בכל יום חמישי בשמונת השבועות האחרונים, מתייצב אלי גבריאלי (70) בצומת הרא"ה על כביש 4 עם שלטים שאי אפשר להישאר אדישים להם. "אם לא ידעתם, אז גם אתם תזדקנו", כתוב על אחד מהם, "יש להעלות את קצבת הזקנה לשכר המינימום לפחות, על החתום, הזקנים שלכם", זועק השלט השני.
גבריאלי עבד כל חייו הבוגרים. הוא בוגר קורס חובלים, ושירת 12 שנה בחיל הים. לאחר מכן למד הנדסת תעשייה וניהול, ועסק בתחום במשך עשרים שנה. בעשור האחרון עבד כמדריך שיקומי לאוכלוסיות בגמילה ואוכלוסיות מתקשות, לאחר שהתמודד בעצמו עם התמכרות לאלכוהול. "עבדתי הרבה שנים, אבל לא צברתי פנסיה", הוא מספר, "פרשתי ואז גיליתי שאני צריך לחיות מקצבת זקנה של 2,100 שקלים לחודש, זה מקור ההכנסה היחיד שלי".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אלי גבריאלי
אלי גבריאלי
"ממשלות ישראל לאורך שנים בוחרות להתעלם מהמצוקה של הגמלאים". אלי גבריאלי
(צילום: שאול גולן)
"על בשרי אני חווה את עליבות הקצבה", הוא מספר בכאב. עבורו, ועבור יותר ממחצית מגמלאי ישראל שאינם זכאים לפנסיה, עליית המחירים האחרונה היא מכה קשה. "ההתייקרויות האחרונות הן עוד עול. כבר יש עליי עול כלכלי, ובכל פעם שיש עוד התייקרות זה נוחת בלי שום בלמים על איכות החיים שלי, על היכולת לחיות בצורה מכובדת", הוא מוסיף, "אין שום גמישות. אני צריך להצטמצם, משתדל לא להדליק מזגן, ודוד מעט מאוד".
מותרות אינם רלוונטיים עבורו במצב הנוכחי: "אני מוותר על נסיעות, לא יוצא לחופשות, לא רוכש ביגוד ולא שום דבר שאני לא חייב". אבל גם דבר בסיסי כמו טיפול רפואי הפך להיות רחוק מהישג ידו: "אם אני חס וחלילה נתקע עם בעיה רפואית רצינית כמו שיניים, אני מוותר על זה, אני לא עומד בהוצאה כזו. שלא יגידו לנו שאין למדינה כסף - זה פשוט עניין של בחירה ותעדוף, וממשלות ישראל לאורך שנים בוחרות להתעלם מהמצוקה של הגמלאים".
"ההתייקרות האחרונה פוגעת מאוד במבוגרים, יותר מבאוכלוסיות אחרות, משום שצריכת השירותים למחייתם היא גבוהה", מסביר אפרים קורן, מנכ"ל הסתדרות הגמלאים. "ל-54% מהגמלאים אין פנסיה. הם חיים מקצבת זקנה, עם או בלי קצבת השלמת הכנסה, כשהוצאותיהם עולות עם השנים וגדולות מההכנסות. המשק בישראל חייב לתת את דעתו מה עושים עם ציבור מייסדי המדינה".
“יש בישראל היום קרוב למיליון ורבע גמלאים שמדינת ישראל שוכחת. נותנים לנו קומפלימנטים ואומרים שאנחנו הדור שבנה את המדינה, אבל אי אפשר לשלם עם הקומפלימנטים האלה בקופה בסופר. המצב שלנו רק נהיה יותר קשה. זו שערורייה. מדינה עשירה, גמלאים עניים"
במשך שנים, בדו"חות העוני השנתיים ובפלטפורמות ציבוריות נוספות, ממליץ הביטוח הלאומי להעלות את קצבאות הזקנה. מובילי המאבק דורשים להצמיד את הקצבה לשכר הממוצע במשק או למדד הגבוה שלו, כך שתעלה בהדרגה מ-17% ל-25% מהשכר הממוצע.
לדברי קורן, הפנסיות וקצבאות הזקנה צמודות למדד הרבה מאוד שנים, ולא עלו כלל. "להערכתנו 40% מגמלאי ישראל הם אוכלוסייה שנמצאת על גבול העוני. החברה הישראלית ממש בגדה והזניחה את רמת החיים של דור המייסדים - ציבור שקרוב ל-1.2 מיליון איש. הפערים רק הולכים וגדלים".
"עליית המחירים הנוכחית מקשה עוד יותר, אבל המלחמה הזאת היא מלחמה ישנה", מוסיפה מיכל, גמלאית שמובילה את מאבק הגמלאים לקצבה הוגנת. "קצבת הזקנה היום עומדת על כ-1,900 שקלים לחודש ליחיד, ו-2,300 לזוג. אי אפשר לחיות מזה. זו הפקרות, התעלמות נוראית שאני לא יכולה להסביר אותה. הדרישה שלנו היא שהקצבה תהיה צמודה למשכורת הממוצעת במשק - 5,300 שקלים בחודש. ההצמדה היום למדד לא נותנת לנו כלום".
עמיקם שפירא (74) הוא דובר הסתדרות הגמלאים, ופעיל שנים במאבק להעלאת קצבאות הזקנה. גם הוא חי את המציאות הזו על בשרו. "המחירים עולים, יוקר המחיה עולה, אבל הקצבה נשארת כפי שהיא וזה מתבטא באיכות החיים שלי ביום-יום. אני גרוש, גר בגפי ואני נמנע מלקנות מצרכים שקניתי בעבר", הוא מספר, "מחירי הדלק נמצאים בעלייה מתמדת, אז אני נמנע מלנסוע באוטו ומשתמש יותר בתחבורה ציבורית - ומקווה שלא יעלו גם את המחירים שם".
2 צפייה בגלריה
עמיקם שפירא
עמיקם שפירא
"מדינה עשרה וגמלאים עניים. זה צובט בלב". עמיקם שפירא
(צילום: דנה קופל)
יוקר המחיה משפיע על חיי היומיום שלו: "אני מחפש לקנות דברים במבצעים, נמנע מלקנות פירות שקניתי בעבר דרך קבע, השבוע עברתי לקנות לחם אחיד כי הלחמים הבריאים יקרים נורא, דבר אלמנטרי כמו תרכיז למיץ שהייתי קונה בעבר בשמונה שקלים, עלה ל-16.90. זה תרכיז, לא יין ורוד יוקרתי. גם במזגן אנחנו נאלץ כנראה להשתמש פחות. איכות החיים שלנו נפגעת".
גם שפירא עבד כל חייו הבוגרים, אך לא צבר פנסיה שתאפשר לו רווחה כלכלית כשפרש. "עבדתי בתפקידי אמון מגיל צעיר מאוד, הייתי הדובר הראשון של הליכוד כשהייתי בן 23", הוא מספר. "אני מקבל קצבת זקנה שהיא 2,106 שקלים, ויש לי פנסיה צנועה מאוד. זה צובט בלב.
"יש בישראל היום קרוב למיליון ורבע גמלאים שמדינת ישראל שוכחת. נותנים לנו קומפלימנטים ואומרים שאנחנו הדור שבנה את המדינה, אבל אי אפשר לשלם עם הקומפלימנטים האלה בקופה בסופר, והמצב שלנו רק נהיה יותר קשה. זו שערורייה. מדינה עשירה, גמלאים עניים".