האינפלציה דוהרת, מחירי הדירות מזנקים, האומיקרון משתולל וחצי מיליון עובדים צפויים להיכנס לבידוד ובמה מתעסקת הממשלה? עדכון הפנסיות של אנשי הקבע בצבא, שיעלה עוד 1.3 מיליארד שקל למשלמי המיסים.
אתמול אישרה ועדת השרים לחקיקה את החוק מעורר המחלוקת לעדכון והעלאת הפנסיות לאנשי הקבע בצה"ל, בתמיכה של שישה שרים לעומת שלושה שהתנגדו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן, בני גנץ ואביב כוכבי
אביגדור ליברמן, בני גנץ ואביב כוכבי
אביגדור ליברמן, בני גנץ ואביב כוכבי
(צילום: אביגיל עוזי, קובי קואנקס, שאול גולן)
במהלך הדיון התפתח ויכוח סוער בין השרה פנינה תמנו-שטה מכחול לבן, מפלגתו של שר הביטחון בני גנץ לבין השרה תמר זנדברג ממרצ, לאחר שהראשונה טענה כי "אסור לנו להפקיר את הלוחמים, לכן אני ממליצה שכולנו נצביע בעד הדבר הזה ונפסיק את מחול השדים והדה לגיטימציה למיטב בנינו ובנותינו שבאמת משרתים אותנו נאמנה".
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
השרה פנינה תמנו שטה
(צילום: שמוליק דודפור)
זנדברג טענה בתגובה כי "יש אי נוחות מההבאה של תוספת הפנסיות בזמן שכל כך הרבה עובדים אחרים ועצמאים צריכים סיוע. זה לא נכון בזמן הזה ובטח לא לאור נתוני הפנסיות של משרתי הצבא שנחשפו לאחרונה".
תמנו שטה אמרה לה בתגובה: "זאת לא תוספת, תדייקי. את לוקחת כסף מאלמנות ונכים שהקריבו את חייהם למדינה!". על כך ענתה לה זנדברג: "אני מציעה לך לא ללכת לשם. אם זה על חשבון מישהו כרגע - זה על חשבון ימי בידוד של עצמאים".
3 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
השרה תמר זנדברג
(צילום: קובי קואנקס)
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז ניזרי, אמר בגובה לכך: "שתיכן צודקות. זאת תוספת אבל זאת לא תוספת. זה מוגדר אחרת כיום, יש חוק שירות קבע שקובע שהרמטכ"ל רשאי להגדיל פנסיה של אדם וישנן החלטות ממשלה ישנות שמכוחם הדבר הזה נעשה. בסופו של דבר העמדה העקרונית שלי הייתה שכדי להמשיך את ההסדר הקיים צריך להסדיר זאת בחקיקה ולקבל החלטות מדיניות. אז אכן זה לא מוריד עלויות אך מסדיר מצב ומעגן אותו".
הטונים הגבוהים בין השרות לא הפתיעו, וגם העיתוי של האישור היה די מוזר. במשך חמישה חודשים מאז אישור הממשלה חיכה שר הביטחון גנץ לפני שהביא את העניין לוועדת השרים לחקיקה, והעיתוי שבחר - דווקא כמה ימים אחרי פירסום דו"ח השכר במערכת הביטחון שבו נחשף כי לא רק שהפנסיות לקצינים שפורשים מהצבא בגיל 45 גבוהות יותר, אלא ששיעורן גבוה ב-532% מהפנסיות (זאת לא טעות) שיקבל מי שפורש למשל ממשרד החקלאות, ממשרד איכות הסביבה, מעיריית חדרה או משאר עובדי המדינה.

צריך להבדיל בין שמגיע לו - ומי שלא

הצעד שעליו הכריזו בראשית הסתיו השרים בני גנץ ואביגדור ליברמן עורר זעם בציבור והביא להקדמת העלאת שכרם של חיילי החובה בצה"ל, צעד שהיה אמור להתבצע רק לקראת ינואר 2023. אולם כעת, בצעד שאין אלא להגדירו כמנותק, החליטו השניים להביא את ההחלטה לוועדת השרים לחקיקה ולהתקדם עם הגדלת הפנסיות של מי שכבר עכשיו פורשים עם הטבות מפליגות.
אין ספק שהמשרתים במערכת הביטחון עושים עבודת קודש ומגיע להם שכר גבוה ומתגמל. בטח כשמדובר בלוחמים שמגיעה להם גם פנסיה ראויה שתפצה אותם על ימים ולילות שעשו בהגנה על המדינה. אבל צריך לזכור שלא כולם לוחמים. רוב המשרתים אינם בקו הראשון ויש בהם אלפים שעושים עבודה חשובה, אבל היא עבודה משרדית, כמו רבים אחרים בשירות המדינה, כך שאין סיבה שיקבלו עבורה פנסיה הגבוהה במאות אחוזים משאר העובדים.
גנץ מוביל את הצעד המיותר הזה, בזמן שליברמן מבין את נזקו האלקטורלי ומנסה להרחיק עצמו מהאש. עובדה: במשרדו הפנו אותנו לבקש הבהרות ממשרד הביטחון.
לשרים צריך לומר: הציבור לא מבקש הבהרות אלא ביטול של הצעד הלא-הגיוני הזה, שמטיל מעמסה על התקציב בימי משבר קשה. במקום להוסיף לכולם יש לבצע הבדלה בין מי שמגיע לו ומי שלא. זאת, בוודאי כאשר אין כסף להעלות את שכרם הזעום של האחים והאחיות והעובדות הסוציאליות ולהעניק עוד כמה מאות שקלים לקצבת האזרחים הוותיקים.