הניסוחים הסופיים של סעיפי התוכנית הכלכלית המיוחדת למאבק בהתייקרויות עדיין מתנהלים במשרד האוצר היום (ד') בשעות אחר הצהריים, רגע לפני שזו צפויה להתפרסם. במשרד ראש הממשלה הודיעו כי התוכנית תובא לידיעת הציבור במסיבת עיתונאים שיכנסו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי בשעה 20:00.
ל-ynet נודע כי כשעתיים בלבד לפני מסיבת העיתונאים, הוצמדה לרפורמה בלחץ פוליטי כבד של ראש הממשלה בנט וראש הממשלה החליפי לפיד - ובניגוד מוחלט לעמדת כל בכירי משרד האוצר - תוכנית סיוע לעסקים שנפגעו מהאומיקרון. בעת פרסום הידיעה יושבים בכירי האוצר ומנסחים משפטית את תנאי הסיוע שיינתן לפי ירידה במחזורים של בעלי העסקים בהשוואה למצב עסקיהם ערב הקורונה ב-2019. כזכור, גם שר האוצר עצמו אמר כי יש להמתין לחודש מרץ כדי לבחון את מידת הפגיעה בעסקים בחודשים ינואר ופברואר. אולם, כפי שנודע, שרים בכירים בממשלה התנגדו לאשר את התוכנית הכלכלית שתפורסם הערב אם לא ייכללו בה גם הבטחות הסיוע לעסקים שנפגעו באומיקרון.
בנוסף נודע, כי ככל הנראה רוב סעיפי הרפורמה בחקלאות לא צפויה להיכלל בתוכנית, והיא תידחה. יחד עם זאת, בנושא היבוא בחקלאות מתקיימים עדיין דיונים עם נציגי החקלאים, אך גורם באוצר אמר כי הסיכוי שהיא תיכלל בצעדים הערב הוא "פחות מחמישים אחוז". שני נושאים שכן נוגעים לחקלאים, שלא בתחומי הירקות והפירות, צפויים להיכלל בכל זאת בצעדים שיפורסמו הערב: הורדת המכסים על הבשר וצמצום המכסים על דגים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
אביגדו ליברמן , נפתלי בנט
אביגדו ליברמן , נפתלי בנט
שר האוצר אביגדור ליברמן וראש הממשלה נפתלי בנט
(צילום:אלכס קולומויסקי, רויטרס)
שאר הצעדים העיקריים שצפויים להיכלל בתוכנית:
  • ביטול והורדת מכסים על מספר גדול של מוצרי מזון וצריכה.
  • מתן מענק חד פעמי נוסף למקבלי מס הכנסה שלילי כבר בזמן הקרוב, עוד לפני ליל הסדר.
  • הענקת נקודות זיכוי נוספות להורים עובדים לילדים.
  • הפחתה מסוימת של תשלומי מס הכנסה למשתכרים עד השכר הממוצע במשק, כ-11 אלף שקל.
  • הקשחת תנאים כלפי מונופולים שיפחיתו את כוחם בתחומי מוצרים שונים.
הדיונים על התוכנית הכלכלית נמשכים במשרד האוצר ברציפות מאז יום ראשון בבוקר ואף גלשו לדיונים עד לשעות הבוקר המוקדמות ביממה הקודמת והבוקר. גורם באוצר ציין כי בסך הכל כבר קויימו דיונים על התוכנית למאבק בהתייקרויות במשך כ-70 שעות. עיקרי התוכנית כבר הוצגו על ידי בכירי משרד האוצר לראש הממשלה, נפתלי בנט, שדרש להכניס לתוכה עוד מספר סעיפים.
יחד עם זאת, יצוין שמשרד האוצר מגבש את הצעדים הפעם ללא התערבות מתמדת בעת גיבושם מצד אנשי משרד ראש הממשלה. זהו מצב שונה מאשר היה קיים כאשר הפרופ' אבי שמחון היה יועצו הכלכלי ומקורבו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, והרבה להתערב בתוכניות שהוכנו במשרד האוצר, כמו חלוקת המענקים השונים.

"נקודות זיכוי? מנסים להראות כאילו עושים"

בתוך כך, פרופסור שמחון התייחס הבוקר בראיון לאולפן ynet לצעדים המסתמנים, ואמר כי "כדי להוריד את יוקר המחייה אכן הורדת מחיר החשמל היא חשובה מאוד, וצריך לעשות את זה. מה גם שהיום הגירעון של ישראל כל כך נמוך, הרבה הרבה יותר נמוך מאשר חלק גדול מהמדינות המפותחות בעולם, אין סיבה לא לעשות את זה".
שמחון הוסיף: "יש מקום גם לקצץ מעט מהמס על דלק, מה גם שאני חושש שאם הדברים יישארו כמו שהם אז בחודש הבא מחיר הדלק יעלה עוד פעם. זה בעניין יוקר המחיה, כמובן צריך להמשיך ולפעול אל מול הספקים, אל מול החברות".
3 צפייה בגלריה
אבי שמחון עם בנימין נתניהו
אבי שמחון עם בנימין נתניהו
שמחון עם נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
אחד הצעדים בהם אמורה לנקוט הממשלה הוא כאמור מתן נקודות זיכוי במס להורים עובדים לצד מענק מס הכנסה שלילי להורים ששכרם נמוך במיוחד. פרופ' שמחון חושב שמדובר באחיזת עיניים: "נראה לי שבנושא נקודות הזיכוי מנסים להיראות כאילו עושים ובעצם לא עושים. אם אנו מדברים על הכנסה, הדבר החשוב זה השחיקה שהייתה בארבע השנים האחרונות מאז שהועלה שכר המינימום. מאז הייתה אינפלציה של משהו כמו 6-5 אחוזים, אולי קצת יותר. זה שחק את שכר המינימום.
"בזמן המשבר לא היה מקום להעלות אותו אבל עכשיו עברנו את המשבר, כל המעסיקים אומרים שחסרים עובדים ולכן זה מצב שבו ניתן וצריך להעלות את שכר המינימום. חייבים להעלות אותו והיום. לא להגיד בואו נחשוב על זה ונשלח את אנשי האוצר שיביאו לנו תוכניות. אלה שטויות, זה לא רציני. מי שצריך לדעת מה צריך לעשות אלה קובעי המדיניות. לפקידי האוצר יש את המחשבות שלהם, את ההבנות שלהם והתובנות שלהם".
אבל הם לא יכולים לקבוע מדיניות. "הם לא נבחרו על מנת לקבוע מדיניות, הם נבחרו על מנת ליישם מדיניות. לכן כשאומרים 'בואו ניתן להם 3 ימים לחשוב' זו דרך להגיד 'בואו ניתן לנו 3 ימים לחשוב לראות מה קורה מסביב ואז לפעול'".
3 צפייה בגלריה
"יש מקום לקצץ מעט מהמס על הדלק"
"יש מקום לקצץ מעט מהמס על הדלק"
"יש מקום לקצץ מעט מהמס על הדלק"
(צילום: shutterstock)
שמחון התייחס גם להצהרות היבואנים על עליות מחירים, ולשאלה מדוע גם ממשלת נתניהו לא השכילה להתמודד עם המצב: "אין פה זבנג וגמרנו, יש פה תהליך סיזיפי ארוך וקשה. אני בעניין כבר 11 שנה, מאז שהייתי חבר בוועדת טרכטנברג, ויש כל הזמן שעושים דברים אבל זה לא עולם כזה פשוט של הנה יאללה יש פה צעד, בואו נעשה את זה ונפתור את הבעיה. בגלל שאין פתרון פשוט עושים כל הזמן שרשרת רפורמות, האחרונה הייתה רפורמת הקורנפלקס. אבל הממשלה צריכה לזכור, והממשלה שאני שירתתי זכרה, שעדיין אנו צריכים להיות כל הזמן מול החברות ולהגיד להן 'אתן לא יכולות להשתולל' ואכן הן לא השתוללו. כשהן ידעו שעומד מולן שר אוצר, ראש ממשלה וממשלה שלא תיתן להן להשתולל, הן לא השתוללו".
אתה אומר שהממשלה הנוכחית נתנה להן להשתולל? "לא. ב-2018 כשהן התכוונות להעלות מחירים הן נקראו לשר האוצר, היו לנו דיונים גם עם ראש הממשלה, ואמרו להן שזה לא יקרה, ואם כן, נפעיל את הכלים שיש בידי הממשלה. והן נסוגו, הן לא אמרו 'טוב 3 חודשים עד אחרי פסח'. הן נסוגו. ואכן האינפלציה לא הייתה ברמתה כפי שהיא היום. עשר שנים לא היינו בכאלה רמות אינפלציוניות".
פורסם לראשונה: 11:17, 09.02.22