בקרב כלכלני סוכנות פיץ' מתגבשת החלטה להוריד את דירוג האשראי של ישראל בדרגה אחת, אלא אם כן ישתכנעו ברגע האחרון בפגישות עם בכירי המשק לדחות את ההפחתה. כך נודע ל-ynet.
בסוף חודש אוקטובר הודיעה הסוכנות כי הדירוג A1 יישאר בתוקפו בינתיים, אך הוסיפה לדירוג אזהרה שלילית לעתיד. הדוח המפורט של פיץ' צפוי להתפרסם בתוך שלושה שבועות עם סיום הפגישות של כלכלני הסוכנות עם בכירי המשק הישראלי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ'
(צילום: חיים צח / לע״מ)
גורמים באוצר הדגישו עם זאת היום כי פיץ' עדיין לא קיבלה החלטה. היום (חמישי) צפוי החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, שיצא אתמול ללונדון באופן מיוחד כדי לשכנע את ראשי הסוכנות להימנע בשלב הזה מההפחתה, לערוך עם כלכלני פיץ' פגישה קריטית.
החשב מתכוון להבהיר להם כי בתוך שבועיים יאושר בכנסת תקציב מדינה חדש לשנת 2024, הכולל שורת צעדים לצמצום הגירעון בתקציב כבר השנה ובראשית שנת 2025, בתוך כך העלאת המע"מ ומס הבריאות, הטלת מס גבוה על הבנקים הגדולים בישראל וביצוע קיצוצים משמעותיים בתקציב המדינה.
כלכלני פיץ' צפויים להתריע בדוח שלהם על העלייה הניכרת מ-59% ל-68% של היחס חוב-תוצר בישראל, על הוצאות הביטחון הגבוהות עקב המלחמה שנכפתה על ישראל, שעליהם צפויה ועדה ציבורית להחליט לשנים הקרובות, ויכללו ביקורת על השיעור הנמוך של תעסוקה במגזר החרדי (גברים) והערבי (נשים), שיקשה על ניהול המשק הישראלי בשנים הבאות.
אם אכן תפחית חברת פיץ' את דירוג האשראי של ישראל, היא תהיה הסוכנות השנייה הנוהגת כך, אחרי שמוד'יס כבר הפחיתה לאחרונה את הדירוג ל-2A.
2 צפייה בגלריה
משרדי סוכנות דירוג האשראי פיץ'
משרדי סוכנות דירוג האשראי פיץ'
משרדי סוכנות דירוג האשראי פיץ'
(צילום: רויטרס)
גם חברת הדירוג השלישית הגדולה, סטנדרד אנד פור, צפויה לפרסם דוח שלילי על כלכלת ישראל בשבועות הקרובים, ועלולה אף היא להחליט על הורדת דירוג האשראי של ישראל.

היעדר פתרון ליום שאחרי בעזה והסלמה בצפון

כאמור, לאחרונה חברת דירוג האשראי מודי'ס הודיעה לראשונה בתולדות המדינה על הורדת דירוג אשראי לישראל מרמה של 1A ל-2A, ואף הוסיפה להורדת הדירוג "תחזית שלילית", שעלולה להוביל להורדת דירוג נוספת, אם מצבה הביטוחני, הגיאו-פוליטי והכלכלי של ישראל יורע בקרוב בשל המלחמה בעזה או עקב פתיחת חזית נוספת בצפון.
הורדת הדירוג של מודי'ס צפויה לייקר את הריבית להלוואות שנאלצת המדינה ליטול עקב המלחמה המתמשכת בחזית הדרום ואי השקט בחזית הצפון. כמו כן תתייקר לכן הריבית גם לחברות הישראליות ולמשקי הבית. הורדת הדירוג עלולה להוביל לפחות זמנית לירידה בשערי המניות בבורסה של תל אביב ולהחליש בעת הקרובה את השקל אל מול המטבעות הזרים.
כלכלני מודי'ס מעריכים, כי השלכותיו הרוחביות של העימות הנוכחי עם החמאס, הן במהלכו והן לאחר סיומו, מעלים באופן מהותי את הסיכונים הפוליטיים במדינת ישראל, מחלישים את הרשות המחוקקת והמבצעת, קרי הממשלה, ופוגעים משמעותית בחוסנה התקציבי של המדינה בעתיד הנראה לעין.