רק 115 מיליון שקל מתוך מיליארד שקלים שהובטחו לפני כשלושה שבועות הועברו עד כה על ידי הממשלה למנהלת התקומה, ולכן רבים מהתושבים לא מקבלים את הסיוע המובטח, וחלק מהספקים גם לא מקבלים את הכסף. הסיבה: סירובו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להעביר, חרף הבטחתו לאחרונה, כספים קואליציוניים למטרות המלחמה.
במנהלת התקומה התקבל עד כה רק כעשירית מהסכום שנקבע שיש להעביר אליה כדי שהכסף יועבר בהקדם למועצת האזוריות, לקיבוצים ולמושבים, וכמו כן לעיר שדרות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ'
סמוטריץ'
סמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם)
כעת ממתינים במנהלת להעברת 570 מיליון שקל בלבד עד לסוף שנת 2023. זאת, מתוך מיליארד השקלים שהוחלט להעביר למנהלת השנה. יתרת הכסף תועבר רק במסגרת תקציב 2024, כאשר בשנה הבאה אמורים לעבור למנהלת ממילא על פי התכנון עוד מיליארדי שקלים.
אי העברת הכספים מונעות תשלום לספקים של המנהלת, שכבר ביצעו עבודות שיקום הכרחיות ראשונות בעשרות יישובי עוטף עזה. חלק מהספקים כבר הודיעו שישקלו אם להמשיך לעבוד בעוטף בתנאים הקיימים.
כאמור, עד היום הועברו למנהלת רק 115 מיליון שקל וכעת צפויה העברת סכום של 455 מיליון שקל נוספים בלבד.
בין השאר מדובר בהוצאות מתוכננות ראשונות של מנהלת התקומה לשיקום נכים, פיזית ונפשית, שנפגעו באירועי ה-7 באוקטובר, סיוע דחוף לחקלאים ששטחיהם נפגעו קשות, סיוע למפעלים שהושבתו והשקעה ראשונית בתשתיות האזור שניזוקו קשות בשבעה באוקטובר וגם לאחר מכן.
העברת מלוא הסכום נובעת מסירובו של שר האוצר סמוטריץ' לקצץ לחלוטין את הכספים הקואליציוניים, ולכן מתוך 2.5 מיליארד השקלים שטרם חולקו במסגרת הכספים הללו יועברו רק 1.6 מיליארד שקלים, 70% בלבד, למטרות המלחמה. רוב הכספים שלא יועברו לצרכי המלחמה מיועדים לשלם העלאת שכר גבוהה למורים החרדים בחינוך הבלתי רשמי, שבו אין מלמדים לימודי ליבה.