מחר (ג') ייכנסו לתוקף עליות המחירים של אסם וממשלת ישראל "מתחננת" בפני החברות שהודיעו על העלאות מחירים: אל תעלו מחירים בשעה הזאת. יש קורונה והציבור טרם התאושש. השקל חזק, הרווחיות של סנו גבוהה, דיפלומט העניקה מענק של 11.5 מיליון שקל למנכ"ל החברה, אסם מעלה מחירים יותר מהעלאות המחירים של נסטלה העולמית. אז למה לייקר? שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי מתייפחים מול החברות: אנחנו פונים ללב שלכן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נראה ששרי ומשרדי האוצר והכלכלה לא כל כך מבינים בשוק החופשי לו הם סוגדים: החברות לא מעלות מחירים כי חומרי הגלם התייקרו ולא יורידו מחירים כי השקל התחזק או כי צרכני ישראל עייפים וחבוטים מבידודי האומיקרון. הן מייקרות מוצרים לצרכנים כי הן יכולות וכיוון שיש צרכנים שמוכנים לשלם יותר על המותגים האהובים עליהם. ואיפה התחרות? היא קיימת. נראה שהן מתחרות מי תייקר יותר מוצרים. גם זאת תחרות.
1 צפייה בגלריה
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
(צילום: דנה קופל)
אותה ממשלה שהחליטה לפגוע בחקלאות הישראלית על-ידי מסירת השוק ליבואנים פונה כעת לחברות המזון שמייקרות מוצרים, רובן יבואניות ומתחננת שלא יעלו מחירים, אחרת "תנקוט את צעדים הנדרשים להבטחת כלכלה תחרותית והוגנת".
עד כה, מול היבואנים, היו לשרי האוצר והכלכלה ליברמן וברביבאי שתי דרכים: הקלות בהורדת מכסים ואז תחינה שלא יעלו מחירים. יש כבר קולות שקוראים לפקח על מחירים של עוד מוצרי בסיס, יוזמה טובה בעת הזאת, אבל במשרד האוצר מתייחסים לכך בשאט נפש. זה פוגע בתחרות. רק שכאמור: התחרות כרגע היא מי יעלה מחירים של יותר מוצרים.

כשאתם בסופר, תזכרו מי בחר שלא להתייחס

האם חברות המזון סופרות את הצרכנים? לא ממש. שימו לב: החברות סירבו להגיב לתחינה הזאת של הממשלה בתקשורת - כלומר הן מוסרות לצרכן הישראלי מסר חד וברור: אתה לא חלק מהדיון. לצרכנים שלנו לא מגיעה תשובה. לכן, כשתראו מחר את מוצרי אסם נסטלה בסופר - תזכרו שהחברה העלתה את מחיריהם מבלי לתת התייחסות הולמת לבקשה של הצרכן הישראלי.
לא כל המוצרים יתייקרו מיידית שכן לרשתות יש מלאים שקנו במחירים הקודמים. חלק מהרשתות ינצלו את המצב לעליות מחירים גבוהות מאלה שביקשה אסם ואחרות ינסו להקל על הצרכנים, לא מטוב ליבן, אלא כי הקונים שלהן לא מוכנים למחירים גבוהים מדי.
עוד מוצרים שהתייקרו ויתייקרו: טונה סטארקיסט, פסטה ברילה, קטשופ היינץ, כל מוצרי סנו, וודקה גריי גוס, קפה ג'ייקובס וטייסטרס צ'ויס, סוכרזית, פסטה אסם, שמרית, במבה אסם ואורז סוגת, בין היתר. יש להם תחליפים.
הפתרון של הצרכנים לא נמצא בידי הממשלה, אלא בידיים שלהם. אין סיבה לקנות מוצר שהתייקר. לכל המוצרים הללו יש מתחרים זולים על המדף, למרות שחלק מהמוצרים של המותג הפרטי (כדוגמת "רמי לוי", או "שופרסל") גם הם יתייקרו. פרסמנו שגם קורנפלקס של רמי לוי והיבואנית גורי התייקר ואף יתייקר עוד עד כדי כך ששיעור ההתייקרות מגיע ל-25%.
בכל זאת, למרות ההתייקרויות במותג הפרטי, אפשר לוותר על המותגים ולקנות תחליפים זולים יותר או לקנות את המותגים שהתייקרו בתדירות נמוכה יותר או רק כשהם נמכרים במבצע. כשלמדינה אין כוח מול ההתייקרויות שיוזמים היבואנים שהיא מפנקת בהטבות - הצרכנים חייבים להפגין את הכוח שלהם.