1 צפייה בגלריה
הובלה של ארגזים במעבר דירה
הובלה של ארגזים במעבר דירה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל לאחרונה תביעת פינוי נגד אדם שרכש בית בהתנחלות אפרת והחל לגור בו כשוכר, אך נמנע מלשלם את מלוא התמורה במועד המוסכם. השופט רם וינוגרד חייב אותו לצאת מהבית תוך שלושה חודשים.
ביולי 2020 חתם הנתבע על הסכם לרכישת הבית תמורת 3.62 מיליון שקל. בסמוך הוא שילם מקדמה בסך מיליון שקל, ונקבע כי היתרה תשולם תוך עשרה ימים מהמועד שבו יתקבל טופס 4. עוד נקבע בהסכם שהפרת התחייבות בנוגע לתשלום התמורה תיחשב להפרה יסודית.
כשלושה חודשים לאחר החתימה התקבל טופס 4, אולם רק כעבור כ-31 שעות פנה הרוכש לראשונה לבנק לצורך קבלת המשכנתה. מסיבה מסוימת ההלוואה לא הוזרמה לחשבונו, והמועד הסופי לתשלום חלף. בעקבות זאת הודיע לו המוכר שההסכם מבוטל. גם משא ומתן של הרגע האחרון להשלמת התמורה אחרי מועד התשלום נכשל, ועל רקע זה עברה זירת ההתגוששות בין הצדדים לבית המשפט.
לטענת המוכר, משלא עמד הרוכש בתנאי ההסכם, זכותו לבטל את החוזה. מנגד, הרוכש טען שביטול החוזה נעשה בחוסר תום לב, מתוך אינטרס של המוכר לקבל תמורה גבוהה יותר על הבית, על רקע עליית מחירי הנדל"ן.
אבל השופט וינוגרד קבע שהמוכר פעל בהתאם לתנאי ההסכם, שאחד המרכזיים שבהם היה חובת הרוכש להשלים את התמורה תוך ימים ספורים מקבלת טופס 4. הוא ציין שהמוכר הקדים להודעת הביטול פנייה בכתב למעלה מן הצורך.
עו"ד רונן גריסרועו"ד רונן גריסרו
יתרה מכך, מהראיות עלה שהמוכר הסכים ללכת כברת דרך נוספת לקראת הרוכש גם בימים שלאחר הודעת הביטול. כך, הוא הסכים על שבוע הארכה נוסף, תוך שהתריע כי ככל שהתמורה לא תשולם עד אז – הרוכש יתפנה מהדירה. עם זאת, גם בהצעה זו לא עמד הרוכש.
לדברי השופט, הרוכש לא עשה דבר על מנת לקדם את סגירת העסקה: הוא ואשתו פנו לבנק למשכנתאות רק לאחר כשני ימי עסקים מהמועד שבו קיבלו טופס 4, ומתחלופת ההתכתבויות עם הבנק עולה כי פעלו בעצלתיים בניסיון להביא לאישור המשכנתה. עוד עלה מההתכתבויות מול הבנק שמלבד הפנייה המתוארת אליו, המתין הרוכש שלושה שבועות נוספים עד שפנה שוב לבנק על מנת לקדם את לקיחת ההלוואה לרכישת הבית.
בנסיבות אלה השופט דחה את הטענה שההסכם בוטל בחוסר תום לב. הוא ציין כי מדובר בסכום משמעותי המהווה כ-72% מתמורת הרכישה שלא שולם במועדו, וכתוצאה מכך עמדה למוכר הזכות להביא את החוזה לסיומו.
לפיכך קבע השופט שהרוכש ומשפחתו יתפנו מהבית עד לתחילת אוקטובר. בנוסף חויב הנתבע לשלם לתובע הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 40 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד יואל שרייבר • ב"כ הנתבעים: עו"ד אוהד שלם ועו"ד אייל דרורי • עו"ד רונן גריסרו עוסק במקרקעין ונדל"ן • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין