, יש לנו אחריות כלפי המשק, לא נשבית את הנמלים, הם יקרים לנו וכלכלת מדינת ישראל יקרה לנו". אדרי התעמת באולפן עם איציק אסטריק, יו"ר חטיבת הברזל באיגוד לשכות המסחר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
(צילום: גדי קבלו)
"העובדות הן שלוקח לפרוק אונייה בנמל חיפה 30 יום", אמר איסטריק. "אני אחראי על העובדים, מבחינתנו הם עובדים 24/7, גייסנו עובדים חדשים בניגוד להסכמים הקיבוציים הקיימים", השיב אדרי. איסטריק: "שהוועד שלך לא נתן להם לעבוד. זה הבלוף הגדול שלך, האוניות שעומדות בפקקים זה אוניות קונטיינרים. למה לוקח 30 יום לפרוק אונייה בנמל חיפה?".
אדרי: "הוועד שלי נתן להם לעבוד, הם עושים עבודת קודש. הפקק בנמלים נמצא בכל העולם, מי שרוצה שייכנס לגוגל ויבדוק, כל העולם בפקקים. יש בעיה בזמינות המשאיות שיובילו את המטען שנפרק מהאוניות". איסטריק: "אתה רמאי, אתה מאחז עיניים". אדרי: "אני שמח שזה מתועד כי אני מציע לך כבר לקחת משרד עורכי דין שייצג אותך, מציע לך כבר ברגע זה. אני כבר מודיע שאני תורם את זה לבתי חולים, אוקיי?".

"יש 62 אוניות בחוץ, כל אחת עולה 50-40 אלף דולר ליום"

איתי רון, יו"ר איגוד יבואני התבואות, אמר בראיון לאולפן ynet, כי "נכון להבוקר יש 62 אוניות מחוץ לנמלי ישראל, מחולקים בערך חצי-חצי, 30 באשדוד ו-32 בחיפה, שכל האוניות האלה לא נכנסות כי הנמלים לא עובדים ביעילות. יש אוניה שהגיעה ב-27 בדצמבר לנמל אשדוד. נכון לעכשיו מתוך 38 אלף טון, היא פרקה 17, שזה פחות מחצי, ואני לא יודע מתי היא תסיים. יש תקלות אינסופיות בציוד, מחסור בכוח אדם. אתמול במשמרת שלמה בלילה התפרקה משאית אחת או שתיים, שזה פשוט ביזיון. זה פשוט קצב בלתי סביר".
2 צפייה בגלריה
מכולות בנמל חיפה
מכולות בנמל חיפה
מכולות בנמל חיפה
(Bravo-Zulu Aerials)
רון הסביר כיצד משפיעים זמני ההמתנה הארוכים מחוץ לנמל, והפריקה האיטית, על המחירים במשק. "יש 62 אוניות בחוץ, כל אחת עולה נגיד 50-40 אלף דולר ליום. תעשה את המתמטיקה – זה כמה מיליוני דולרים בחוץ כל יום שאנחנו פשוט זורקים, נותנים במתנה לחברות הובלה בינלאומיות, שפשוט מחכות בחוץ עד שייכנסו. בגלל הקצב המאוד איטי בנמל אשדוד יש לך יבואנים דרומיים שפורקים בחיפה ומשנעים את הסחורה במשאיות דרומה. מפעל "סולבר", למשל, מפעל דרומי יושב משהו כמו 5 ק"מ מנמל אשדוד. יפרוק בחיפה בימים הקרובים ויוביל את הסחורה במשאיות, זה בערך אלף משאיות במכה אחת שינועו דרומה".
"צא מנקודת הנחה שאנו בשנה מדברים על משהו כמו מיליון וחצי טון שזה בערך 40 אלף משאיות, כל יום יש לך כמה מאות משאיות ש"מטיילות" צפונה דרומה, מעמיסות את הכבישים, זיהום ותאונות דרכים והכל בגלל חוסר יעילות בנמלים. עכשיו הוסיפו לדוגמא את מרכיב זמני ההמתנה של האוניות לתמחור הקמח. 20 דולר לטון, שזה בערך בחשבון גס 60 אגורות לכל קילו של קמח תוספת בגלל העיכובים בנמלים. פסטה, לחם, דברים שעושים מקמח, המחיר עולה. קח את זה גם לביצים, לבשר, לגבינות".
אתמול הגישה המדינה את תגובתה לבית הדין הארצי לעבודה על הודעת השביתה של ההסתדרות: "התנהלות כוחנית של ההסתדרות, שחושבת שהיא מעל החוק ומרשה לעצמה לאיים על השותפים ליחסי העבודה ולפגוע בציבור במדינת ישראל, כשהיא מנצלת לרעה את הכוח שהוענקה לה לטובת ציבור העובדים ומשתמשת בו באופן הפסול והמקומם ביותר. ניצול מעמדה של ההסתדרות כדי למנוע אוניות מטען כללי לנמלים הפרטיים בתקופה זו ולאחר מיצוי מלא של תביעות ההסתדרות והתחייבותה לשקט תעשייתי, תוך שהעובדים ממשיכים ליהנות ממלוא הישגיהם במסגרת ההסכמים הקיבוציים, היא התנהלות חסרת תום לב, צינית וראויה לכל גינוי".
עוד נכתב במסמך: "המדינה רואה בחומרה התנהלות זו של ההסתדרות, אשר בעזות מצח ותוך היתממות מעושה מבקשת לפגוע במכוון לא רק בנמלים החדשים כי אם בציבור כולו ע"י פגיעה בלתי חוקית בתחרות, וזאת בשעה שתורים ארוכים של אוניות הממתינות לפריקה משתרכים מחוץ לנמלים. גם הכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה בחברות התעבורה הימית שמנהלות את תנועת האוניות בנמלים היא מהלך שמתבצע בהעדר עילה, חוסר תום לב, צעדים ארגוניים בלתי חוקיים".
ד״ר רון תומר שהגיש את העתירה נגד ההסתדרות, מסר אחרי ההחלטה: ״אנו מרוצים מכך שבית הדין הארצי לעבודה הבין שרווחת הציבור חשובה יותר מהשיקולים הפוליטיים של ההסתדרות, וקבע שפריקת המטענים מחר תתקיים כסדרה. אנו קוראים לממשלה להפעיל את הרציפים האפשריים כדי להוריד את העומס הבלתי נסבל שעומד כיום על 63 אוניות. אני מקווה שההחלטה הסופית של בית הדין תאפשר המשך פעילות סדירה של המשק, מה שכרגע נמנע בעקבות ההתנהלות בנמלים״.
מההסתדרות נמסר כי "הסתדרות וועדי העובדים מכבדים את החלטת בית הדין הארצי לעבודה, אך יחד עם זאת אנו תקווה שבהחלטה המורחבת שתגיע בימים הקרובים, בית הדין ימצא את האיזון הנכון, תוך שמירה על זכויות העובדים ואיתנות הנמלים".
פורסם לראשונה: 16:04, 31.01.22