השבתה בחברת התעופה ק.א.ל: לפי טייסי החברה החברה הפסיקה להפעיל את הקווים להונג קונג וסין. ברקע: כוונה לזמן לשימוע לפני פיטורים 23 טייסים בעקבות סכסוך על אי הקלה בתנאי הבידוד שלהם כשהם חוזרים מטיסות לסין ולהונג קונג.
לטענת העובדים, החברה הכריזה שתעצור טיסות מהונג קונג וסין, אחרי שהעובדים עצרו את אחת הטיסות בעקבות סכסוך עבודה שקשור ביעדים אלו. כעת העובדים הודיעו שיעצרו בתגובה את הטיסות מישראל.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מטוס ממריא המראה
אילוסטרציה מטוס ממריא המראה
"צעד קיצוני של ההנהלה". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ק.א.ל (קווי אוויר למטען) מטיסה לארץ משלוחי מטען כולל חבילות בייבוא אישי של צרכנים כולל מעלי אקספרס. גם יבואנים משתמשים בשירותיה להטיס ארצה מוצרים מסין, בין היתר פריטי אופנה ואלקטרוניקה. היא גם עורכת טיסות מטען ביעדים מחוץ לישראל, כלומר לא פועלת רק בארץ. לטענת גורמים בענף, תהיה להשבתה, אם תימשך, השפעה לטווח קצר על הגעת חבילות לישראל. "יש הרבה חלופות לק.א.ל", אמר אחד הגורמים שעובד מול סין, "אבל זה מתווסף לבלגן בנתב"ג, למחסור בשליחים ולבעיות בשילוחים בים ובאוויר בעקבות משבר הקורונה".
אחרי הכרזה על סכסוך עבודה בתחילת אוקטובר, איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הודיע כי הוא מכריז על השבתה כללית בחברה. "ההשבתה תכלול את כל הטיסות היוצאות של ק.א.ל, למעט טיסות חירום שיאושרו בוועדת חריגים", כך נמסר.
גורם בחברה אמר ל-ynet: "מתחילת הקורונה בפברואר בשנה שעברה, בק.א.ל הבינו שהכסף הגדול היה ביעדים האלה לכן החברה החלה לטוס לסין ולהונג קונג כדי להביא סחורות שתקועות שם. עד יולי השנה טסנו בלעדית ליעדים האלה. אין טייסים של חברה אחרת בעולם שטסו רק ליעדי בידוד. שנה וחצי טסים ומבודדים. לאחר שהקמנו קול זעקה, התחלנו לטוס חזרה גם ליעדים הרגילים לפני הקורונה בארה"ב. לאחרונה, שוב החלו להחזיר אותנו לשני היעדים האלה ואנחנו רוצים בינתיים נוהל מסודר. בעבר היו ארבעה ימי בידוד. עברנו למקסימום 48 שעות. אלה ימים שאנחנו סגורים בחדר במלון. אסור לפתוח חלון. החברה כעסה על ההתנגדות שהבענו, על הרצון שהבענו לשבת ולנהל מו"מ על התנאים. הכרזנו סכסוך עבודה. היו לה 14 יום והיא החליטה להשבית טיסות".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "הזדעזענו לשמוע על תנאי הכליאה של טייסי ק.א.ל. בסין. בחלק מהפעמים הטייסים חויבו להסתגר בחדר לתקופה הזויה של ארבעה ימים רצופים תוך איסור של פתיחת חלונות בחדר. מדובר בסצנה הלקוחה מהסרט אקספרס של חצות שאינה מיטיבה עם נפש של כל אדם בכלל ועם נפש של טייס שאמור להטיס מטוס בבטחה, בפרט. ארגון הטייסים העולמי הבהיר מפורשות שמדובר בסגר שיש לו השפעה נפשית על הטייסים והמליץ שסגר מעל 48 שעות יהיה על בסיס התנדבותי.
"במקום שהנהלת החברה תחבק את טייסיה, היא החליטה בצעד קיצוני לסגור את הקו לסין ולפטר כ-50% מטייסי החברה. מדובר בקו אדום, לא אנושי, שמפעיל אצלנו כארגון עובדים וכבני אדם מגננה טבעית ומוצדקת. נשמור ונגן על טייסי ק.א.ל בכל האמצעים העומדים לרשותנו".
ועד טייסי ק.א.ל מסר: "אין בעולם דוגמה לטייסים שעשו מעל ומעבר בתקופת המשבר הזו כמו הטייסים שלנו, ובזכות מאמציהם החברה נמצאת בתקופה המשגשגת אי פעם. ביקשנו מהחברה, בדומה להמלצת ארגון הטייסים הבינלאומי, להגדיר נוהל שהייה בתנאי בידוד לטייסינו על מנת לשמור על בריאותם של הטייסים ובטיחות הטיסה. לצערנו, החברה סירבה לשוחח איתנו בנושא ונאלצנו להכריז על סכסוך עבודה.
"בתגובה החברה הודיעה כי תפטר כמחצית מטייסי החברה לאלתר. כל מה שביקשנו מההנהלה הוא לדון איתנו כדי להגדיר נוהל מסודר לשהיות הבידוד כדי שתהיה לטייסים ודאות בנוגע לניהול חייהם, וכדי שהם יוכלו לדעת שהם יכולים לחזור הביתה אחרי פרק זמן סביר למשפחותיהם. אנו קוראים להנהלת ק.א.ל להתעשת ולשבת איתנו כדי שנוכל להגיע להסכמות לטובת כולם".
מחברת ק.א.ל נמסר בתגובה: "איננו נוהגים לנהל את יחסי העבודה שלנו דרך התקשורת. טייסי החברה, היקרים לנו מאוד, הודיעו על סכסוך עבודה עקב תנאי השהייה בבידוד הנדרשים ע"י השלטונות ביעדים במזרח אסיה. החברה בוחנת את דרכי הפעולה האפשריות ומקווה למצוא פתרונות מתאימים".