תפנית משמעותית צפויה במחיר הדלק באחד באוגוסט. ל-ynet נודע כי שר האוצר אביגדור ליברמן החליט להקדים את הפחתת המס על הדלק בחצי שקל נוסף וכמו כן להאריך את ההפחתה הנוכחית בחצי שקל - כך שביחד תהיה הפחתה של שקל שלם במס על הדלק בארץ, החל מעוד 12 ימים. כמו כן, מסתמן שירידת מחירי הנפט בעולם, אם היא לא תיעצר, תביא להפחתה משמעותית נוספת במחיר הדלק ותמתן את האינפלציה בישראל בחודש אוגוסט.
על פי ההחלטה המקורית, רשות המיסים הייתה אמורה להאריך את הפחתת המס במחצית השקל, שהחלה ב-13 באפריל השנה ונקבעה עד ל-31 באוגוסט בעוד שלושה חודשים וחצי, עד אחרי החגים - עד ל-15 בנובמבר. כמו כן, אמורה הייתה ההפחתה הנוספת של חצי שקל להיכנס לתוקף רק ב-10 באוגוסט וכעת הוחלט להקדים את ההפחתה ל-1 באוגוסט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תחנת דלק משאבה
תחנת דלק משאבה
תחנת דלק
(צילום: shutterstock)
הקדמת ההפחתה נובעת בעיקר משתי סיבות: מניעת סרבול של עדכון מחירי הדלקים בתחנות הדלק בארץ ולתעשייה פעמיים בחודש והקטנת שיעור האינפלציה שצפוי לעלות בשיעורים ניכרים בחודש הבא, שבו גם מחיר החשמל צפוי להתייקר לפחות ב-8%.
לפני השימוע לציבור שמקיימת רשות החשמל, שנמשך שבועיים ויסתיים ב-25 בחודש זה, נקבע כי מחיר החשמל יתייקר ב-1 באוגוסט בשיעור גבוה של 9.6%. גורמים עסקיים ויצרניים, בהם התאחדות התעשיינים, כבר המליצו במסגרת השימוע להעלות את מחיר החשמל בחודש הבא רק בשיעור של 5% ולפרוס את ההעלאה לעתיד.
בינתיים, יורדים מחירי הנפט בעולם והם נעו בימים האחרונים בין 93 ל-106 דולר לחבית נפט. היום המחיר עומד על 99 דולר, אך מצוי דווקא במגמת עלייה. אם תישמר מגמת הירידה הכללית ובמקביל שער הדולר בישראל, שכבר חצה את 3.50 השקלים לפני שבועות אחדים, ינוע סביב 3.40-4.45 שקל, צפויה באחד באוגוסט ירידה במחיר הדלק בישראל גם מעבר למחצית השקל הנוספת של ההפחתה במס שתבצע רשות המיסים.

למחיר הדלק יש השפעה רבה על מדד המחירים לצרכן ולכן ירידת המס על הדלק בשקל שלם למשך שלושה חודשים וחצי וירידה במחירי הנפט בעולם עשויים להפחית את שיעור האינפלציה בישראל. בהראל ביטוח ופיננסים חוזים כעת מדד של 0.7%-0.8% בחודש יולי ושל 0.4% בחודש אוגוסט, מה שיוביל את האינפלציה בישראל לשיעור שנתי גבוה מחמישה אחוזים.
יצוין, כי רק לפני שלושה שבועות חזו במוסד הפיננסי ג'יי.פי מורגן צ'ייס, הבנק הגדול בארה"ב, כי מחיר חבית נפט עלול להרקיע שחקים בעתיד לרמה של 380 דולר לחבית, תרחיש קיצון במיוחד, שבו רוסיה תחתוך באופן דרסטי את אספקת הנפט בעולם, בן בזמן שיצרניות נפט מובילות אחרות לא יגדילו את התפוקה במקביל.
בימים האחרונים דרש הנשיא ג'ו ביידן משליטי סעודיה להגדיל את תפוקת הנפט כדי להוזיל את מחירו, שעלה לאחרונה בארה"ב ל-5 דולר לגלון (3 ליטר), עלייה בעשרות אחוזים לעומת השנה שעברה.
יצוין כי מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי בתחנות הוא כיום 8.08 שקל ובשירות מלא 8.29 שקל. זהו המחיר הגבוה השני בכל הזמנים. השיא נרשם בספטמבר 2012 - 8.25 שקל, אולם היה זה במחירים שלפני עשור. מאז האינפלציה בישראל גורמת לכך שרק מחיר מעל תשעה שקלים יהווה למעשה שיא חדש לפי שווי הכסף.
החל מתחילת השבוע הקרוב יחשבו במשרד האנרגיה במשך חמישה ימי עסקים את מחיר הדלק שייקבע באחד באוגוסט, לפי ממוצע מחיר הנפט באגן הים התיכון וממוצע שער הדולר בשבוע הבא. מחיר הדלק החדש ייכנס לתוקף ביום ראשון בחצות (בין יום ראשון לשני) בעוד 12 ימים.