הקריסה של סיליקון ואלי בנק וסיגניצ'ר עדיין מעסיקה את הכלכלה העולמית, וזה כנראה ממש לא אירוע חולף. להרבה מאוד חברות היו חשבונות ופיקדונות שם, כולל מההייטק הישראלי. היזם שאול אולמרט, שייסד כמה וכמה חברות טכנולוגיה, התייחס למצב בשיחה עם אולפן ynet, וראש אגף התקציבים לשעבר שאול מרידור התייחס לדברים בראיון לתוכנית של אודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק
(צילום: REUTERS/Krystal Hu)
"אנשים מחפשים עצה עכשיו, מה לעשות, איפה הכסף שלהם יהיה הכי בטוח", אומר אולמרט. "אבל כל מי שמעט מבין בתחום יודע שנורא קשה לשאת עצות לאחרים, הדברים נורא תלויים בפרופיל הפיננסי של כל אחד וברמת הסיכון שהוא רוצה לקחת. אבל כן, קורה כאן לנגד עינינו דבר שהוא מאוד מלחיץ, שאנחנו רואים שהמערכת הבנקאית בכלכלה הגדולה בעולם, בארצות הברית, נמצאת בסימן שאלה".
היית מאלה שאמרו להוציא את הכסף מישראל, לפחות חלק ממנו, בעקבות המהפכה המשפטית. אבל בעקבות מה שקרה עכשיו הרבה החזירו. "תשמע, אני חושב שההייטק נמצא במשבר בלי קשר לניסיון ההפיכה המשטרית בישראל. זה בוודאי לא הוסיף, אבל המשבר התחיל עוד לפני כן והוא חלק ממשבר עולמי. בתוך המשבר הזה צריך להיות מאוד זהירים. אני חושב שמה שראינו בארצות הברית זה כמה מהר יכול בנק שהוא סופר מבוסס, שנחשב לאחד הבנקים היציבים והבטוחים, להתמוטט תוך כמה שעות. ברגע שיש חוסר אמון, וכמה אמון הוא קריטי לקיומה של כלכלה, ולכן אנחנו צריכים להיות זהירים שבעתיים בכל מה שאנחנו עושים שעלול להשפיע על אמון הציבור במערכות שלנו, כי אמון שלקח עשרות שנים לבנות, לצערי ראינו שאפשר בנשיפה אחת קלה למוטט".
מרידור התייחס גם הוא לנושא האמון: "מה שאפשר ללמוד מהמקרה הזה הוא כמה האמון של משקיעים חשוב, ומה קורה בשנייה שהאמון הזה מופר. אני חושב שהוצאנו כל כך הרבה כרטיסים בזמן האחרון, צהובים, אדומים, בורדו, לממשלה. זה גם סוג של אזהרה כזאת - תראו מה קורה כשמשקיעים בלילה אחד מביעים חוסר אמון אחרי 40 שנה, ובלילה אחד מקריסים בנק כל כך גדול".


על הטענה שהקריסה של הבנק פגעה במחאת ההייטק בישראל נגד המהפכה המשפטית שכוללת גם את הוצאת הכספים מישראל אמר מרידור: "לאמירות האלה, מעבר אולי קצת שמחה לאיד, לחברות שבסוף מחזיקות פה עשרות אלפי עובדים ומכניסות הרבה מאוד כסף למשק, אין בינן לבין המציאות דבר. אם יש יותר סיכון על ההייטק הישראלי, הוא לא בא במקום הסיכון שההפיכה הזאת משיתה עליו. כלומר, הקריסה של SVB רק מגדילה את הסיכונים על ההייטק, היא לא מחליפה סיכון בסיכון.
"עדיין יש סכנות גדולות גם בארץ וגם בעולם, ואם קודם הסכנות בארץ היו מסוימות, גיאופוליטיות ואחרות, ההפיכה הזאת מביאה לפה סכנות אדירות של בריחת משקיעים, של עליית שער הדולר, של בסופו של דבר פחד משמירה על זכויות, גם קניין וגם אחרות. הדברים האלה נוספים לעוד סיכונים בעולם".
הוא התייחס גם לדבריו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ 'שטען כי הטלטלה הנוכחית היא רגעית ובסיום החקיקה הכל יירגע: "לצערי, שר האוצר לא מתייעץ עם כלכלנים. אם הוא היה עושה את זה הוא לא היה מעז להגיד דברים כאלה. אני לא יודע להגיד מה שיקול דעתו של שר האוצר היום. אני רואה איך הוא מתנהל, אני רואה איך הוא מתנהל בנסיעה לארה"ב, לא היה דבר כזה ששר אוצר ישראלי נוסע ולא נפגש עם פקידי ממשלה בכירים בארה"ב. הנזק לישראל הוא נזק בכל הגזרות, ושר אוצר שלא מתייחס לכל הכלכלנים הבכירים בישראל ומצפצף על מה שהם אומרים, פשוט כך, אותי זה מטריד. אני לא ישן בלילה מההתנהגות הזאת. ועוד פעם, אין פה 'אנחנו' או 'הם'. כולנו חלק מהמדינה הזאת, מהמשק הזה. כולם רוצים בהצלחת המדינה, ואני אומר לכם בתור בוגר אגף תקציבים - העברנו אני חושב עשרות, אולי מאות רפורמות, במהלך כמעט עשרים השנה שהייתי באגף תקציבים. לא הייתה רפורמה בשום נושא בישראל שכל אנשי המקצוע הבכירים בארץ מכל הגוונים, כלכלה, עסקים, משפט, שאמרו - מדובר בסכנה קיומית. להתעלם מזה זה פשוט מאוד חוסר אחריות".