בשורה למגדלי הביצים: ענף הביצים לא ייכלל בחוק ההסדרים, והדיון בנוגע לרפורמה בענף יימשך בשלושת החודשים הקרובים, מחוץ לחוק ההסדרים. זאת בעקבות לחץ שהפעילו שדולת החקלאים וחברי הכנסת שתמכו בחקלאים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על כך הודיעו הבוקר (יום ה') שר האוצר, אביגדור ליברמן; שר החקלאות, עודד פורר; יו"ר הקואליציה, עידית סילמן; יו"ר ועדת חוץ וביטחון, רם בן ברק; יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ ניר אורבך; סגן שר הביטחון, אלון שוסטר; סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן; יו"ר סיעת העבודה, ח"כ רם שפע וח"כ נירה שפק.
3 צפייה בגלריה
החקלאים מפגינים
החקלאים מפגינים
הפגנות החקלאים בשבועות האחרונים
(צילום: נדב אבס)
הישג נוסף שהגיעו אליו החקלאים: הפיצוי שיקבלו לא יהיה אחיד כפי שנקבע בחוק ההסדרים - 100 שקל לדונם לכל חקלאי. במקום זאת, פורר אמר הבוקר בריאיון לגל"צ כי "הפיצוי יהיה דיפרנציאלי לפי סוג גידול ואזור גאוגרפי, כי לא סביר שחקלאי בערבה יקבל את אותו פיצוי כמו חקלאי במרכז".
בנוגע לרפורמה בפירות ובירקות אמר פורר כי זו תתבצע בהדרגה בתהליך של חמש שנים, והנושא של פתיחת השוק לתחרות ויבוא יצא לדרך. עוד אמר כי עד היום החקלאים לא קיבלו כסף מהמדינה לטובת השקעות, ובמסגרת הרפורמה הם יקבלו כסף גדול לטובת מחקר ופיתוח. "המחקר העולמי מפגר אחרי משבר האקלים, וישראל תהיה בחזית בנושא, גם בשיטות גידול מתקדמות, כי לא תהיה בעתיד דרך אחרת לגדל מזון".

לגבי ענף הביצים אמר פורר כי "בשלושת החודשים הבאים הנושא יידון בין משרד החקלאות ללולנים במטרה להביא לנוסחה מוסכמת". לדבריו, אחד מההישגים המיידיים של הרפורמה בביצים תהיה שבעקבותיה ייבנו רק לולי מעוף ללא כלובים.
יש לציין כי למרות ששר החקלאות הצהיר בתחילת הדרך כי הרפורמה בביצים תביא להוזלה של 25% במחיר הביצה, מתברר שהאוצר מבקש להפחית את מחיר הביצה ב-7%, חיסכון של ארבע אגורות בלבד.
שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר בהצגת התקציב במליאת הכנסת: "לגבי הרפורמה בחקלאות, מאז שנת 2000 יש עליית מחירים של 100% בפירות ו-81% אחוז בירקות. זה אומר שהצריכה של פירות וירקות בשני העשירונים הנמוכים ירדה ב20%, כשיש ירידה כזו זה תמרור אזהרה. לכן אני מאוד מעריך את חברי הכנסת בקואליציה ואת שר החקלאות שהיו כל כך פעילים בנושא. הבשורה הזו של הרפורמה היא בשורה גדולה גם לחקלאים שמקבלים תמיכה ישירה ותחזק את החקלאות מצד אחד, ומצד שני היא תוריד את יוקר המחייה".
3 צפייה בגלריה
מחאת החקלאים
מחאת החקלאים
מחאת החקלאים
(צילום: תם אלדר, הערבה התיכונה)
3 צפייה בגלריה
הפגנת החקלאים מול משרדי הממשלה
הפגנת החקלאים מול משרדי הממשלה
הפגנת החקלאים מול משרדי הממשלה
(צילום: יואב דודקביץ)
ראשי ההנהגה החקלאית מסרו בתגובה: "״לאחר מאבק קשה וממושך ובזכות חברי הכנסת הנחושים מהלובי החקלאי, הצלחנו להסיר את המתווה הרע כפי שהוא הוצע תחת חוק ההסדרים. בכוונתנו להוביל להסכם שיכלול את כל הסעיפים המאתגרים את הענף, כפי שכתבנו במסמך העקרונות, על מנת להיטיב עם החקלאים והצרכנים גם יחד ולאפשר את קיומה של חקלאות ישראלית משגשגת בשוק תחרותי הוגן". בהנהגה מודים לחברי הכנסת מהלובי החקלאי ולחקלאי ישראל: "על רוח הקרב והנחישות בהפגנות ומאחורי הקלעים- עשינו זאת בכוחות משותפים".
ח"כ רם שפע מסר: "גאה לבשר: הצלחנו. לאחר מאבק עיקש שהובלתי עם שותפים רבים, מסיעתי המדהימה ומסיעות נוספות, הרפורמה בחקלאות תידון מחוץ לחוק ההסדרים ותקבל את היחס הרציני הראוי לנושא כה כבד.
מודה לשר האוצר ושר החקלאות על שיתוף הפעולה ובטוח שנביא רפורמה שמיטיבה עם החקלאים וכלל אזרחי ישראל. ומודה גם ליו"ר הקואליציה על תיווכה המשמעותי להגעה להסכמות. ככה עובדת קואליציה שמכירה בשונות האידאולוגית שבתוכה ופועלת בשיתוף פעולה מתוך דאגה אמיתית לציבור".