האם "שעון החורף" בישראל יבוטל בקרוב? בינתיים תעבור ישראל לשעון הקיצי בין יום חמישי לשישי השבוע, כאשר מחוגי השעון יוזזו שעה אחת קדימה (מ-2 ל-3 לפנות בוקר), אולם גם בישראל יש כבר הצעות, בהן של התאחדות התעשיינים ומפלגת מרצ, לבטל את שעון החורף לחלוטין.
כמעט בכל מדינות אסיה, אפריקה ודרום אמריקה לא מונהג עוד שעון חורף. כמו כן ביטלו את שעון החורף עוד לפני שנים אחדות מספר מדינות שכנות לאיחוד האירופי, בהן טורקיה רוסיה ובלארוס. איסלנד הייתה הראשונה לבטלו מזמן, עוד בשנת 1968.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
המונים יצאו למתחמי הקניות בצל הקורונה
המונים יצאו למתחמי הקניות בצל הקורונה
הגידול במכירות ענפי הבילוי, הפנאי והתיירות, בשילוב השיפור הפריון העבודה בצל המעבר לשעון קיץ בלבד - עומד על 240 מיליון שקל לפי הערכות התעשיינים
(צילום: עמית הובר)
יצוין שבאיחוד האירופי כבר התקבלה ב-2019 החלטה, שאושרה שנית ב-2020, לבטל את שעון החורף, אולם בשל התפשטות נגיף הקורונה המהלך נדחה. בארה"ב אישר הסנאט רק בשבוע שעבר את ביטול שעון החורף החל מהשנה הבאה, 2023, אולם ההחלטה טעונה עדיין אישורים שונים ונראה שלא יספיקו להכין את הביטול עד לתחילת השנה הבאה.
ובינתיים מתברר שהתועלת הכלכלית של שעון הקיץ למשק תעמוד השנה בישראל על 300 מיליון שקל, כמו בשנה החולפת, כפי שהעלתה בדיקת אגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים. בין השאר צפוי גידול במסחר בשעת האור הנוספת של עשרות מיליוני שלים בכל חודש, עד לסתיו הבא.
התועלת הכלכלית, לפי התאחדות התעשיינים, היא תוצאה של מספר גורמים: החיסכון באנרגיה עומד על עד 60 מיליון שקל, והשיפור בפריון העבודה ובכושר התחרות של המשק לצד גידול במכירות ענפי הבילוי, פנאי ותיירות - עומד על עד 240 מיליון שקל.
זאת, לצד תועלות נוספות מהמעבר לשעון קיץ: התאמת השעון מהווה צעד חשוב בשיתוף הפעולה ובעבודה המשותפת אל מול מדינות אירופה, ויש בה משום תרומה לפעילות הכלכלית של המשק הישראלי במגוון ענפים. בנוסף, שעת האור הנוספת מעודדת פעילות תרבות ופנאי משפחתית וקהילתית בקרב כלל הגילאים ובדגש על ילדים ובני נוער.
כמו כן, מתוך עמדת משרד הבריאות, עולה כי להרחבת משך החלתו של שעון הקיץ עשויה להיות השפעה חיובית על בריאות האדם - גופנית ונפשית. כמו כן נגרמות פחות תאונות דרכים בשעת האור הנוספת, כאשר התנועה בדרכים היא רחבת היקף יותר מאשר מוקדם בבוקר.
יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר: "בשל התועלות הכלכליות הגדולות של שעון הקיץ למשק, אנו קוראים לממשלת ישראל להחיל את שעון הקיץ לאורך כל השנה. החלת שעון הקיץ תקפיץ את התפוקה במשק וכל תושבי ישראל יזכו לעלייה ברמת החיים בהתאם".