1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בנצרת קיבל לאחרונה בקשה של אישה להתמנות כאפוטרופוס נוסף לנכדתה בת ה-4 (לצד האם), שגדלה בביתה מאז הולדתה. השופטת רונית גורביץ התרשמה שמצבה הנפשי של האם מידרדר והולך ולמעשה אין לקטינה אפוטרופוס מתפקד, כך שיש צורך במינוי.
הסבתא היא אימה של אם הקטינה וזהות האב לא ידועה. לאם שלושה ילדים נוספים מאבות שונים. כל הילדים הוצאו ממשמורתה במסגרת צו נזקקות, על רקע התמודדותה עם הפרעת אישיות גבולית. הילדה מתגוררת אצל הסבתא מלידתה, והיא משמשת לה משפחת אומנה זמנית אשר טרם הוכרה כקבועה, ואושר לה עוד פרק זמן של שנתיים.
הסבתא הגישה בקשה למינוייה כאפוטרופוס נוסף. היא טענה שהיא מטפלת הילדה ודואגת לכל מחסורה וציינה שהמגורים עמה הם בהסכמת האם ובהמלצת כל הגורמים המטפלים. היא הוסיפה שהילדה נזקקה לטיפול רפואי בשיניים, ולשם כך נדרשה חתימת האם, אך זו השהתה את חתימתה. בנסיבות אלה עלה הצורך להצטרפותה כאפוטרופוס נוסף.
העובדת הסוציאלית לסדרי דין כתבה בתסקיר שמדובר בילדה חייכנית, מתוקה וחברותית. היא קשורה מאוד לסבים, יש בביתם חדר מסודר עבורה, והיא מגיעה למסגרת החינוכית באופן רציף, נקיה ומסודרת ועם הציוד הנדרש. עוד צוין שהאם הביעה את הסכמתה שהסבתא תשמש כאפוטרופסית נוספת לילדיה.
עם זאת, ציינה העו"סית, בעת הצורך לאם יש יכולת להבין ולהביע עמדתה בעניינים שבהם תידרש עמדתה לפעולות שונות הקשורות לילדיה ואין הכרח למנות אפוטרופוס נוסף.
עו"ד חגית הלויעו"ד חגית הלוי

האפוטרופוס לדין הסכימה שהסבתא מהווה עבור הילדה דמות מיטיבה ושהיא מטפלת בה במסירות נפש. ואולם, גם היא סברה שאין להיעתר לבקשה במצב שבו מינוי האומנה של הסבים עדיין זמני וטרם הוכר כקבוע ונראה שעדיין יש צורך בליווי וסיוע לסבתא.
השופטת רונית גורביץ הבהירה שלילדה כיום אין אפוטרופוס שכן אימה אינה מתפקדת ואינה לוקחת אחריות עליה. זאת ועוד, מעמדות הגורמים המקצועיים עולה חוסר תפקודה של האם, שבין היתר "נעה ונדה ומחליפה עבודות", פחות רואים אותה במרכז קשר, היא לא באה לראות את הילדים וניכרת התדרדרות במצבה. מנגד, הסבתא אחראית על הקטינה בכל המובנים, והיא מגדלת אותה על הצד הטוב ביותר.
נקבע שבמצב שבו אין גורם שיחליט בעניין הקטינה וידאג לצרכיה, והאם לא מתייצבת לדיונים בשאלות הרות גורל הנוגעות לקטינה, נכון למנות אדם נוסף כאפוטרופוס שיהיה אחראי על ענייניה: "ראוי שבשאלות של אפוטרופסות, הנוגעות לכל תחומי החיים של הקטינה, יהיה אפוטרופוס שיוכל ליתן את עמדתו, במיוחד שמדובר באפוטרופוס נוסף שהוא בן משפחה ושעמדתו והאינטרס שלו משקף את עמדת האם".
לפיכך קיבלה השופטת את הבקשה ומינתה את הסבתא כאפוטרופוס נוסף על הקטינה באופן זמני למשך שנתיים במקביל להיותה משפחת אומנה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הסבתא: עו"ד שולה אלמוזנינו זגורי • האפוטרופוס לדין: עו"ד ליאת בטיש • עו"ד חגית הלוי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין