על רקע הדיווחים ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' זעם אתמול על אנשי המקצוע במשרד האוצר, שהזהירו בדוח המגמות הכלכליות הצפויות לשנת התקציב של 2024 מהסיכונים מהמהפכה המשפטית, ונאלץ לנסח מכתב משלו, אופטימי יותר, משום שלא היה מרוצה מאותן אזהרות, פרופ' עומר מואב הסביר ב-ynet live כי "מדובר במעשה חמור מאוד".
לדבריו, "כשמשקיעים בעולם מבינים ששר האוצר של ישראל מסלף או מייפה נתונים זה מסר רע מאוד על הכלכלה הישראלית, וזה מצטרף לשקרים אחרים של סמוטריץ', שהאמירות שלו עומדות בסתירה מוחלטת לדוחות בינלאומיים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )
במכתב שהוציא סמוטריץ' הוא שיבח את חוזקה של הכלכלה הישראלית, והוסיף ביקורת חריפה על מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית: "המשק הישראלי מגלה עמידות ויציבות יחסית בתקופת משבר עולמית, ונתוני המקרו של הכלכלה הישראלית טובים וחזקים", כתב סמוטריץ'. "האיתנות הזו מתחדדת שבעתיים נוכח קמפיין שמנהלים בחודשים האחרונים גורמים חסרי אחריות שמנסים לפגוע בכלכלה באופן מכוון במסגרת מאבקם הפוליטי בממשלת הימין ובתיקונים החשובים שהיא מבקשת להעביר במערכת המשפט הישראלית".
נציין שהבוקר יועץ של שר האוצר טען בוועדת הכספים כי "שר האוצר לא ביקש לשנות שום דבר. אני מזכיר ששר האוצר הוא שמתבקש להביא את המסמך. שר האוצר לא ביקש מגורמי המקצוע לשנות שום נתון".

"הדבר הכי חשוב בכלכלה זה אינפורמציה ושקיפות"

בנוגע לדוח עצמו, ולהודאה של סמוטריץ' שנמצאה במעמקי המכתב, שלפיה "המצב פחות טוב ממה שחזינו בעת הנחת התקציב", אומר מואב כי "חזינו שהמצב ילך ויהיה פחות טוב, זה שלסמוטריץ' היו אשליות שהוא יכול להתנהל כפי שהוא מתנהל ושהמצב יישאר מצוין - אלה אשליות. ואם הם ימשיכו להתעכב על ההפיכה המשטרית המצב יכול עוד מאוד להחמיר".
עוד הוסיף כי "מגיע פה חיזוק חיובי לממלא מקום הכלכלן הראשי, שמואל אברמסון, שהוא בסך הכול ממלא מקום אבל הוא התעקש לא לייפות את הדוחות ולהגיש אותם כמו שהם".
פרופ' אייל וינטר, שהתראיין גם הוא ל-ynet live, הוסיף כי "שמואל אברמסון עשה מעשה ראוי להערכה, הוא כלכלן מצון ואדם ישר משכמו ומעלה (שגם היה תלמיד שלי), אבל אני צופה שהמינוי שלו לא יוארך ולא יהפוך לקבוע על אף שהוא יועד לתפקיד קבוע ככלכלן הראשי במשרד האוצר. אני צופה שמה שיקרה עכשיו זה שסמוטריץ' ימצא לעצמו מישהו אחר, ואם זה יקרה אני מקווה לעמוד בפתח של משרד האוצר עם עוד אנשים ולשכנע את העובדים האחרים לא לשתף פעולה עם שר אוצר שמתנהל כך.
"הדבר הכי חשוב בכלכלה זה אינפורמציה ושקיפות, זה מעודד השקעה ומוריד את חוסר הוודאות, ומעודד התנהלות נכונה של חברות. ברגע שפוגעים בזה מדובר בנזק אדיר שאסור להרשות אותו, והכלכלנים במשרד האוצר מבינים את זה".
עוד הסביר וינטר כי "אני פסימי לא רק בגלל ההפיכה המשפטית. זה אכן דבר לא ראוי שפוגע בכלכלה, אבל זה לא הדבר היחיד. המצב הכלכלי הירוד של מדינת ישראל נובע בין השאר מההתנהלות המופרעת של ממשלת ישראל בכל התחומים. זה העובדה שהכלכלה לא מעניינת אותם אלא האינטרסים האישיים של אלו שנמצאים בממשלה. הכמות האדירה של כספים שנשפכים על גורמים שהם הכי פחות יצרניים במשק, העובדה שהממשלה מבשלת פיצוץ ביטחוני מול הפלסטינים באופן שהיא מתנהלת בשטחים, כל אלה נוראים לפחות כמו ההפיכה".
פרופ' מואב הוסיף כי "אחריות תקציבית זה לא רק לשמור על יעד האוצר ויעד הגירעון, שגם בזה סמוטריץ' מתקשה. אחריות תקציבית זה להפנות את התקציב למקומות שתורמים לרווחה של כלל הציבור, שתורמים לצמיחה הכלכלית, וזה שסמוטריץ' מצליח להעביר מיליארדים לחרדים זה על חשבון הציבור הרחב, זה על חשבון השקעות חיוניות בתשתיות ועל חשבון שיפור הבריאות והחינוך של כולנו. אז גם אם הוא היה מצליח לשמור על תקציב מאוזן זה רע מאוד לכלכלה ורווחה".