"על האמת להיאמר: המשקיעים שמשוחחים איתנו בחודשים האחרונים מודאגים מאוד מפני מהלכים חד-צדדיים והחשש שלהם, וכמובן גם שלנו, מהקרע בעם, גורמים לעצירת ההשקעות מצידם ולפגיעה - שעלולה להיות בלתי הפיכה והרסנית - בכלכלה הישראלית. לכן אנו קוראים יחדיו - פה אחד - תעצרו. תדברו. תגיעו להסכמות". כך אמר היום אחר הצהריים (שישי) מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן, במסגרת עצרת המחאה שמקיים פורום העסקים בירושלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
"פורום העסקים", שמורכב מבכירים רבים במשק ומאורגן על ידי בעלי פוקס הראל ויזל, ערך "קבלת שבת" במאהל המחאה שהקים בירושלים וקרא לממשלה שוב לעצור את החקיקה של המהפכה המשפטית ולנסות להגיע להסכמות. עם זאת, בשלב זה לא נראה שילכו למהלך של השבתה.
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
אנשי פורום העסקים בעצרת בירושלים
(צילום: רוני - מדיה 2000)
בכנס נכחו כ-150 אנשי עסקים מובילים, בהם: ערן וולף – מנכ"ל מימון ישיר, הראל ויזל – בעלים, מנכ"ל ודירקטור קבוצת "פוקס - ויזל", עידו נויברגר – מייסד ומנכ"ל ווליו בייס שוק ההון, ליאורה עופר – בעלת השליטה ויו"ר עופר השקעות ומליסרון, אילן בירנפלד – מנכ"ל דלויט, איציק אברכהן – יו"ר שופרסל, לילך אשר טופילסקי – שותפה בכירה בקרן ההשקעות פימי, משה לארי – מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, דב קוטלר – מנכ"ל בנק הפועלים, סמדר ברבר צדיק – מנכ"לית הבנק הבינלאומי, מריוס נכט – בעלים חברת אנג'לס, קרן כליפה – מנכ"לית גזית ישראל, אבי לוי – מנכ"ל דיסקונט ואורי לוין – מנכ"ל תדהר.
נואם נוסף היה מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, שקרא גם הוא לעצור את החקיקה ולהידבר כדי להגיע להסכמות. בין היתר אמר: "אנחנו כבר חצי שנה עמוק בחוסר ודאות שפוגע באחדות ובחיבור בין חלקי החברה. הפגיעה היא גם ביכולת שלנו להתמודד עם שלל אתגרים כלכליים, לאור שינויים בכלכלה העולמית מדי יום ביומו. הדבר החשוב היום באמת, הוא למנוע את הפילוג, בתוך העם ובקרב המשפחות שלנו ולעצור את הנזק הערכי והכלכלי שמתרחש מול עינינו, שעלול להיות גם בלתי הפיך.
"בעולם העסקי אנחנו יודעים שעסקה טובה היא עסקה שבה שני הצדדים לא יצאו עם מלוא תאוותם בידם. אין מנצח ואין מנוצח. נבחרי הציבור אמונים על מלאכת הפוליטיקה וחובתם להגיע להסכמות. נדרשים אומץ ומנהיגות לדבר בלב פתוח ואוזן קשבת – לא בשיח מבזה ורדוד שאינו מכבד האחד את השני. לצערי מה שהציבור הפנים הפוליטיקאים טרם הפנימו".
פרידמן הבהיר בדבריו, כי "כל מערכת איכותית מכירה בכך שהיא צריכה לעשות מעת לעת שינויים. שינויים עושים בהידברות. שינויים עושים בקונצנזוס. האחריות שלכם נבחרי הציבור, מכל המפלגות, היא למנוע את הקרע בעם. אחריותכם להגיע להסכמות. אנו לא נאמר מהן ההסכמות. זה תפקידכם. זו אחריותכם. אנו רק דורשים: תעצרו, תדברו, ותגיעו להסכמות. הסכמות רחבות עדיפות עשרות מונים על הפגיעה הבלתי הפיכה של היעדר הסכמות כאלו - ושל הקרע הנורא שנפער כעת בתוך העם היקר לכולנו. עדיפה הסכמה שאינה עונה על כל המאוויים של כל צד בוויכוח, על פני נזקים בלתי הפיכים לכלכלה, לחברה, למדינה. הסכמות שיידרשו שינוי - ניתנות לעדכון בעתיד. נזקים בלתי הפיכים, שיתרחשו בהיעדר הסכמות רחבות - אינם ניתנים עוד לתיקון.
"אנו פה כדי למנוע את מה שקרה בעיר הזו - בירת הנצח של ישראל - לפני כ- 2,000 שנים, עת כשלו המנהיגים של אותו דור במימוש אחריותם לאחות את הקרע בעם".
ההחלטה על אוהל המחאה מול הכנסת בירושלים התקבלה לאחר שבשבוע שעבר נערך כינוס של הפורום במלון דן בת"א ובנוכחות חבר הכנסת בני גנץ שהוזמן אליו במאמץ, שלא צלח, לשכנעו להצטרף לממשלה. בסופו של הכנס יצאה הודעה זהירה שקראה לקואליציה לבוא להידברות ואיימה כי אם יחצה קו אדום הפורום יפעל נגדה באמצעים החוקיים שבידיו, אך לא נקטה בצעדים אופרטיביים, ועל כך חטף הפורום ביקורת.
גם דנה עזריאלי, בעלת קבוצת עזריאלי, נאמה ואמרה בין היתר: "אני קוראת למנהיגים שלנו - תתרוממו לגודל השעה. איפה אתם? אנחנו כולנו - ראשי המשק כולו - קוראים לכם מכאן - לעצור את החקיקה החד-צדדית ולהגיע להסכמה רחבה על שינויים שיהיו מקובלים על רוב העם. המדינה שאני עליתי אליה - היא מדינה יהודית ודמוקרטית, שחתרה וחותרת לשיוויון זכויות מלא בהתאם לערכים של מגילת העצמאות. עכשיו אנחנו כאן, בשעת החירום שבה חייבים גם שעת רצון ונחישות מצד כל הצדדים, לשבת, לדבר - בנפש חפצה. עוד לא מאוחר לנסות ולרפא את הקרע שנוצר אצלנו בעם ופוגע בחוסן הלאומי שלנו".
בתוך כך, ראשי פורום העסקים, יחד עם ראשי חברות ההייטק, לשכת עורכי הדין ומשרדי עורכי הדין המובילים, בתי חולים ו"החלוקים הלבנים", מטה האקדמיה, הסטודנטים ועוד - החליטו לעלות ביום ראשון הקרוב לירושלים ולהצטרף לאירועי המחאה כנגד המהפכה המשפטית.
מנהלי כל החברות האלו, שמעסיקים מאות אלפי אנשים בישראל, הודיעו כי ישתתפו בעצמם באירועי המחאה ויאפשרו גם לעובדי החברות להשתתף באירועים ברחבי הארץ.
מפורום העסקים וממחאת ההייטק נמסר: "הגענו לרגע האמת של המאבק על פניה של מדינת ישראל ואי-אפשר לעמוד מנגד. לא נשתוק בזמן שממשלת ישראל מחריבה את כלכלת ישראל, מפרקת את צבא העם וקורעת את המדינה לשניים. נילחם בכל כוחנו על הדמוקרטיה. אנחנו קוראים לכל המגזרים בחברה הישראלית לגלות מנהיגות ולהצטרף אלינו ליצירת הסכמה רחבה שתאחה את הקרעים".