"יש שינוי גדול בשוק - הכוח עובר לרוכשים". כך אומר ל-ynet ולממון אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, לגבי נתוני מדד מחירי הדיור שפירסמה שלשום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). על פי הנתונים, בחודשים אוגוסט-ספטמבר טיפסו מחירי הדירות (חדשות ומיד שנייה) בשיעור של 1.1% לעומת החודשיים שקדמו להם, ובכך השלימו זינוק שנתי בשיעור של 19.8% - הגבוה מאז 2010.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"קודם כל צריך לזכור שמדובר בנתונים לחודשים אוגוסט-ספטמבר, ורק ב-15 בדצמבר אנחנו נראה את הנתונים של ספטמבר-אוקטובר. שנית, שיעור העלייה בגובה 1.1% הוא הנמוך ביותר ב-12 החודשים האחרונים, למעט חודש אחד, כך שמדובר במגמה של ירידה בעליות המחירים, אחרי שראינו כבר עליות בשיעור של 1.6% ו-1.8%", הוא אומר.
2 צפייה בגלריה
דירה למכירה
דירה למכירה
דירה למכירה
(צילום: צביקה טישלר)
"כמו כן, אם מסתכלים על מדד מחירי הדירות מיד שנייה, שמהוות למעלה ממחצית שוק הדיור, רואים שמדובר בעלייה של 0.57% (לפי ניתוח פנימי שנערך במשרד השיכון על בסיס נתוני הלמ"ס - ה.צ). מדובר בנתון נמוך משיעור העלייה באינפלציה שעמד על 0.6%. זה נתון משמעותי אפילו יותר ממדד מחירי הדירות החדשות (שעלה בשיעור של 1.7% - ה.צ), משום שיש נתונים שמטים את המציאות, כמו כל ההנחות שנותנים הקבלנים היום לרוכשים. אנחנו רואים בהרבה פרויקטים חדשים הנחות שמגיעות לאלפי שקלים. הקבלנים לא רוצים להוריד מחירים, אז הם קוראים לזה הנחות.
"המלצתי לכל רוכש - להתמקח על המחיר. יש הרבה פחות מכירות, ובמקביל יותר נכונות של הקבלנים לתת הנחות משמעותיות. השוק הצטנן והכוח חוזר לרוכשים, שמבינים שהם כבר לא צריכים לקנות במחירים כאלה".
2 צפייה בגלריה
אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
(צילום: מירי שמעונביץ)
לדברי פרידמן, "אני מעריך שהמדד הבא כבר יציג עלייה של 0.6%-0.7% ושהמגמה הזאת תימשך. ברבעון הראשון של 2023 אני לא חושב שתהיה ירידה, אבל כן תהיה עצירה של המחירים. במצבים כאלה יש דינמיקה לפיה לפני ירידות יש בלימה. הסיבות לכך הן, בין היתר, העלאת הריבית שמהווה מוטיב משמעותי לצד מס הרכישה שהוציא החוצה את המשקיעים, ומצד שני הגדלת היצע הדיור. אנחנו משווקים עוד ועוד קרקעות, והגענו ליעד של 100 אלף יחידות דיור - הכי הרבה אי-פעם".
על הכניסה הצפויה של שר מיהדות התורה למשרד השיכון אומר פרידמן: "אני איש מקצוע, באתי לעשות עבודה מקצועית, ואני לא עוסק בזה. יחליטו מה שיחליטו, אני לא מודאג, אני עובד, המשרד עובד ויש תקציב עד סוף 2022. יש עוד הרבה מה לעשות, להמשיך לשווק קרקעות ולקדם התחדשות עירונית".