"נכון שמחירי הדירות עולים כמעט ב-20%, אולם את פירות הצעדים שביצעה הממשלה היוצאת תקטוף הממשלה החדשה כאשר עליית מחירי הדירות תיבלם על פי כל התחזיות". כך אמר היום (ה') שר הבינוי והשיכון היוצא זאב אלקין, בכנס הנדל"ן השנתי באילת של ארגון הקבלנים והבונים של מחוז ת"א.
השר אלקין, שיסיים בימים הקרובים קרוב לשנה וחצי של כהונה כשר השיכון, לאחר שבשנה האחרונה עלו מחירי הדירות ב-19.8%, אמר כי הצעתו לשר השיכון הבא היא "להמשיך את תוכניות הגרלות הדירות כל זמן שאין די היצע בשוק, שכן אין שיטה הוגנת אחרת להקל על הזוגות הצעירים ומחוסרי הדיור לקנות דירה". אלקין ציין כי בשנה האחרונה הושג שיא של התחלות בניית דירות שעברו את המאה אלף והדבר ישפיע בהמשך על המחירים. הוא גילה גם כי אנשיו של שר השיכון המיועד, יצחק גולדקנופף, כבר גילו עניין בתוכניות משרד השיכון ובצעדים שיש לבצע, והבטיח: "חפיפה מלאה וטובה לשר החדש, כי הצלחת הממשלה החדשה בתחום הדיור חשובה לכולם".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, תקף בכנס את נגיד בנק ישראל וטען כי "כישלון מכרזי הקרקע האחרונים הם תולדה ישירה של העלאות הריבית בישראל. לא יכול להיות שהסקטור העסקי והציבור הרחב יישאו לבדם בנטל של האינפלציה ולכן המדינה צריכה למצוא פתרונות ולהודיע מיידית על ירידה במע"מ וירידה במס החברות". סרוגו חזה שמחירי הדירות צפויים להמשיך ולעלות ב-1.5% עד 2% בכל חודש בחודשים הקרובים.
יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז ת"א והמרכז, אמר כי "המדינה אשמה בנסיקת מחירי הדירות בישראל. כל עוד לא משנים את שיטת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל, כאשר ההצעה הגבוהה ביותר על הקרקע היא הזוכה במכרז, לא נראה את מחירי הדירות יורדים".
שי פלבר, סמנכ"ל העלייה והקליטה בסוכנות היהודית, האשים את מחירי הדירות במניעת חלק מהעלייה לישראל: "השנה צפויים לעלות לישראל 65 אלף עולים. פוטנציאל העלייה גבוה עוד יותר, אבל משפחות רבות מוותרות בגלל מחירי הדירות ויוקר המחיה בישראל".
רפ"ק ארנון הרפז מהיחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית האשים שהקבלנים השלימו עם תופעת הפרוטקשן, אותה הם חווים כבר עשור, ומשתפים פעולה עם לוקחי דמי החסות מבלי להתלונן במשטרה. לדבריו, "המשטרה חייבת בעניין הזה את עזרת הקבלנים". על כך השיב יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים במחוז ת"א והמרכז: "חברות הגישו תלונות נגד נטלוי הפרוטקשן ומה קרה? שרפו להם עוד יותר כלים".
יו"ר ועדת הכספים המיועד של הכנסת, ח"כ משה גפני, הכריז בכנס כי הוועדה תעמיד בסדר העדיפות הגבוה ביותר את בלימת התייקרות הדירות וגילה כי כבר החל להתעניין בצעדים שיש לבצע.
ראש עיריית בת-ים, צביקה ברוט, הדגיש כי בעירו אין עוד שטחים רבים לבניית דירות חדשות אך התחזית היא שמ-130 אלף תושבים כיום תגדל בת-ים ל-270 אלף תושבים בשנת 2040, "ולכן יהיה צורך בבנייה רחבה בשיטת פינוי בינוי והתחדשות עירונית שכבר מתנהלת בעיר בקצב גבוה".