בית המשפט המחוזי בירושלים קבע לאחרונה שהמדינה תפצה בכ-12 מיליון שקל בת 24 הסובלת משלל נכויות בשל רשלנות בבית החולים רמב"ם במהלך ההיריון של אימה. השופט עודד שחם ציין שהצעירה לא תוכל לעבוד וללמוד כל חייה ותזדקק לעזרה משמעותית על מנת לבצע את המטלות הבסיסיות ביותר.
בשלהי 1999 אושפזה אימה של הצעירה ברמב"ם כשהיא בשבוע ה-24 להריונה בשל חשד לירידת מים ומיעוט מי שפיר. כשהמיעוט הקצין החליטו בני הזוג לא לקחת סיכון ולבצע הפלה. ואולם, אף שבקשתם להפסיק את ההיריון כבר אושרה, הצוות הרפואי מצא ברגע האחרון שחל שיפור בכמות מי השפיר וההפלה עוכבה.
1 צפייה בגלריה
ילד הסובל מהזנחה
ילד הסובל מהזנחה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בלידה התגלו אצל התינוקת ליקויים בריאותיים שונים כגון מום בלב ופגיעה נוירולוגית הכוללת, בין היתר, רמת אינטליגנציה נמוכה וקשיים בדיבור וביכולות לימודיות. בשלב מסוים הגישו ההורים תביעת רשלנות רפואית ובפברואר האחרון היא התקבלה ברמת האחריות של בית החולים.
השופט שחם קבע כי אם בית החולים היה פועל באופן סביר, הוא היה מפנה את ההורים לייעוץ גנטי שבמסגרתו ניתן היה לגלות את המום הלבבי של התינוקת ולהביא להפסקת ההיריון. בשל כך הוא קבע שבית החולים התרשל ועליו לפצות את הצעירה והוריה, כאשר ההחלטה על גובה הפיצוי תינתן בנפרד.
חוות-הדעת הרפואיות שהוגשו לבית המשפט בדיון על הפיצוי היו תמימות דעים כי עקב נכותה, הצעירה חסרת יכולת להתפרנס בעצמה. "מעדויות שני המומחים", כתב השופט, "עולה בבירור כי לקותה של התובעת מפריעה באופן חמור לתפקוד בעבודה ולהקשרים חברתיים. לתובעת חוסר יכולת לתפקודים חברתיים בסיסיים. היא לא תוכל לעבוד וללמוד. היא אף זקוקה לעזרה משמעותית של הזולת לצורך תפקוד בסיסי".
עו"ד גיא ורטעו"ד גיא ורטלירן לוינוביץ'
המומחה מטעם התובעים קבע שהצעירה זקוקה להשגחה וטיפול בכל שעות היממה. לדבריו היא זקוקה לסיוע במילוי מטלות בסיסיות כמו רחצה, היגיינה אישית, הכנת אוכל, התארגנות לפעילות יומיומית והתארגנות לשינה.
בתוך כך נמצא שהן צה"ל והן ביטוח לאומי הגדירו את הצעירה כבלתי כשירה לשירות ביטחון או לעיסוק בעבודה מפרנסת. ההורים סיפרו שניסו בזמנו לשלב את בתם בהתנדבות צבאית במסגרת תוכנית "שילוב מנצח" ובתם עברה תהליך של כמעט שנה לצורך הצבתה כמתנדבת בבסיס חיל הים או האוויר. אלא שבסופו של דבר היא נכנסה לחרדות ופחדים מעצם המחשבה על נסיעה לבד בתחבורה ציבורית או על כניסה לבד לבסיס, והנושא ירד מהפרק.
מסקנת השופט הייתה כי בשל מצבה המורכב, סובלת הצעירה מאובדן כושר עבודה מלא: "מבחינה קוגניטיבית מצבה כילדה בגוף של אדם בוגר, היא זקוקה להשגחה מתמדת, אינה יודעת לדאוג לצרכיה הבסיסיים ותלויה בעזרת הזולת".
בנסיבות אלה, לאחר ניכוי הקצבאות שמגיעות למשפחה מביטוח לאומי, נקבע שהמדינה תפצה את התובעים ב-10.2 מיליון שקל עבור נזקיהם השונים, בכללם הפסדי השתכרות של הצעירה, עזרת צד שלישי, התאמת דיור וכיוצא באלה. בנוסף נפסקו לצעירה והוריה שכר טרחת עו"ד בסך כשני מיליון שקל וכן הוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד א' רוזנווסר, עו"ד ר' שולמן ועו"ד א' לוטן • ב"כ הנתבעים: עו"ד ד' לוין ועו"ד א' סאנאנס • עו"ד גיא ורט עוסק ברשלנות רפואית • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין