טלוויזיות, קונדומים, גפרורים וכלי אוכל יוכלו להגיע לארץ בלי בדיקות תקן: משרד הכלכלה פרסם היום (ב') רשימה שכוללת אלפי מוצרים שייכנסו לישראל בהצהרה בלבד, בזכות עמידתם בתקן ישראלי או אירופי. המשרד פרסם את טיוטת צו קבוצות יבוא שקובע אלו מוצרים ייכנסו ארצה בהליך מהיר, בהתבסס על הצהרה בלבד בדבר עמידה בדרישות התקן הרשמי הישראלי. בעוד 30 יום יידונו הערות הציבור שיתקבלו בזמן זה לגבי המוצרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בין הפריטים: מנורות, אריחי קרמיקה, משקפי ראייה ומשקפי שמש, כלי אוכל מקרמיקה ומזכוכית, אופניים, ציוד מגן אישי, מזרקים, מצתים לסיגריות ומצברים לרכב.
1 צפייה בגלריה
מכולות נמל אשדוד
מכולות נמל אשדוד
מכולות בנמל אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
במקביל, רפורמה נוספת תאפשר למוצרים בעלי תקן בינלאומי להגיע לארץ בהליך מהיר כל עוד הם מתאימים לתקן בינלאומי. שתי הרפורמות ייכנסו לתוקף ביוני 2022.
ממשרד הכלכלה נמסר כי "בימים אלו הסתיימה בחינת התקנים הבינ"ל, שאינם אירופאיים ומידת התאמתם לרפורמה. מתוך 90 תקנים, 64 נמצאו מתאימים".
זוהי מתנה ליבואנים שהליך הייבוא שלהם יקוצר ויוזל מאוד. זוהי בשורה לצרכנים בכך שפריטי יבוא יוכלו להגיע לארץ מהר יותר, אך אין שום ערובה שהחיסכון של היבואנים יתגלגל לצרכנים וזה גם פותח פתח לכניסה של יבוא בעייתי לישראל.
לטענת משרד הכלכלה, הוא עובד על "בניית מערך הרתעה, אכיפה וענישה משמעותי, בשיתוף עם רשויות המכס וחברות הביטוח הממונה על הביטוח, כדי לדאוג שמוצרים אשר עלולים לסכן את בריאות ובטיחות הציבור, לא ייכנסו לארץ".
עוד נמסר כי "רשימת המוצרים המפורסמת במסגרת הצו, מופצת לציבור הרחב היום למשך 30 ימים, לאחריהם תשוב לבחינת הצוות, כאשר לדיונים יצורפו גם השרים הממונים הרלוונטיים לתקנים השונים. הצוות יבחן את ההתייחסויות ובהתאם יגבש את המלצותיו הסופיות, שיוגשו לשרה. שרת הכלכלה והתעשייה תבחן את ההמלצות ותפרסם את הצו הסופי".

חלק מהמוצרים יחויבו רק בבדיקת הדגם ולא המשלוח

כיום ישנם בישראל כ-500 תקנים רשמיים, שחלים על אלפי מוצרים, המחויבים באישורים טרם כניסתם לישראל. האישור ניתן על בסיס בדיקות בהתאם למסלול לו שייך התקן. הוא כולל בבדיקת כל משלוח המגיע לארץ או בדיקת דגם בלבד או הצהרות יבואנים על עמידת המשלוח בהוראות התקן.
במסגרת הרפורמה, כ-350 תקנים שנטען לגביהם כי לא נמצא בהם סיכון משמעותי וחמור לבטיחותו ובריאותו של הציבור ולסביבה, ייכנסו לישראל על בסיס הצהרת יבואן בלבד. 90 מהם יצריכו בדיקת רכיב מסוים בלבד, לדוגמא בדיקה להימצאות עופרת בעפרונות.
בין המוצרים שיהיו פטורים מחובת בדיקת כל משלוח ויחויבו רק בבדיקת דגם: עגלות ילדים, מיטות ועריסות, כסאות אוכל לתינוקות, צעצועים לילדים מעל גיל 3, הליכונים לתינוקות, אבקות ניקוי, מערכות טיהור מים, מיטות קומתיים, חומרי ניקוי, אופניים לילדים, סירי לחץ, מכשירי בישול חשמליים, מקררים, מכונות ומייבשי כביסה, מדיחי כלים ומזגנים.