יממה לפני פרסומה הצפוי של התוכנית הכלכלית המיוחדת לבלימת ההתייקרויות בארץ, עדיין לא סוכמו סופית רוב הצעדים שיופיעו בה. לחצים של שרים ושל ראשי מפלגות, בהן ימינה בראשות ראש הממשלה נפתלי בנט, יש עתיד וכחול לבן, לשלב צעדים מהותיים בתוכנית כמו הפחתה משמעותית במס על הדלק והפחתות בשיעורי מס הכנסה, נתקלים בהתנגדות של בכירי משרד האוצר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כפי שנודע ל-ynet, מחר (ד') בערב יכנס ראש הממשלה בנט - שמעוניין להראות לציבור שהוא זה שמוביל את המהלך של המאבק בהתייקרויות - מסיבת עיתונאים מיוחדת בהשתתפות שרי האוצר והכלכלה, שתתקיים במשרד ראש הממשלה, ולא במשרד האוצר כפי שחשבו תחילה.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
שר האוצר אביגדור ליברמן וראש הממשלה נפתלי בנט
(צילום: ניב קנטור ורויטרס)
ראשי האוצר קיימו בלילה האחרון דיונים מרתוניים עד השעה 3:00 לפנות בוקר, וגם בלילה הקרוב מתוכננת ישיבה "אפילו עד אור הבוקר", כדי להספיק להציג את התוכנית המלאה המיוחדת למאבק בהתייקרויות כבר מחר במסיבת עיתונאים שצפויה לשעות הערב.
לפי שעה בטוחים רק שלושה צעדים: הפחתה מסיבית של מכסים על כעשרה תחומים שונים של מוצרים מיובאים ובעיקר מוצרי מזון, בתוכם בשר; הפחתת הייקור במחיר החשמל מ-5.7% לכ-2% בלבד באופן זמני לפי שעה ומתן נקודות זיכוי במס להורים עובדים לצד מענק מס הכנסה שלילי להורים ששכרם נמוך במיוחד.
כמו כן, ל-ynet נודע כי ייתכן שהרפורמה בחקלאות תידחה ולא יפורסם מחר שהיא תתחיל חד צדדית. במשרדי ראש הממשלה והאוצר מנסים להגיע להסכמות עם החקלאים ולא להכריז על הרפורמה לבדם.

הפשרה שתרגיז את החרדים והקרב על הדלק ומס ההכנסה

בעוד שראש הממשלה בנט וראשי המפלגות בקואליציה דורשים להפחית לאלתר את מחירי הדלק ואת שיעורי מס ההכנסה לאנשים עובדים ששכרם נמוך, במשרד האוצר מתנגדים בתקיפות להפחתת המס על הדלק ומחפשים נוסחה כלשהי שתאפשר הפחתת שיעורי מס הכנסה אך ורק למשתכרים עד 11 אלף שקל. בנושא נקודות הזיכוי, שלו התנגדו תחילה באוצר, הושגה הלילה הסכמה, אך עדיין לא על הפרטים הסופיים.
בנושא מחירי הדלק עמדת האוצר היא חד משמעית: בה בשעה שבכל העולם נעשים מהלכים לצמצום השימוש בפחם ובנפט, בעיקר לאחר ועידת האקלים מטעם האו"ם שהתקיימה בסוף חודש אוקטובר בגלזגו שבסקוטלנד, גורמים המעורבים בשיחות ציינו, כי לא יעלה על הדעת שדווקא בישראל יופחתו מחירי הדלק ויגדל השימוש בדלק, בניגוד לעמדה שהציגה ישראל בוועידת האקלים הבינלאומית ושצוטטו בהרחבה בעולם.
גורם באוצר ציין כי ראש הממשלה נפתלי בנט עצמו הכריז בוועידת גלזגו כי ישראל תצמצם את פליטת גזי החממה בהדרגה עד לשנת 2050, וכי ישראל תתחיל לפעול באופן מיידי, לצמצום השימוש בחומרים מזהמים וכי ישראל מצויה כבר ב"מהפכה" בפעילותה בתחום שינויי האקלים.
מההתבטאויות באוצר עולה כי ממש לא ברור אם אכן בסופו של דבר יוחלט על הפחתת המס על הדלק, כפי שדורשים בכירי מפלגות הקואליציה, ולמעשה זאת תהיה כניעה לדרישותיהם. אולם, הנושא טרם הוכרע סופית.
עוד מהלך שבאוצר מתנגדים לו הוא הפחתה משמעותית בשיעורי מס ההכנסה, שכן השכבות החלשות לא ייהנו כלל מצעד כזה, משום שעד הכנסה של כ-8,000 שקל כמעט ולא נגבה מס הכנסה. גורם באוצר ציין כי "העניים ברובם ממילא לא משלמים מס הכנסה ובוודאי לא מקבלי שכר המינימום. אין סיבה לתת הנחות במס הכנסה למשתכרים שכר גבוה".

עם זאת נודע שהצעת האוצר היא מעין פשרה מול התביעות: צפויה מחר החלטה של סיוע בהעלאת נקודות הזיכוי עבור ילדים להורים עובדים. אולם, מהלך כזה עלול להיתקל בכעס רב מצד המפלגות החרדיות והערביות, שבהן שיעור ההשתתפות בשוק העבודה נמוך במיוחד, אך מספר הילדים הממוצע אצלם גבוה. כעת מחפשים פתרון שיניח את דעת המשפחות ברוכות הילדים שאין בהן הורים עובדים.
עוד הצעות שנשקלות במסגרת התוכנית הן: הפעלת רשות התחרות במספר תחומים, בין השאר בצמצום הריכוזיות של מונופולים בתחום המזון, וכמו כן בחקיקה שתגביל לשיעור נמוך יחסית את הצגת המוצרים של החברות הגדולות במשק על המדפים הנצפים ביותר במרכולים, מהלך שמובילים בין היתר חברי הכנסת מטעם מפלגת יש עתיד.
בתוך כך, היום פשטה רשות התחרות על משרדי יוניליוור, במסגרת חקירת תיאום המחירים שהחלה לפני שלושה חודשים.
התוכנית הסופית תוצג, כאמור, אם לא יהיו עיכובים של הרגעה האחרון, מחר לפנות ערב, לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט ביקש משר האוצר אביגדור ליברמן לקצוב לבכירי משרד האוצר זמן להצגת הצעדים רק עד מחר. בין השאר נועדו הצעדים לבלום את המתקפות של האופוזיציה, התקשורת והציבור הרחב בגין גל ההתייקרויות האחרון. "מי שלוחץ עוד ועוד בנושא הוא ראש הממשלה ולכן הצעדים יוצגו מחר", אמרו גורמים המעורבים בדיונים במשרד האוצר.