רגע לפני תחילת ההפגנות השבועיות ברחבי ישראל, חצי שנה בדיוק אחרי תחילת מחאות המוצ"ש נגד המהפכה המשפטית, המארגנים חשפו הערב (יום שבת) חלקים מהתוכנית שלהם ליום השיבוש שהם מאיימים להוציא לפועל ביום שלישי הקרוב – אם יום לפני כן תאושר בקריאה ראשונה בכנסת ההצעה לביטול עילת הסבירות, כפי שהקואליציה מתעקשת כעת לעשות. בין היתר חשפו המארגנים כי ביום שלישי, אותו הם מכנים "יום התנגדות", תיערך "הפגנת ענק" בנמל התעופה בן גוריון – אחרי שהשבוע כבר נערכה שם הפגנה גדולה וסוערת למדי, שהסתיימה עם עשרות עצורים.
8 צפייה בגלריה
הפגנה מהפכה משפטית נתב"ג
הפגנה מהפכה משפטית נתב"ג
העימותים בהפגנה בנתב"ג ביום שני השבוע. עוד אחת מתוכננת, אם החקיקה תימשך
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
8 צפייה בגלריה
הפגנות נגד המהפכה משפטית
הפגנות נגד המהפכה משפטית
(צילום: יובל חן)
8 צפייה בגלריה
סוסים בפגנה בנתב"ג
סוסים בפגנה בנתב"ג
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
"אם החקיקה אכן תעבור בשני, יוכרז יום שלישי הקרוב כיום ההתנגדות הראשון לחודש יולי", מסרו מובילי המחאה. "במהלך יום ההתנגדות בשלישי יקיימו הארגונים, החל מהשעה 8:00 בבוקר, הפגנות, צעדות, שיירות ושיבושים ברחבי הארץ בשעה 16:00 תתקיים הפגנת ענק בנמל התעופה בן גוריון, והחל מהשעה 20:00, יתקיימו הפגנות וצעדות מתמשכות בערי ישראל".
אולי ברוח ההפגנה הצפויה בנתב"ג, ארגוני המחאה הוסיפו כי הם "קוראים היום קריאה אחרונה לממשלת ישראל לעצור את החקיקה, ולא להביא להצבעה בקריאה ראשונה את החוק הדיקטטורי הראשון שיתן לממשלה צ'ק פתוח לפעול בחוסר סבירות קיצוני".
הארגונים, המכנים עצמם "ארגוני המאבק בדיקטטורה", קראו לציבור הרחב "להיערך ביום שלישי הקרוב על מנת להצטרף ליום ההתנגדות, היה וממשלת ישראל אכן תעביר את חוק הדיקטטורה בשני בלילה". הם טענו כי סקטורים ומגזרים רבים "כבר התגייסו" וכי מעסיקים וחברות יאפשרו לעובדיהם להיעדר, עסקים ישביתו פעילות ושכירים רבים מתכוונים להודיע מחר למעסיקיהם עליהם על כוונתם להיעדר מהעבודה, "לרבות שכירים המאוגדים במסגרת ההסתדרות", לשון הודעה.
8 צפייה בגלריה
הצתה בהפגנה סמוך לקפלן
הצתה בהפגנה סמוך לקפלן
ההפגנה על אילון ביום רביעי. "אם הממשלה לא תעצור, המדינה כולה תעצור"
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
8 צפייה בגלריה
הצתה בהפגנה סמוך לקפלן
הצתה בהפגנה סמוך לקפלן
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
8 צפייה בגלריה
מדורות בהפגנה באיילון
מדורות בהפגנה באיילון
(צילום: REUTERS/Nir Elias)
דברים אלו נאמרו שעות אחרי שעשרות מנכ"לי חברות הייטק המתנגדים למהפכה המשפטית הודיעו כי עובדים שרוצים להשתתף בהפגנות ביום שלישי הקרוב יוכלו לעשות זאת ללא הורדה של יום חופש. בין החברות: קייטו, פאפיה גלובל, פייבר, איירון סורס, טייטו קאר, נטורל אינטלג'נס, סקאי ונקסאר. גם קרנות הון סיכון, בהן קומרה קפיטל, NFX של גיגי לוי וייס ודיסראפטיב של טל ברנוח, ישתתפו במחאה. בארגוני ההייטק אומרים כי עד יום שלישי הם צופים שיצטרפו ליוזמה כ-100 חברות.
מובילי המחאה הוסיפו בהודעתם הערב: "עם ישראל אינו חפץ בדיקטטורה, והוא אינו חפץ בחקיקה דיקטטורית חד צדדית ומסוכנת שתרסק את הכלכלה, תפגע בביטחון ותביא לקרע בעם. עם ישראל לא יוותר על הדמוקרטיה שלו ולא יחיה תחת עריצות קיצונית ומסוכנת. אנו קוראים היום לנתניהו ושותפיו הקיצוניים בממשלה - אם החוק עובר בקריאה ראשונה, ממשלת ישראל תאבד את הלגיטימציה שלה, אין לממשלה בדמוקרטיה מנדט לבטל את הדמוקרטיה. מול ממשלה לא לגיטימית זו חובה להתנגד. בשלישי הקרוב, אם החוק עובר לילה קודם, עם ישראל ייצא בהמוניו ליום התנגדות. אם הממשלה לא תעצור, המדינה כולה תעצור".

המילואימניקים טוענים: "950 במערך המ"מ והסייבר ההתקפי מסרבים להתנדב"

במקביל להפגנות עצמן, גם מחאת אנשי המילואים - שמאיימים להפסיק להתייצב להתנדבות בגלל המשך החקיקה - נמשכת: בהודעה שפרסמו הערב יוצאי מערך המ"מ (המבצעים המיוחדים) ואנשי הסייבר ההתקפי - ואשר שותפה על ידי מנהיגת המחאה שקמה ברסלר - נטען כי עד כה כ-950 איש מהמערך כבר הודיעו על הפסקת המילואים בהתנדבות, וכי חלקם אף השיבו בשלילה כאשר התבקשו לעשות זאת.
8 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים מול ביתו של יריב לוין
מחאת המילואימניקים מול ביתו של יריב לוין
אנשי מחאת המילואימניקים בהפגנה בחודש שעבר מול ביתו של שר המשפטים לוין. "הרודן וממשלת ההפיכה מחריבים את מערכת הביטחון הישראלית"
(צילום: יאיר שגיא)

בהודעה שהתפרסמה נטען: "כ-700 מאנשינו הפסיקו התנדבות וקשר עם המערכת באופן מוחלט כבר במרץ, והצהרנו שלא נשרת רודן עד לגניזה מוחלטת של ההפיכה והגעה להסכמה רחבה. בשבועות האחרונים נוספו אלינו עוד כ-250 איש מיוצאי המערך שהפסיקו התנדבות. כלומר כעת אנו כ-950 איש, מספר חסר תקדים בהתחשב בגודל המערכים שלנו".
"למען הסר ספק: מאז מרץ אנשינו נקראו למילואים ולסיוע למערכת בכל מיני דרכים - והשיבו בשלילה. הרוב הגדול של אנשינו הם מתנדבי מילואים פעילים, בגילאים צעירים, שתרומתם למערכת בנסיון מצטבר וידע היא אדירה. ה'מילואים' במערך המ"מ הם לא קונבנציונלים ולא שגרתיים, ומי שיודע יודע. אל תקשיבו לכל מיני ליצני טוויטר שלא מבינים מהחיים שלהם", נמסר עוד.
הפעילים טענו כי לא רק בקרב אנשי המילואים יש התנגדות חריפה, וכי גם אנשי קבע שוקלים לעשות מעשה: "אנו שומעים כבר חודשים על תסיסה אדירה בקרב חברינו אנשי הקבע הפעילים, שבמידה וחוק הדיקטטורה הראשון יעבור הם ישברו חוזים. יחידות רבות נוספות מכל רחבי צה"ל, שב"כ ומוסד נמצאות באותו מצב. היחידות שהודיעו על הפסקת התנדבות - כמו רופאים צבאיים, שלדג, 8200 ועוד - הן רק חלק קטן ממה שנראה בקרוב".
הם הזהירו כי קידום חקיקת המהפכה המשפטית גורם כבר עתה ל"קריסה איטית ושקטה של מערך המ״מ, שהוא אחד המערכים הבטחוניים הקריטיים ביותר של ישראל". האחריות לכך, הוסיפו, היא של הממשלה: "הרודן וממשלת ההפיכה מחריבים את מערכת הביטחון הישראלית. האחריות רק עליהם. לא ניתן להם".

רוטמן הצהיר: מתנגד לריכוך החוק

לצד שאר ההפגנות המתוכננות הערב, פעילי "מחאת המילואימניקים אחים לנשק" הודיעו כי הלילה יערכו "לילה לבן" מחוץ לביתו של שר הביטחון יואב גלנט בעמיקם: "לא מאפשרים לו להפקיר את הצבא", הכריזו. ההפגנה, כך נמסר היא חלק מ"שבוע מילואים למען הדמוקרטיה", שבמהלכו "יעצימו" המילואימניקים את המחאה שלהם: "השבוע ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל וחברי הממשלה יבינו את מגבלות הכוח של שבירת החוזה שבין הצבא והעם. כי צבא עם יש רק בדמוקרטיה!".
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יריב לוין, מירי רגב, ושמחה רוטמן
בנימין נתניהו, יריב לוין, מירי רגב, ושמחה רוטמן
רוטמן ונתניהו, ארכיון. הצעת החוק לביטול בפועל של עילת הסבירות תרוכך בהמשך? זה עשוי להוביל לחיכוך פנימי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חרף האיומים להחריף את המחאה, בקואליציה מתעקשים לאשר עד סוף הכנס הנוכחי של הכנסת, בסוף יולי, את הצעת החוק שתבטל את עילת הסבירות בכל הנוגע להחלטות נבחרי הציבור - הצעה שהיועמ"שית גלי בהרב-מיארה הזהירה כי תותיר "חור שחור" בדמוקרטיה הישראלית - וביום שני היא תובא כאמור להצבעה בקריאה ראשונה במליאה.
יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הצהיר בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" כי הוא אינו מתכוון לרכך בהמשך את הצעת החוק, אולם ההערכה במערכת הפוליטית היא שראש הממשלה בנימין נתניהו ככל הנראה כן ירצה לעשות זאת לקראת ההצבעה הסופית, מחשש להתגברות המחאה וביקורת בינלאומית - מה שעשוי להוביל למשבר קואליציוני. במקביל, בקואליציה כבר מסמנים מטרות נוספות אחרי סיום פגרת הקיץ, ובכללן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים.