"מנהלת תקומה", שהקומה כדי לשקם את יישובי עוטף עזה אחרי מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס בשבת של ה-7 באוקטובר, תעביר מחר (רביעי) לכל יישוב בעוטף שני מיליון שקלים מקדמה על הנזקים שנגרמו מאז החלה מלחמת חרבות ברזל, אבל מסתבר שלא כל היישובים יקבלו את הכסף.
יישובים שבהם נרצחו אנשים ונגרמו נזקים נשארו מחוץ לתוכנית מכיוון שהם נמצאים במרחק של מעל ארבעה קילומטרים מהגבול עם עזה. בין היישובים שאינם בתוכנית, רק בגלל 100 מטר, מבטחים, יכיני, פרי גן ועוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
קיבוץ בארי
קיבוץ בארי
ההרס בעוטף עזה
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
"מפקירים אותנו פעם נוספת", אומר איתן אהרון, מזכיר מושב מבטחים. "מדובר על יישובים שנלחמו יחד, כתף אל כתף, נרצחו אזרחים וחברי כיתות כוננות. בתים נפגעו מרקטות ומטילי כתף. היישובים האלה הפכו לחזית ועדיין ניצבים בחזית. איך הגענו למצב הזה שככה עושים הפרדה בין היישובים. נגרמו לנו נזקים אדירים ואף אחד לא עומד לצידנו. אנחנו לא נשתוק ונעמוד על שלנו עד שהממשלה תתעורר".
ראשי הרשויות בעוטף עזה הביעו זעם על ההחלטה ודורשים לשנות התוכנית. "המדינה עוד לא מבינה את גודל האירוע והשפעתו על כל היישובים בכל הרשויות של עוטף עזה. מה שהיה לא יכול להימשך ואנחנו דורשים לשנות את ההגדרות".
במועצה האזורית אשכול, שחלק מיישוביה אינם בתוכנית, הביעו זעם ואמרו: "מי שקבע את הגבולות מחדש אלה המחבלים של חמאס ולא ממשלת ישראל, והקו הדמיוני שקבעה. צריך לשנות את כל תפיסת ההתייחסות לישובים".
המכתב ששלח משה אדרי לראשי המועצות
במכתב ששלח משה אדרי, ראש מנהלת התקומה, לראשי המועצות האיזוריות אשכול, שדות נגב, שער הנגב וחוף אשקלון, בנושא "מתן מקדמות ראשוניות" הוא כתב כי "המקדמה הנ"ל תוקצה לטובת כל פעילות הנדרשת באופן מיידי ואשר נכללת במטרות המנהלת שהוגדרו בהחלטת ועדת השרים מיום חמישי האחרון. הסכומים יוקצו באמצעותכם ליישובים להלן, בהתאם למפתח של שני מיליון שקלים לכל יישוב:
"מועצה איזורית אשכול - 20 מיליון שקלים ליישובים בארי, חולית, כיסופים, כרם שלום, מגן, ניר יצחק, ניר עוז, נירים, סופה ועין השלושה.
"מועצה איזורית שדה נגב - 4 מיליון שקלים ליישובים סעד ועלומים.
"מועצה איזורית שער הנגב - 12 מיליון שקלים ליישובים אור הנר, ארז, כפר עזה, מפלסים, נחל עוז וניר עם.
"מועצה איזורית חוף אשקלון - 8 מיליון שקלים ליישובים זיקים, יד מרדכי, כרמיה ונתיב העשרה".