1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה עו"ד עורך דין בית משפט
אילוסטרציה עו"ד עורך דין בית משפט
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה באשדוד דחה לאחרונה אדם שטען שאחיו הצעיר ציווה לו את רכושו בעל פה שבועות ספורים לפני מותו. השופטת עפרה גיא לא מצאה בסיס לטענה וקבעה שמי שירשו את המנוח יהיו שני ילדיו.
למנוח היו שני ילדים עם אשתו שממנה התגרש לפני כעשור: צעיר בעל מוגבלות ובת נוספת שלא גרה בארץ. האב אושפז בבית החולים באפריל 2019 למשך חמישה ימים לאחר תאונת דרכים. כשלושה שבועות לאחר מכן הוא הגיע למקום עבודתו והתלונן על תחושה לא טובה. הוא נסע לבית החולים, איבד הכרה בדרך ומת.
זמן קצר לאחר מכן הגישה בתו בקשה לצו ירושה שלפיו היא ואחיה הם יורשי העיזבון בחלקים שווים. אלא שאחיו הבכור של המנוח התנגד וטען כי בעודו מאושפז לאחר תאונת הדרכים ערך אחיו צוואת "שכיב מרע" בפני אח אחר שלהם וחבר, שבמסגרתה הוריש לו את כל רכושו על מנת שידאג לצורכי בנו ובת זוגו.
בבקשה לצו ירושה טענה הבת כי אביה נפטר בפתאומיות מדום לב במהלך עבודתו. לדבריה, הקשר בינה לבין אביה היה מצוין למעט בפעמים שבהן הציבה לו אולטימטום לגמילה מאלכוהול. היא הוסיפה כי במהלך האשפוז היה אביה במצב רפואי טוב ולא ייתכן שביקש לנשלה מהירושה.
עו"ד שי אילעו"ד שי איל

מנגד טען אחיו של המנוח כי הוא אכן אהב מאוד את בתו, אך זו נהגה לקלל אותו, איחלה לו מוות וביקשה לא לראותו יותר. כמו כן, לדבריו, המנוח כעס עליה שדרשה ממנו להכיר בבן זוגה שאינו יהודי אך סירבה להכיר בבת זוגו. לדבריו, האח הנוסף טען שהיה עד לצוואת המנוח בעל פה כשהגיע לבקר אותו. באותה עת, לדבריו, המנוח היה שבור, נסער ובכה ללא הפסקה. הוא הביע חשש שסופו קרב ואין מי שיירש אותו וכי הוא מוטרד כי גרושתו תקבל את הירושה. עוד נטען שהוא חשש שמא בתו תירש אותו שכן היה ביניהם נתק ארוך.
אבל השופטת עפרה גיא דחתה את גרסאות האחים וקבעה שהמנוח לא ערך צוואת שכיב מרע. היא ציינה שממסמכי האשפוז עולה שהוא היה צלול ובמצב כללי טוב ולא הוכח שהוא חשב שהוא עומד למות. זאת בפרט שממסמכי הפטירה עולה שהוא מת מדום לב וללא קשר ישיר לתאונת הדרכים.
כמו כן, האח הציג זיכרון דברים שנערך על ידו לכאורה יום אחרי ששמע מאחיו את צוואתו. המסמך לא הוצג למנוח בזמן אמת והוא לא חתם עליו מבלי שניתן לכך הסבר. צוין כי תוכן הצוואה תמוה מאוד, שכן מהראיות עולה שהמנוח אהב את בתו ולא הגיוני שביקש לנשל אותה.
השופטת הוציאה צו ירושה שלפיו ילדי המנוח יירשו אותו בחלקים שווים ומתחה ביקורת על התנהגות האחים. הם חויבו בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד של 70 אלף שקל וב-30 אלף שקל נוספים בגין ייצוג בנו של המנוח על ידי הסיוע המשפטי.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשת: עו"ד מיכאל בן יאיר • ב"כ המשיב 1 (הבן): עו"ד ערן כהן מטעם הסיוע המשפטי • ב"כ האחים: עו"ד מיכה גבאי • עו"ד שי איל עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין