1 צפייה בגלריה
ויכוח בין נשים
ויכוח בין נשים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה לאחרונה אם לשלוש, שערערה על החלטה קודמת שהרחיבה את זמני השהות של הבנות עם בת זוגה לשעבר, שגידלה אותן איתה. השופט נפתלי שילה קבע שאף שאין לבת הזוג מעמד כלפי הבנות, מדובר בטובתן לפי המלצת אנשי המקצוע.
בנות הזוג לשעבר חיו יחד 11 שנים תחת קורת גג, ובמהלכן ילדה המערערת את שלוש הבנות. הן גידלו אותן יחדיו ותיפקדו כאימהות לכל דבר ועניין. ב-2019 הן אף פנו יחד בבקשה לקבל צו הורות פסיקתי שלפיו בת הזוג הלא-ביולוגית תוכר כאם הקטינות, אך בסופו של דבר מעמדה המשפטי לא הוסדר עקב חילוקי דעות בין בנות הזוג.
באוגוסט 2021 הן נפרדו והאם הביולוגית לא אפשרה עוד לבת הזוג לשעבר לפגוש את הבנות. בעקבות זאת, בת הזוג הגישה בקשה לסעד זמני של הסדרי שהות. בקשתה התקבלה ונקבע שהבנות ישהו אצלה פעמיים בשבוע ללא לינה. לאחר שערעור האם הביולוגית על החלטה זו נדחה, הגישה זוגתה לשעבר תביעה להרחבת זמני השהות, משמורת משותפת וצו הורות.
בתסקיר של עובדת סוציאלית נכתב כי לבת הזוג חלק משמעותי וחיוני בחיי הבנות, ושהנתק ממנה יצר אצלן בלבול וקונפליקט. בית המשפט למשפחה אימץ את המלצת התסקיר להרחיב את זמני השהות וקבע שהבנות ילונו אצל בת הזוג פעמיים בשבוע ובכל סוף שבוע שני.
עו"ד יעל ורדעו"ד יעל ורדצילום: ליהי קליין
על כך הגישה האם הביולוגית בקשת רשות ערעור. היא טענה כי ההחלטה על הרחבת הסדרי השהות פוגעת באוטונומיה ההורית שלה ומתעלמת מהנזק שייגרם לבנות אם בסופו של יום לא יינתן לבת הזוג צו הורות או שתביעתה למשמורת משותפת תידחה.
מנגד, בת זוגה לשעבר הפנתה לתסקיר שקבע כי הבנות זקוקות לקשר משמעותי עימה. לטענתה, אף שטרם ניתן צו הורות, בפועל היא משמשת לבנות כאם פסיכולוגית ואפוטרופוסית ולכן הכרחי לקבוע לה זמני שהות משמעותיים.
ואכן, השופט שילה דחה את בקשת הערעור. הוא ציין שהאם הביולוגית צודקת אמנם בטענתה שבדרך כלל, במקרים שבהם טרם הוסדר המעמד ההורי של בן הזוג, הסדרי השהות שניתנים אינם רחבים ומטרתם בעיקר למנוע נתק. עם זאת, במקרה זה טובת הקטינות כפי שעולה מהתסקיר היא להרחיב את הקשר, במיוחד לאור העובדה שהמשיבה שימשה כהורה שלהן בפועל מיום לידתן.
הוא הוסיף כי אף שלמשיבה אין עדיין מעמד משפטי כהורה, אין מניעה להעניק לה הסדרי שהות מורחבים – שלמעשה משמרים את המצב שהיה קיים עד לפרידת בנות הזוג – כסעד זמני. הוא ציין שאמנם ההחלטה פוגעת באוטונומיה של האם הביולוגית, אולם הפגיעה בקטינות תהיה קשה יותר אם הסדרי השהות לא יורחבו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשת: עו"ד שלום כהן • ב"כ המשיב: עו"ד עירא הדר • עו"ד יעל ורד עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין