1 צפייה בגלריה
איש עסקים עורך דין חליפה עניבה עו"ד
איש עסקים עורך דין חליפה עניבה עו"ד
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בהרצליה קיבל לאחרונה תביעה נגד עורך דין שקיבל לשמירה בנאמנות דמי שכירות על נכס של לקוח שלו, אבל לא העביר אותם והפר צו המורה לו לגלות מה נעשה בכספים. השופטת הדסה אסיף חייבה אותו לשלם כ-280 אלף שקל.
בעל הנכס, שיוצג על ידי עו"ד יורם שר, מחזיק בדירה יחד עם אחותו. כספי השכירות הופקדו בידי עורך הדין, ששימש כנאמן מכוח ייפוי כוח. בתביעה טען בעלי הדירה שבמהלך השנים קיבל עורך הדין דמי שכירות בסכומים ניכרים אך לא העביר לו אותם.
הוא הוסיף שהנתבע התחמק פעם אחר פעם ממתן פירוט בדבר התקבולים בידיו מדמי השכירות. יחד עם התביעה הכספית הוא עתר לצו למתן חשבונות, וביקש שבית המשפט יורה לעורך הדין להעביר לו את פירוט הכספים שקיבל ומה נעשה בהם.
עורך הדין התנגד לצו המבוקש למתן חשבונות, אך בית המשפט הורה לו לפרט את כלל הכספים שקיבל כדמי שכירות, מתי התקבלו, מה נעשה בהם ומה היו פירות אותם סכומים, ככל שהיו, והכל למשך שבע השנים שקדמו להגשת התביעה.
אלא שהנתבע לא מסר את המסמכים כפי שצווה. בנסיבות אלה טען בעל הדירה שיש להורות על מחיקת כתב ההגנה ועל מתן פסק דין כנגד עורך הדין בהעדר הגנה. הוא הדגיש שבהתנהלותו עשה עורך הדין שימוש לרעה בהליכי בית המשפט.
השופטת הדסה אסיף קבעה שיש יותר מסיבה אחת למחוק את כתב ההגנה של עורך הדין. היא ציינה שלפי תקנות סדר הדין האזרחי, "הליכי גילוי ועיון נאותים מהווים תנאי בסיסי לקיומו של הליך שיפוטי ראוי והוגן".
בפסק הדין הודגש שעורך הדין לא השלים את ההליכים המקדמיים של גילוי המסמכים, ולא צירף עותק מהאסמכתאות הרלוונטיות. תחת זאת, הוא בחר להגיש לא פחות משלוש בקשות למחיקת התביעה על הסף בשל אי גילוי מסמכים מצד התובע. כל הבקשות האלה נדחו.
השופטת הוסיפה שלא רק שהנתבע נמנע מלגלות מסמכים כפי שצווה, אלא גם התעלם באופן בוטה מהצו שחייב אותו להעביר חשבונות לתובע אף שהודה שהיה מיופה כוחו שלו ושקיבל עבורו כספים אותם הפקיד לחשבונו הפרטי. "די בהתנהלות זו על מנת להצדיק את מחיקת כתב ההגנה של הנתבע", קבעה.
עוד נפסק שטענות עורך הדין בכתב ההגנה כלליות וסתמיות. השופטת סיכמה שהתנהלותו מעידה על זלזול מופגן בקיומו של הליך ראוי ותקין, וכי הוא עשה דין לעצמו תוך הפרה בוטה של החלטות בית המשפט. לפיכך היא הורתה על מחיקת כתב ההגנה וקבלת התביעה במלואה, תוך חיוב עורך הדין ב-250 אלף שקל בתוספת הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 30 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד יורם שר • ב"כ הנתבע: לא צוין • ynet הוא שותף באתר פסקדין