1 צפייה בגלריה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה באשדוד קבע לאחרונה שילדיה של אישה שהלכה לעולמה יקבלו את כספי ביטוח החיים שלה, אף שבצוואתה היא הורישה אותם למי שהיה הידוע בציבור שלה לפני מותה.
המנוחה ובן זוגה חיו כידועים בציבור עד מותה ממחלת הסרטן. קודם לכן ערכו השניים צוואה בעדים שקבעה בין היתר כי אם האישה תלך לעולמה לפניו, אזי ביטוח מנהלים ו/או תוכניות חסכון שיהיו לה, אם יהיו, יועברו אליו.
אלא שהמנוחה הייתה מבוטחת במהלך חייה בביטוח חיים, שבו מונו ילדיה מנישואיה הראשונים כמוטבים. ואכן, אחרי מותה הם קיבלו כ-668 אלף שקל. שלושה חודשים לאחר מכן ניתן צו קיום לצוואתה, ובתגובה הגיש בן זוגה תביעה לבית המשפט. לטענתו, הוראת הצוואה מפורשת למדי והיא מעניקה לו בלבד את כספי ביטוח החיים. הוא הוסיף כי חרף סעיף 147 לחוק הירושה, המחריג ככלל כספי ביטוח מהעיזבון, במקרים שבהם המת מציין במפורש כי ברצונו להעניק את הכספים לזוכה בצוואה – יש לכבד זאת.
מנגד טענו הילדים כי עצם היותם מוטבים בפוליסת הביטוח של אימם גוברת על ההוראה בצוואה לטובת התובע. הם הוסיפו כי אימם הביעה בערוב ימיה רצון ברור לשנות את הסעיף הזה בצוואה כך שהם יקבלו את כספים.
השופט רמי בז'ה ציין שהפסיקה אכן מכירה באפשרות לעדכן מוטבים בפוליסת ביטוח באמצעות צוואה, גם לאחר מות המבוטח. אלא שבמקרה זה הוא שוכנע כי רצונה האמיתי של האישה היה דווקא לסטות מההוראה הצוואתית ולדבוק בבחירתה המקורית – שיוך כספי ביטוח החיים לילדיה.
בפסק הדין נכתב כי ברקע החלטת המנוחה לצוות את כספי הביטוח לבן זוגה הייתה ככל הנראה המחשבה שהוא ימות לפניה, שכן היה מבוגר ממנה ב-13 שנים. אלא שמעת שהתחוור לה שהיא חולה מאוד וייתכן שתמות קודם, בחרה לתת את הכספים לילדיה.
השופט קבע זאת על סמך כמה ראיות, בראשן הודאתו המפורשת של בן הזוג במהלך שיחה ספונטנית עם הילדים, כי עם גילוי מחלתה ביקשה אימם להעביר להם את מאות אלפי השקלים תוך סטייה מהצוואה. דברים דומים עלו במסגרת שיחה שניהלה עם חברתה שלושה שבועות בלבד טרם מותה. זאת ועוד, במהלך חקירתו הנגדית נשבר התובע והודה כי רצונה האחרון של המנוחה היה לצוות את הכסף לילדים. בנסיבות אלה, נקבע, מושתק התובע מלטעון את ההיפך.
"רצונה המאוחר הברור של המנוחה כעולה מהראיות שהוצגו בפני היה שהנתבעים הם שיקבלו את כספי ביטוח החיים שלה", סיכם השופט והדגיש כי גם לשיטת בן הזוג העיקרון הקובע הוא קיום רצון המת. לאור זאת התביעה נדחתה ונקבע כי בן הזוג ישלם לילדי המנוחה הוצאות משפט בסך 40 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד אורן גולן • ב"כ הנתבעים: עו"ד צחי לסרי • עו"ד רחל דון יחייא עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין